Kronikk

«Utrykningspolitiet redder liv, bygger tillit og bidrar til at politiet er til stede i hele landet»

Befolkningen er mest bekymret for å bli utsatt for en alvorlig trafikkulykke. Jobben med å forebygge de ulykkene som befolkningen er mest engstelige for, gjennomfører vi i Utrykningspolitiet (UP) hver eneste dag.

En patrulje fra Utrykningspolitiet på oppdrag i Agder i 2018.
Publisert

Dette er en meningsytring. Innholdet gir uttrykk for forfatterens holdning.

Denne bekymringen kommer fram i politiets innbyggerundersøkelse. Den samme innbyggerundersøkelsen viser også at de aller fleste som blir stanset i bil av politiet er fornøyde med måten de blir møtt på. 

Det betyr at folk flest er veldig fornøyde med UP og jobben vi gjør. Kanskje er det særlig fordi vi vektlegger at trafikkontrollen skal være et positivt møte mellom innbyggerne og politiet. 

Straffen skal være en bot og ikke et møte med en sint og ubehagelig polititjenesteperson.

Uforståelig forslag

Det er derfor uforståelig at Fremskrittspartiet (FrP) nok en gang ønsker å avvikle UP. Forslaget innebærer å overføre UPs operative ressurser til politidistriktene. 

Vi må ærlig innrømme at gjentagende forslag om nedleggelse er særlig frustrerende for oss som daglig jobber for å redusere antallet drepte og hardt skadde i trafikken. 

En jobb som er langt ifra ferdig med Stortingets visjon om null drepte og hardt skadde innen 2050. I fjor omkom det 89 personer i trafikkulykker. 

Det er mer enn dobbelt så mange som ble registrert i drapssaker.

Vi synes også det er synd at en politiker, som selv er utdannet politi, går på talerstolen under FrPs landsmøte og sprer feilinformasjon om UPs rolle og funksjon. Derfor er det behov for å presentere mer faktabasert kunnskap.

Faktafeil må ryddes av veien

UP blir kritisert for å være mest opptatt av antall kontroller og inntekter til staten, og for lite opptatt av trafikkulykker. Det stemmer ikke. 

Kontrollene våre prioriteres på grunnlag av kunnskap.

Kontrollene våre prioriteres på grunnlag av kunnskap. 

De gjennomføres der vi vet at ulykkene skjer og der kontrollvirksomheten vil ha størst effekt på atferd.

Påstanden om at UP ikke er på samband eller ikke bidrar i akutte hendelser, stemmer heller ikke. 

UP jobber i «grisgrendte strøk», der andre patruljer er lite til stede, og UP-personellet har med seg politibilen hjem etter endt tjeneste. 

Våre patruljer står på operasjonssentralenes ressursstolper og deltar forholdsmessig like ofte i akutte og såkalte «prioritet 1»-oppdrag, som øvrige operative enheter i politidistriktene. 

UP jobber i «grisgrendte strøk», der andre patruljer er lite til stede, og UP-personellet har med seg politibilen hjem etter endt tjeneste. 

Dette gjør UP til en gripbar og mobil ressurs, som bidrar til kort responstid over hele landet.

Denne operative ressursen er det grunn til å tro vil bli borte hvis UP blir avviklet.

Utrykningspolitiet har sitt hovedkontor i Stavern.

Mer enn farts- og ruskontroller

UP er et særorgan i politiet som har trafikksikkerhet som et prioritert oppdrag. I tillegg har UP også to andre hovedoppgaver: Kriminalitetsbekjempelse på vei og bistand og beredskap. 

Hvert år stanser vi cirka 600.000 kjøretøyer og kommer i kontakt med nærmere en million mennesker. Dette gjør at våre patruljer årlig avdekker mye annen alvorlig kriminalitet langs veiene. 

De foretar blant annet store beslag med narkotika i kjøretøy som stanses i trafikkontroller. 

Det er også verdt å merke seg at vi har etterretningspatruljer som samarbeider tett med politidistriktene i slike saker.

Vårt personell er operative, godt utstyrt og mobile slik at vi raskt kan stille med forsterkninger ved små og store hendelser.

UP er dessuten en sentral beredskapsressurs. Vårt personell er operative, godt utstyrt og mobile slik at vi raskt kan stille med forsterkninger ved små og store hendelser. 

Dette har vi vist ved alt fra NATO-øvelsen Trident Juncture og Covid-grensekontroll, til store arrangementer og kriser. 

Under Ski-VM i Trondheim i 2025 stilte for eksempel UP med 150 ekstra politiressurser for å ivareta tryggheten under mesterskapet. Dette sparer politidistriktene for avgivelser av deres mannskaper, og det sparer politiet for mye administrasjon.

Norge – en verdensmester i trafikksikkerhet

Norge har i ti år på rad vært best i verden på trafikksikkerhet. Ingen andre sammenlignbare land har færre drepte per innbygger og per kjørte kilometer. 

Dette er ikke tilfeldig. Det skyldes systematisk innsats over tid – der UPs kontrollvirksomhet er helt avgjørende.

Trafikksikkerhet handler i stor grad om føreradferd, og fart, rus og uoppmerksomhet er hovedårsakene til dødsulykker. 

Beregninger fra Trafikkøkonomisk Institutt viser at, selv om innsatsen må gjentas hvert år, gir det gjennomgående klart best trafikksikkerhetsnytte per krone å satse på politiets kontrolltiltak.

Politidistriktene har allerede et ansvar

Selv om UP har hovedansvaret for trafikksikkerhetsarbeidet i politiet, har også politidistriktene et ansvar for trafikksikkerhet. 

Problemet er at dette arbeidet erfaringsmessig nedprioriteres når ressursene er knappe. Det er kanskje forståelig, da etterforskning av drap, voldtekt og ran ofte haster mer enn forebyggende trafikkarbeid. 

Men det gjør også at den kontinuerlige og langsiktige innsatsen i trafikken blir skadelidende.

UP gir politiet en dedikert og spesialisert tjeneste med ett tydelig formål: Å forebygge trafikkulykker. 

Det gjør vi med målrettede og kunnskapsbaserte kontroller, men også med utvikling av faget, initiativ til lov- og regelverksendringer, aktiv kommunikasjon i alle kanaler og samarbeid med andre samfunnsinstitusjoner. 

Dette arbeidet lar seg vanskelig opprettholde med delt oppmerksomhet i 12 ulike politidistrikter.

For oss handler ikke dette om prestisje eller struktur – det handler om liv og helse. UP representerer et fagfelt og en operativ innsats som redder liv, bygger tillit og bidrar til at politiet er til stede i hele landet.

Powered by Labrador CMS