Kan du bli nektet å ha mer enn et visst antall tjenestehunder? Satser du på en hel yrkeskarriere som hundefører, risikerer du å stå på bar bakke hvis arbeidsgiver plutselig bestemmer seg for å innføre en maksgrense for hvor mange hunder du kan ha. Arbeidsgiver viser til styringsretten. Jeg undrer om det er tilstrekkelig grunnlag.
«Er karrieren din over med en plett på vandelen?» Plettfri vandel! Det skulle bare mangle at man har unngått lovens lange arm om man selv skal jobbe i politiet, men så viser verden seg å være hakket mer nyansert enn at man kan sette absolutte grenser.
«Å skrive rapport når du også får status som mistenkt» Ikke sjelden ender du som tjenesteperson i en situasjon hvor oppdraget ditt innebærer at du må skrive anmeldelse eller egenrapport. Skal du skrive rapport når du er helt eller ganske sikker på at du blir anmeldt og får status om mistenkt?
Tjenestefeil i forbindelse med besøksforbud I en sak i Dagbladet stilles det spørsmål ved at ingen i politiet noen gang er tiltalt eller straffet for tjenesteforsømmelse etter en partnerdrapssak. Krisesentersekretariatet mener dette er rart – men er det egentlig det?
Du bør alltid kreve oppreisning etter å ha blitt utsatt for vold i tjenesten Å utøve vold mot politiet medfører som det klare utgangspunkt ubetinget fengsel. Bør man ikke samtidig kreve oppreisning? Hver gang? Det bør jo koste penger å true, spytte eller slå politifolk som sørger for ro og orden. Eller?
Arbeidsgivers styringsrett – hvor langt kan du flyttes? Av ulike grunner hender det at arbeidsgiver flytter tjenestested for en ansatt – gjerne ganske langt unna. Reiseveien kan økes med opptil to timer.
Grensen mellom innledende samtaler og avhør Politiet gjennomfører ofte «innledende samtaler» med personer som mistenkes for å kunne ha gjort noe straffbart. Før det formelle avhøret starter, skal personene gjøres kjent med sine straffeprosessuelle rettigheter – men hvor går grensen mellom samtale og avhør?
«Privatpersoner [...] må følge politiets ordre under pågripelser og andre anholdelser» Privatpersoner må følge politiets ordre under pågripelser og andre anholdelser, fastslår artikkelforfatteren. Protester må tas i ettertid. Retten til nødverge er meget snever.
Er politietaten riktig rigget for å oppnå effektiv rettspleie? Jeg undrer meg tidvis over politiet og påtalemyndighetens prioriteringer i straffesakssporet. Inntrykket er at det er for lite sentral styring på hvilke saker som prioriteres.
Advokat: Vektere kan foreta narkobeslag Politiet og ordensvektere er sammen om å drive førstelinjemaktøvelse i dagens Norge. Jeg opplever jevnlig at det oppstår konflikt mellom yrkesgruppene, som etter min vurdering kunne vært unngått. Vektere har blitt truet med anmeldelse når de har gjort en samvittighetsfull innsats og bidratt til å få narkotika bort fra gata.
Sikkerhetsklarering – en karriereødeleggende praktisering Jeg oppfordrer ansatte og ledere i politiet til å ta et oppgjør med den unyanserte og lite konkretiserte saksbehandlingen som tidvis skjer rundt politiansattes sikkerhetsklareringer.
Fortsatt fokus på riktig bruk av varslingsinstituttet er viktig Den 8. januar 2019 advarte Advokat Jens-Ove Hagen i Politiforum om at varslingsinstituttet ble brukt som kanal i saker som dreide seg om arbeidsmiljøproblematikk. Min erfaring er at den problemstillingen fortsatt er aktuell.
Avslag på voldsoffererstatning som følge av mangel i siktelsen fra påtale Blir du utsatt for vold i tjenesten kan du ha rett til en oppreisningserstatning, men det er et grunnvilkår at erstatningskravet er tatt med i straffesaken. Men hvem har ansvar for at dette kravet blir tatt med?
Manglende notoritet koster 4000 kroner! Å glemme å korrekt dokumentere bruk av tvangsmidler, kan koste dyrt. Det fikk to tjenestemenn nylig erfare.
En henleggelse er ikke nødvendigvis en henleggelse Påtalemyndigheten kan henlegge et anmeldt forhold som «intet straffbart forhold funnet bevist». Dette regnes som en kvalifisert frifinnelse.
Politifolk med privat mobiltelefon på jobb Med mobiltelefonen har kamera blitt allemannseie. Overalt, alltid! Ansatte i politiet har dermed ofte tilgang på privat mobiltelefon på jobb, noe som har medført både anmeldelser, straffereaksjoner og tap av politikarriere.
Bør politifolk møte gjerningspersonen i Konfliktrådet? Det anmeldes stadig saker for overtredelse av straffeloven §§ 155 og 156, vold og trusler mot politiet. Bak tallene er det mange gjengangere og angrende gjerningspersoner. Er det en idé å møte disse i Konfliktrådet, eller gjennomføre et privat møte?
Har Spesialenheten i praksis visket ut skillet mellom vitne og mistenkt? Min erfaring er at mange tjenestepersoner som innkalles til mistenktavhør hos Spesialenheten, ikke forstår hvorfor – med bakgrunn i at de selv mener å være vitne til hendelsen de skal forklare seg om.
Bruk av slag og spark som maktmiddel i tjenesten En fersk avgjørelse fra Spesialenheten fastslår at det er fullt ut lov å bruke slag og spark som ledd i nødvendig maktanvendelse for å pågripe en mistenkt.
Varsling er viktig, men ikke alle varsler bør utløse en granskningsprosess Det er ikke alltid slik at en beskjed til arbeidsgiver om en uønsket hendelse eller noe man er uenig i, er et varsel i arbeidsmiljølovens forstand.
Får du som tjenestemann erstatning når straffeforfølgningen mot deg henlegges? Årlig opplever flere politifolk å bli anmeldt og satt under etterforskning for alvorlige straffbare handlinger som senere blir henlagt. Dette oppleves mer belastende for dem enn for andre, men disse belastningene gir ikke krav på oppreisning.
Råd om anmeldelser for vold og trusler mot politiet Å anmelde personer for vold eller trusler er et relevant arbeidsredskap for at Staten skal opprettholde en handlekraftig politistyrke. Men er kvaliteten på anmeldelsene god nok?
Filming av politiet i aksjon Med mobiltelefonen ble kamera allemannseie. Overalt, alltid! For politiet har det medført flere situasjoner hvor bruk av kamera i operative situasjoner har blitt en del av oppdraget.
Når er et vådeskudd straffbart? Avfyring av vådeskudd er forbundet med stor risiko for alvorlig personskade. Det er derfor svært viktig å ha gode rutiner som til enhver tid følges.
Gjelder politiets taushetsplikt også ved utlevering av rettskraftige dommer? Får politiet spørsmål om å utlevere en dom skal det foretas til dels vanskelige grensedragninger. Der står en privatpersons rett til å få opplysninger mot din taushetsplikt, som skal hindre at privatpersoner får opplysninger om andre.
Sikkerhetsklarering – fortsatt en trussel mot rettssikkerheten Vi har i tidligere artikler tatt opp sikkerhetsklarering som et generelt rettssikkerhetsproblem. Dette har utviklet seg til det verre.
Er det takk og farvel til politiet om vandelen får en «ripe i lakken»? Det klare utgangspunktet er at man verken kan eller skal jobbe i politiet om man er ilagt en straffereaksjon, men en absolutt regel er det ikke.
Innsyn i ansettelsessaker Jevnlig får jeg inn saker som omhandler ansettelser hvor innsynsretten er en sentral del av saken. Som søker er man å regne som part i saken, og det gir søkeren rettigheter til innsyn.
Utrykningskjøring er statens oppdrag, men ditt personlige ansvar Utrykningskjøring medfører stadig uhell med materielle og personelle skader. Selv om du utfører tjeneste for staten er det du personlig som stå til rette for feil i trafikken. Boten for brudd på vegtrafikkloven § 3 må du betale.
Grensene for politiets taushetsplikt Mange polititjenestemenn har opplevd å bli fanget i en situasjon hvor deres taushetsplikt utfordres. Dette kan både gjelde hvilke opplysninger som kan deles og hvem opplysningene kan deles med.
Fast og midlertidig ansettelse Den klare hovedregelen i politietaten som en del av staten, er at ansatte skal ansettes fast. Til tross for dette viser den faktiske situasjonen at en ikke ubetydelig andel jobber i midlertidige stillinger.
Sosiale medier og taushetsplikten Snapchat brukes som en kommunikasjonskanal og særlig blant de unge. Men å sende bilder mens man er på jobb kan ende med en anmeldelse til Spesialenheten med status som mistenkt.
Polititjenestemenn bør oftere kreve oppreisning Lovgiver har ikke klart å gi politifolk det erstatningsrettslige vern de trenger i sin yrkesutøvelse i 2020.
Ransaking krever skjellig grunn til mistanke, mens visitasjon kan skje ut fra langt lavere beviskrav I en hektisk situasjon som gjerne eskalerer, vil det fort kunne oppstå en glidende overgang mellom visitasjon og ransaking.
Det viktigste er å få til en endring som oppleves som trygg for de som berøres Tillitsvalgtes involvering i omstillingsprosesser er en nødvendig og viktig faktor for å få til en vellykket omstilling.
Er det mulig å inngå sluttavtaler i politiet? Sluttavtaler har tradisjonelt vært mer brukt i privat enn offentlig sektor, men når politietaten opplever å måtte nedbemanne har spørsmålet om sluttavtaler blitt et aktuelt tema.
Fritak fra vitneplikt En ansatt i politiet ble etterforsket av Spesialenheten og tidligere samboer og kollega ble innkalt som vitne i saken. Spesialenheten tok ikke hensyn til straffeprosessloven § 122 annet ledd om fritak fra vitneplikten.
Ansatt på prøve Hva innebærer det å være ansatt i prøvetid, og hva er vilkårene for å kunne gå til oppsigelse i prøvetiden?
Det er ikke private initiativ som skal sikre etaten smittevernutstyr Koronakrisen gjør at flere ledere stiller spørsmål ved om hvor langt man skal måtte gå uten å sette liv og helse i fare i risikosituasjoner der smittevernutstyr mangler.
Ulovlig utrykning, men frifunnet for grovt uaktsom tjenestefeil En tjenestemann ble tiltalt for overtredelse av straffeloven § 172 – grovt uaktsom tjenestefeil – etter å ha kjørt utrykning en sen nattestid.
Skriftlig advarsel: Den ansatte er fratatt muligheten til å klage og få fram fakta Som advokat for polititjenestemenn har vi det siste året sett en økning av ileggelse av skriftlige advarsler i etaten.
Suspensjon – å bli tatt midlertidig ut av tjeneste Etter vårt skjønn benyttes suspensjon i større utstrekning enn nødvendig ut fra virksomhetens eller tjenestens behov, og i enda større grad uten at bevisene for en adferd som kan medføre avskjed er sterke nok.
Politiets håndtering av politiske markeringer Politiet har i praksis bare adgang til å nekte en politisk markering når den vil bli gjennomført med ulovlige midler som vold og skadeverk.
Hvem bestemmer hvis du ikke kan? Polititjenestemenn eksponeres for mange risikofaktorer i tjenesten som kan medføre alvorlig skade. Hvordan er du forberedt om «worst case scenario» skulle inntreffe og du mister evnen til selv å ta beslutninger i eget liv?
Spesialenheten intensiverer – ingen nåde for politifolk som søker i registrene Jeg ser nå en fryktkultur bre om seg i flere politidistrikt, hvor polititjenestemenn vegrer seg for å benytte registrene i frykt for anmeldelse.
Oppskriften på en vilkårlig faktaundersøkelse Å bruke en faktaundersøkelse som virkemiddel i den hensikt å bli kvitt en brysom varsler eller påvarslet ansatt, er intet mindre enn et skalkeskjul for å omgå det arbeidsrettslige stillingsvernet, skriver Berit Koksvik.
Hemmelig lydopptak av politiansatte Selv om det er lovlig å ta opp samtaler man selv deltar i, kan publiseringen av dem være rettsstridig.
Med status som mistenkt har ikke polititjenestepersoner forklaringsplikt under etterforskning Hovedregelen etter § 230 innebærer at tjenestepersoner i utgangspunktet ikke har forklaringsplikt for Spesialenheten. Men de bør – og ønsker å – bidra til sakens opplysning, skriver Berit Koksvik.
I sikkerhetssaker bortfaller rettighetene nærmest umiddelbart Mange stillinger innen politiet forutsetter sikkerhetsklarering. Hvis klareringen tilbakekalles kan tjenestepersonen stilles i en svært svak arbeidsrettslig situasjon.
PU anmeldte transportledsagere, men ble selv ilagt foretaksstraff Politiets Utlendingsenhet (PU) ble selv straffet etter at de anmeldte tjenestepersoner til Spesialenheten, for brudd på regelverket om bruk av maktmidler.
Politiet og påtalemyndigheten utleverer politiansattes personopplysninger – alvorlige feil begås Behovet for vern av identitet og personopplysninger må i det minste undersøkes, og de vanskelige vurderingene må gjøres.
Det er ingen lovbestemmelse som regulerer rettskrav på stilling - Det er viktig at man i omstillingsavtaler også regulerer situasjoner hvor flere «konkurrerer» om en stilling, skriver Anniken Astrup.
Henlagt hos Spesialenheten Spesialenheten for politisaker behandler årlig flere hundre saker. Her er noen som er egnet for en viss lærdom – og en sak til en viss forundring.
Varsling til besvær Varsling er ikke bestandig riktig virkemiddel når man er uenig med sjefen, skriver advokat Jens-Ove Hagen.