Virkeligheten er at politiet behøver våpen som verktøy Effektive og gode ordninger blir gjerne kopiert mellom land. Ingen land har valgt å kopiere den norske ordningen med fremskutt lagring av tjenestevåpen.
Klankriminaliteten er en utfordring Det er på tide at vi får et økt fokus på de kriminelle klanene istedenfor å skrike opp om å senke den kriminelle lavalder for å kunne sende barn i fengsel.
Svindlarane tar enorme summar: Korleis er haldningane våre i desse sakene? Totalt sett blir det årleg gjennomført svindel som fører til tap på i overkant av tre milliardar kroner. Er politiet gode nok til å handtere denne type kriminalitet?
Kan det være etisk betenkelig å varsle anonymt? Å varsle anonymt er en rettighet de ansatte har. Den er ikke til diskusjon. Til diskusjon kan derimot være om det alltid er klokt å varsle anonymt.
Det er på tide å sei ja til fast væpning av politiet For meg er dei mange og lange periodane med fast væpning fra 2015 det viktigaste argumentet.
Politiet vil kunne ansette flere folk Politiet er i revidert nasjonalbudsjett styrket med 1,6 milliarder kroner. Dette er et kraftløft som gir politiet rom til å prioritere tiltakene de selv mener gir best effekt, skriver statssekretær Sigve Bolstad.
Det er urimelig at kompensasjon for økte pensjonsutgifter og prisvekst selges inn som satsing på politiet Det er urimelig at kompensasjon for økte pensjonsutgifter og prisvekst selges inn som satsing på politiet, skriver Ørjan Hjortland i Politiets Fellesforbund.
«Pride er ikke bare en dato, eller en uke med fest en gang i året. Verdiene må vi ta med oss hver dag.» Som en konsekvens av å gå i uniform, og være en del av en etat som utøver makt i Norge, må jeg kjenne til politiets historie og samfunnets forventninger til meg.
«Barneranerne: Dagens debatt er til forveksling lik den vi hadde for 30 år siden» Historien gjentar seg, for også på 1990-tallet hadde vi det som ble omtalt som en «ransbølge». Gjerningspersonene var også da unge gutter.
Langtidsplanlegging i politiet: Veien til en tryggere fremtid Dagen før landsmøtet til Norges Politilederlag (NPL), vedtok et samlet Storting at det skal utarbeides langtidsplaner for politiet. Politilederlaget har hatt langtidsplan på agendaen i flere år, og dette ble naturligvis godt mottatt.
Ingen quick-fix i politiets håndtering av mishandling i nære relasjoner Politireformen dyttet familiekoordinatorene ut på siden av hierarkiet, og veien til toppledelsen som er beslutningstakere, har blitt lengre.
«Vi ønsker en ruspolitikk som reduserer de skadelige konsekvensene og er åpne for å vurdere gamle løsninger på nytt.» Vi ønsker en ruspolitikk som reduserer de skadelige konsekvensene og er åpne for å vurdere gamle løsninger på nytt.
«Vi arbeider som vi gjorde før politireformen, og vi arbeider i all hovedsak ut ifra det reaktive og det erfaringsbaserte.» Denne kronikken bygger på en antakelse om at den kunnskapsbaserte tilnærmingen til arbeidshverdagen som politigeneralist er ikke-eksisterende.
Varsling i Sør-Vest: «Jeg håper at vi nå i stedet for bortforklaringer og fornektelser, kan komme til erkjennelse og tiltak.» NPL Sør-Vest bommer når de bruker Politiforum mot Politiets Fellesforbund. Når de i tillegg neglisjerer varslernes historier ved å kalle dem for enkelthendelser, degraderer de alvorligheten og bagatelliserer dem.
«Antall varsler kan i seg selv ikke tas til inntekt for et negativt eller problematisk arbeidsmiljø, men blir ofte forstått slik.» Ved formidling av varslingsaker i media, er det ofte varslerens opplevelser av utfordrende arbeidsforhold og opplevd urett som setter agenda. Varsling som fenomen har ulike perspektiver. Her følger et overordnet perspektiv på varsling i Sør-Vest politidistrikt.
«Politiforums svartmaling gjennom anonyme kilder, og ved å kaste lederne under bussen, bidrar ikke til løsninger.» April-utgaven av Politiforum vier Sør-Vest politidistrikt stor oppmerksomhet. Jeg setter store spørsmålstegn ved Politiforums ensrettede fokus. Min påstand er at historien Politiforum forteller er det få medarbeidere i SVPD som faktisk kjenner seg igjen i.
«Riksadvokaten hadde tjent på om han åpent vedstod seg endringene som 9. april-brevet innebærer» Jeg har bestandig trodd og erfart at Riksadvokatembetet har vært og skal være partipolitisk nøytral. Det er ikke tilfelle nå.
«Vi opplever at ungdom tror at narkotika har blitt lovlig. Og så lenge det er til eget bruk - så skal ikke politiet prioritere dette.» Rusdebatten, spesielt knyttet til barn og unge er heftet med berøringsangst, og synes totalt fraværende blant våre sentrale folkevalgte.
Konkurransen om lukrative klienter: Enkelte advokater spiller på lag med gjengene. Det virker som noen advokater spiller med for å få innpass i gjengmiljøene, og verve mange lønnsomme klienter. Det er ikke lett for ryddige advokater å konkurrere hvis noen er villige til å bruke slike metoder.
Organiseringen av politiet og påtalemyndigheten Er organiseringen av politiet og påtalemyndigheten et spørsmål om rettssikkerhet? Svaret på dette spørsmålet er både ja og nei.
«Norge er i dag et mer mangfoldig samfunn enn da lovgiver sist tok stilling til formuleringen ‘tilknytningen til andre stater’» Norge er i dag et mer mangfoldig samfunn enn i 2005, da lovgiver sist tok stilling til hvordan formuleringen «tilknytningen til andre stater» skal forstås. I lys av praksisendringen som har inntruffet etter sentralisering av klareringsmyndigheten, burde lovgiver børste støv av regelverket.
«Kommuner bør samarbeide om beredskap, og næringslivet må involveres tettere» Med dagens sikkerhetspolitiske situasjon og stadig skiftende trusler, er betydningen av et velfungerende totalforsvarskonsept viktigere enn noensinne.
«Hvorfor politiet ikke utstyrte kvinnen med en vanlig voldsalarm er umulig å forstå» At Oslo politidistrikt nå etterforskes av Spesialenheten for politisaker etter drapet på en 30 år gammel kvinne på Elverum, er veldig forståelig. Enkelte politikeres forsøk på å skåre billige poenger i etterkant av drapet, er skamfulle.
Spekulasjon i dommernes motiver bringer ikke ny kunnskap om Birgitte Tengs-saken Å beskylde dommerne for utenforliggende motiver, skaper ingen ny kunnskap.
Den problematiske Birgitte Tengs-dommen Selv om Riksadvokaten nå har besluttet å godta dommen i Tengs-saken, kan man stille spørsmål om dommen er i henhold til den kvalitet man bør forvente på dette høye nivået i norske domstoler.
Hvor blir det av pengene i politiet? I neste års statsbudsjett er det foreslått å øke bevilgningene til politiet med to milliarder kroner. Det er mye penger. Hva er årsaken til at politiledere og tillitsvalgte gir tilbakemelding om at det ikke er nok?
Riksrevisjonen: Snill kritikk med alvorlig budskap om digitalisering Min påstand er at IT ikke er et prioritert område i norsk politi, men at det ikke er politiet som har tatt det valget. Politiet gis ikke ramme og langsiktighet som tillater prioritering.
En hyllest til instruktørene Dere instruktører fortjener ros, og dette vet jeg at mange andre studenter også kan skrive under på.
Fra totalforsvar til en helhetlig sikkerhetsstrategi Vi ser nå en endring i beredskapstenkningen for å møte sammensatte, grenseoverskridende kriser, gråsonehendelser og ikke minst krigstrusler. En mer effektiv modell for avskrekking mot trusler kan realiseres gjennom en helhetlig samordning av alle samfunnets sivile og militære responskapasiteter inn mot en helhetlig sikkerhetsstrategi, der Forsvaret gis et større ansvar.
Hvorfor skal rogalendingene ha et dårligere politi? Statsadvokaten i Rogaland har nylig i sin inspeksjon av Sør-Vest politidistrikt uttrykt bekymring for den lave oppklaringsprosenten generelt og for oppklaringsprosenten i sakene om mishandling i nære relasjoner og voldtekter spesielt.
Tillitskrise? Vi må jobbe med løsninger! Et gammelt ordtak sier at det er bedre å tenne et lys enn å forbanne mørket. Politiforums utgave nummer 4 kan gjøre at noen og enhver i politiet kan oppleve seg som del av et mørke. Det settes søkelys på temaet tillit og især tillit til ledere.
Hvorfor sliter egentlig politiet så mye? Det korte svaret er enkelt og brutalt. Politiet er grovt underbemannet og underbudsjettert, ekstremt politisk detaljstyrt, og det eksisterer ingen langsiktig plan.
Fjerning av særalder vil svekka politiet sin operative evne Me vil få eit betydelg antall polititutdanna med høg alder som ikkje vil kunna utføra vakt og beredskap.
Politiet er altfor lite flinke til å inndra midler som er anskaffet gjennom kriminell virksomhet Dersom man skal gjøre deltagelse i gjenger lite attraktivt, må politiet settes i stand til å inndra verdiene. Det beste med forslaget er at det etter all sannsynlighet vil være selvfinansierende.
Kongsberg-saken: Underlig taushet i riksmedia om de nye opplysningene Nye opplysninger om fornærmede i Kongsberg-saken burde vært viktige nyheter for riksmedia, som tidligere har dekket alt mulig om det de kalte «politivold-saken». Men jeg har ikke sett noe som helst. Det gir grunn til bekymring.
Lovens betydning i kampen mot terror Et mylder av bestemmelser og fortolkningsmuligheter gjør samspill og samarbeid mellom de hemmelige tjenestene svært krevende.
Inndragning – tid for handling Til tross for at både Riksadvokaten og Politidirektoratet gjentatte ganger har fremhevet at inndragning skal prioriteres, er resultatene omtrent på samme nivå i dag som de var for 25 år siden.
Norsk kontraterror - en fallitterklæring I dag og mandag går høringen etter 25. juni-terroren for åpne dører i Kontroll- og konstitusjonskomiteen. Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl må svare for ansvaret på kontraterrorfeltet i departementet tilbake til august 2012. Hun vil med rette peke på sine forgjengere. Det frigjør henne ikke for ansvar.
«Svenske tilstander» Et samfunn som nekter å erkjenne realitetene i de problemene man står midt oppe i, vil vanskelig kunne finne løsninger. Vi må ikke lukke øynene for realitetene, som svenskene. Det kan gå fullstendig galt.
Relasjonsbasert ledelse treffer politiets førstelinje Nylig hadde jeg en interessant samtale med en erfaren og klok innsatsleder i politiet. Han fortalte om hvordan relasjonsbasert ledelse har truffet politiledere i førstelinjen. Og at dette perspektivet gir særlig sterk gjenklang i denne gruppen ledere, skriver Rune Glomseth.
Ny pensjonsavtale: Kaffen i vrangstrupen Mine verste forventninger ble kraftig overgått da jeg skjønte hva slags pensjonsavtale som var inngått. Jeg fikk, med et pennestrøk, økt min pensjonsalder fra 57 til 61 år.
Etnisitet - elefanten i rommet eller feil elefant? Etnisitet er både et tabu og et sidespor for å forstå den nye formen for kriminalitet som har vokst frem. Hvilken kriminalitet som begås av personer med minoritetsbakgrunn i Norge, handler også om Norge og hva vi tillater som samfunn.
Ny pensjonsavtale: Tanker fra forbundsleder født i 1973 Det er mange sterke reaksjoner på ny pensjonsavtale som nylig ble fremforhandlet. Avtalen er kraftig forverret på noen punkt, men også forbedret på noe. Som forbundsleder er det mitt ansvar å se helheten. Det er også mitt ansvar å forklare hvorfor det ble som det ble.
Spredning av voldsvideoer: Mobiltelefonene kan inndras Mobiltelefoner som har vært brukt til straffbare handlinger, kan inndras også når lovbryteren er under 15 år.
Unge voldskriminelle og barnevernets lovhjemler For meg framstår det som uklart hvorfor ikke § 4-24 om plassering og tilbakehold i institusjon uten eget samtykke i dagens barnevernlov kan brukes. Den gjelder «barn som har vist alvorlige atferdsvansker – ved alvorlig eller gjentatt kriminalitet – ved vedvarende misbruk av rusmidler eller på annen måte.»
Politiutdanning i Alta er feil medisin Flyttingen av 24 studieplasser ved Politihøgskolen (PHS) til Alta er enda et tegn på at regjeringen verken respekterer fagmiljøene eller behovene som finnes i politiet. Istedenfor å lytte til faglige råd, lar regjeringen egne ideologiske overbevisninger trumfe.
Mental trening i politiet: Å bli «bevisst» holder ikke, du må trene på det Burde politiet se mot Forsvaret og implementere et litt større kakestykke til prestasjonspsykologi inn i politiutdanningen, herunder Politihøgskolen?
Vi treng ein politikommisjon Det er vel ingen andre politikkområde som er så prega av dagsaktuelle hendingar, kortsiktige politiske utspel og «hopp og sprett politikk», utan forankring i analysar eller faglege vurderingar.
Nye tiltak for å hindre ungdomskrim Tallene viser at antall anmeldte lovbrudd blant barn og unge øker i Oslo, Asker og Bærum. Jeg mener det er behov for en debatt om vi som trenger mer inngripende forebyggende tiltak – som også inneholder elementer av tvang.
Førsteamanuensis ved PHS om politiutdanning i Alta: - Det er en rekke utfordringer Politihøgskolens årlige studentundersøkelse kartlegger studenter med samisk bakgrunn, og det er lite som tyder på at samer er underrepresentert ved PHS. Det er langt større grunn til bekymring hvis vi ser på rekruttering av personer med innvandrerbakgrunn.
Nye generasjoner vil endre polititjenesten I en stadig mer krevende hverdag blir fokuset på kultur i justissektoren viktigere enn noensinne. Mens mange peker på ny teknologi som sentralt, er det også en oppvåkning av nye generasjoner som ønsker å definere hvordan tjenesten skal og bør utøves.
Kongsberg-saken – kan vi allerede nå snakke om læringspunkter? Innbyggerne skal forvente et handlekraftig politi som samtidig håndterer bruk av makt på en klok måte. Får vi et politi som blir for forsiktig og tilbakeholdent, vil dette medføre flere uønskede hendelser som også rammer innbyggerne.