Cellebilproblemet - lokal løsning sparer store penger

Politiet i Vestfold er de eneste i Norge som kan kjøre raskere enn 50 km/t med arrestanter i baksetet. Årsak: De har funnet en lokal løsning på problemene med de nye maiene.

Politiforum skrev om problemet med livsfarlig transport av arrestanter og ansatte bak i de nye maiene i september i fjor. Etter det, har Politidirektoratet etter påtrykk fra hovedverneombud Bjørn Egeli, forbudt kjøring i hastigheter over 50 km/t med bilene til over en million kroner. De turte ikke lenger risikere enorme erstatningskrav fra enten tjenestemenn eller arrestanter som lett kunne få alvorlige rygg-og nakkeskader. Slik Kristin Orvik fikk i 2002 da hun satt bak i celledelen på en slik bil som krasjet.

Dermed har den kostbare bilen blitt liggende som en propp på veiene, fordi a­ndre billister ikke har turt å kjøre forbi, og det har ført til at de over 100 bilene ute i p­olitiet har hatt store begrensninger i forhold til fleksibilitet i bruk. Bare ombygging av en slik bil har billeverandøren Bertel O. Steen beregnet til å koste minst 150.000 kroner.

Glatt skillevegg

Men for å gjøre marerittet mindre for P­olitiets Data - og materielltjeneste (PDMT), som opprinnelig godkjente disse maiene, har kreative politifolk i Vestfold PD kommet med en lokal løsning.

- Vi setter inn en glatt aluminiumsplate som er belagt med en gummimatte opp til nakkestøtten på forsetene og leksanglassplate derfra og opp til taket. Mellom førerdelen i bilen og rommet bak, setter vi inn tre seter. Skilleveggen sørger for å hindre spytt, slag og spark fra arrestantplassene, og en egen løsning for å kommunikasjon med arrestanten er ivaretatt, sier en fornøyd bilansvarlig i Vestfold politidistrikt, politioverbetjent Thorbjørn Nilsen.

De fikk 1. februar godkjent løsningen av Statens Vegvesen. En lokal leverandør ble valgt etter anbudsutlysning, og gjør jobben for 50.000 kroner, under en tredjedel av prisen som tidligere beregnet. Gjør alle politiets bilsjefer som Nilsen, vil politiet ende opp med en total regning på rundt 5 millioner kroner, i stedet for å bruke 15 millioner som det nå ligger an til.

Kjapt trygt og billig

- Med denne løsningen vil arrestanten sitte i et fire-punkts bilsete. På den måten er han sikret med belte over begge skuldre. Den eksisterende celledelen av bilen bruker vestfoldpolitiet nå til lager for utstyr de operative trenger lett tilgjengelig. Nilsen roser samarbeidet vestfoldpolitiet har hatt med et lokalt bilverksted og Statens Vegvesen i Vestfold.

Til toppen