Politisinnet

«Å lytte med ekte empati»

Klarer du å gi slipp på trangen til å finne løsninger på problemene andre betror deg med, skaper du rom for å lytte med virkelig forståelse og ekte empati.

Bildet er et illustrasjonsfoto, tatt i en annen sammenheng.
Publisert

Dette er en faktabasert tekst om en spesifikk problemstilling eller tema.

Det er ofte slik at når vi snakker med en person som har et problem eller en utfordring, blir vi ivrige etter å gi personen noen råd eller å få han eller henne til å se på utfordringen på en annen måte, slik at det kanskje ikke oppfattes som like problematisk lenger.

Disse løsningsorienterte behovene i oss kommer gjerne fra et godt sted og de er godt ment. Det vi i slike settinger tenderer til å glemme, er at vi gjerne kommer med råd og forslag til løsninger som passer oss godt selv. 

Vi benytter ofte oss selv som utgangspunkt når vi starter tankeprosesser ment til å løse utfordringer, også for andre.

Vi benytter ofte oss selv som utgangspunkt når vi starter tankeprosesser ment til å løse utfordringer, også for andre.

Ved å ha dette i bakhodet når vi snakker med en annen som tydelig har mye på hjertet, kan en ny verden av muligheter åpenbare seg. 

En endring av din forståelse for og bruk av empatisk lytting kan gi deg en dypere innsikt i betydningen av relasjoner, flere meningsfulle samtaler og kanskje til og med mer kontakt med egne følelser.

I det øyeblikket du klarer å slippe trangen til å raskt komme opp med en løsning på den andres utfordringer, lager du rom til å kjenne etter hvordan det kan oppleves å være «i den andres sko».

Det er i dette rommet empatien skapes.

Å lytte med forståelse

Ett av mine store forbilder, den amerikanske psykologen Carl Rogers (som blant annet var med på å grunnlegge den humanistiske tilnærmingen til psykologi), er ofte sitert på følgende:

«Vi tror vi lytter, men det er sjeldent vi lytter med virkelig forståelse og ekte empati. Lytting, av denne typen, er en av de mest potente endringsagentene jeg kjenner til.»

Jeg kjenner hårene på armene mine reiser seg hver gang jeg leser denne oppsummeringen, fordi det er så treffende sagt med få ord. Det i seg selv er jo ren kunst.

Når jeg innimellom blir bedt om å holde innlegg om krevende kommunikasjon, legger jeg vekt på tre nøkkelfaktorer; empati, mentalisering og menneskers grunnleggende behov.

Når jeg innimellom blir bedt om å holde innlegg om krevende kommunikasjon, legger jeg vekt på tre nøkkelfaktorer; empati, mentalisering og menneskers grunnleggende behov.

Carl Rogers poengterer viktigheten av å forsøke å se bak det umiddelbare vi hører når vi snakker med en som har en utfordring. 

Det er ofte vanskelig for oss å forstå hva slags emosjoner vi egentlig kjenner på når noe opptar oss, og om vi kjenner på noe så kan det være vanskelig å få kommunisert ut essensen i emosjonen.

Det er lindrende og godt å få snakket ut om hvordan man har det på et emosjonelt plan, og en god lytter legger til rette for dette.

Kontakt psykologen

Har du en problemstilling du ønsker å få tatt opp? Send en e-post til hsramstad@hotmail.com. Alle henvendelser behandles konfidensielt.

Mentalisering

Bruk av empati i lytting handler blant annet om å fange opp den andres emosjonelle uttrykk og anerkjenne følelsene. 

Dette kan se slik ut:

«Jeg ser det på deg at du blir lei deg når du snakker om dette, og det skjønner jeg veldig godt at du blir, du som har stått alene i denne sorgen så lenge.»

Bruk av mentalisering i lytting handler om å huske på hvordan du selv kan bli oppfattet i settingen. 

Bruk av mentalisering i lytting handler om å huske på hvordan du selv kan bli oppfattet i settingen. 

Oppfattes du som en som virkelig er interessert i å høre på den andre og skaper rom for det som sies mellom linjene eller fremstår du som en som er mer ivrig i å snakke selv og raskt bare vil fikse problemet? Og; hva foregår inne i den andre når dere snakker sammen – hva slags emosjoner fanger du opp?

Alle mennesker har et grunnleggende behov for å føle seg sett, hørt og forstått. Det er ikke nødvendigvis slik at de du snakker med har en forventning om at du skal løse problemet de strever med. 

Jeg tør påstå at i de aller fleste tilfellene så handler det, bevisst eller ubevisst, mer om et behov for å få tak i hva man egentlig går og kjenner på for så å få satt ord på følelsene og å bli møtt med en forståelse for at man føler som man gjør. Så enkelt og så vanskelig er det.

God lytting!

Powered by Labrador CMS