Se hundetjenestens splitter nye bil

Voff, voff, Volvo! Politiet har signert ny bil til hundeførerne og politiets beste venn.

Publisert Sist oppdatert

Politiet har signert en avtale med Volvo, som gjør Volvo XC70 til politiets nye hundebil.

XC70 leveres som egen politiversjon ferdig bygget fra fabrikk, og det er denne som skal bli arbeidssted for politiets firbeinte og hundeførere fra 2016 og minst fire år framover i tid.

– Det er en milepæl for oss å ha fått en bil skreddersydd for hundetjenesten, sa direktør i Politiets Fellestjenester (PFT), Helge Clem, da han signerte avtalen fredag formiddag.

Se Politiforums uniformering av XC70 nederst i saken!

Til nå har distriktene kjøpt rundt ti hundebiler i året, men PFT håper at distriktene vil kjøpe enda flere i tiden framover. For etterspørselen etter en slik hundebil er stor blant hundeførerne.

– Det er 500 hundeførere i Norge som har ventet på dette, sier Benny Olsen, hundefører i Søndre Buskerud.

Bedre tilpasset hunden

Denne høsten er første gang hundebil er et eget segment, når politiet skal gå til anskaffelse av en rekke nye biler.

Hundefører Thorstein Knudzen i Oslo politidistrikt har bidratt i prosessen fram mot en egen hundebil, sammen med PFT og Politidirektoratet.

– Hundeførerne gleder seg veldig til å få ny bil, og er glade for å bil verdsatt med et eget segment. Tidligere har man bygget ulike burløsninger inn i andre biler, men nå har vi fått en bil som ivaretar hundens ve og vel i et godt kjøretøy, sier Knudzen til Politiforum.

Tidligere har politiet gjort store endringer for å tilpasse stasjonsvogner til tjenesten, men med en politi- og fabrikkbygd Volvo XC70 vil det kun være behov for småjusteringer etter leveranse fra Volvo. Både burløsninger, blålys og uniformering gjøres på fabrikk.

– Denne bilen er bygget med optimale bur, med tanke på plass, vedlikehold, tekniske løsninger og sikkerhet. Det er også tatt høyde for ventilasjon og miljø i burene, forteller Knudzen om fordelene med ny hundebil.

Det er Volvo XC70 D5 med 220 hester som vil være standard hundebil. Distriktene kan også velge T6-versjonen med 304 hestekrefter hvis de vil ha mer motorkraft. PFT opplyser at de allerede nå har bestilt en splitter ny XC70 D5 hundebil som de vil kjøre ut i distriktene med, slik at distriktene får sett på bilen.

– Det er en et etterlengtet konsept vi skriver under på nå. Brukerne er viktige for oss, og vi må ha kvalitet for dem. Dette er julaften som kommer litt på forskudd, sa Jørn Schjelderup, seksjonsleder i Politioperativ seksjon i POD, da avtalen ble signert.

Se video fra da Politiforum testet Volvo XC70 D5.

Tilbake etter ni år

I 2006 valgte politiet Volkswagen Passat som ny politibil. Dermed fikk ikke lenger Volvo levere uniformerte biler til politiet. Volvo trakk seg fra anbudsprosessen da politiet stilte en rekke detaljerte krav de ikke klarte å levere på.

Kravene til ny hundebil

- 0,11 hk per kg. egenvekt, samt én større motorversjon.

- Stasjonsvogn med firehjulstrekk.

- Nyttelast minst 550 kg (i tillegg til vekt på hundeinnredning)

- Særkrav til hundeinnredning (betjening, lufting, lys, sikkerhet, komfort etc.)

Men den nye anbudsprosessen stiller langt færre krav. Det gjør at Volvo har bedre mulighet til å være med i kampen om nye politibiler. Politiet skal før nyttår signere avtaler innen flere segmenter. Blant annet skal politiet kjøpe nye patruljebiler for perioden 2016-2019, og i den konkurransen deltar Volvo også med XC70, i kamp mot blant annet Mercedes og Volkswagen, slik Politiforum skrev i vår.

Hundebil er imidlertid første segment ut, og med den nye avtalen her er Volvo uansett tilbake i det gode politiselskapet. Administrerende direktør i Volvo Norge, Øystein Herland, er glad politiet valgte deres fabrikkbygde bil.

– For oss er det viktig at politiet velger den mest sikre arbeidsplassen. Vi tror ikke så mye på at man skal skjære i stykker og bygge om en annen bil, men mener det er bra å velge en bil som er testet hos oss i vårt sikkerhetssenter. Det er bilfabrikker som bygger biler best, og man bør unngå for mye modifisering, sier Herland til Politiforum.

– Har dere fått det som dere vil med færre anbudskrav?

– Ja, men vi tror også at politiet har fått det beste. Når vi bygger bilen selv, er det en bil vi kan stå for og gå god for.

For politiet er det en fordel med fabrikkbygde biler, ettersom leveringstiden blir kortere og fordi det er lettere å angi en ferdig pris, når bilen ikke skal bygges om.

Vil bygge nye politiversjoner

Volvo XC70 D5 vil med tiden gå ut av produksjon, nærmere bestemt er det trolig mot slutten av 2016. Erstatteren vil være Volvo V90.

– Det gjenstår å se hva som skjer da, men vi kan produsere et antall XC70 som flyter over i overgangen med nye biler, sier Herland.

Volvo ser for eksempel for seg at de kan bygge 100 ferdige XC70 og ha stående på lager for politi i Norge og Sverige. Men Herland kan også avsløre at de jobber med en politiutgave-oppfølger.

– Vi må ta høyde for at antallet bestillinger av XC70 til politiet vil være fleksibelt. Men samtidig jobber vi med en etterfølger.

Reserven med ferdigbygde XC70 vil dermed kunne leveres til politiet etter at bilen er gått ut av produksjon, og til en politiversjon av det som etter alt å dømme vil være en Volvo V90, er på plass.

SE VIDEO: Slik gikk det da Politiforum testet Volvo XC70 D5.

Thorstein Knudzen og politihunden Bjarne ser ut til å glede seg over ny hundebil.
Politihunden Bjarne får nå bil med bedre bur. Det skal gjøre hverdagen mer behagelig.
Direktør i PFT, Helge Clem (til venstre), og administrerende direktør i Volvo Cars Norge, Øystein Herland, signerte i dag ny hundebilavtale.
Vil den se slik ut? Politiforum har "uniformert" Volvo XC70, med tillatelse fra Volvo. Fotomontasje: Ådnes Sinnes.
Powered by Labrador CMS