Volvo XC70 kan være tilbake – i hvert fall som hundebil. Den bygges nemlig ferdig ved fabrikken i Göteborg.
Volvo XC70 kan være tilbake – i hvert fall som hundebil. Den bygges nemlig ferdig ved fabrikken i Göteborg. (Foto: Ruben Skarsvåg)

Kan være duket for Volvo-comeback i politiet

Nå starter kampen om hvem som skal levere politibiler fra neste høst. Politiforum kan avsløre de nye kravene som stilles til bilene.

  • Endret

Politibilkampen er i gang.

De nye kravene til patruljebil åpner for at Volvo kan gjøre comeback til politietaten fra høsten 2016, etter åtte års fravær. Her skal du få vite hvorfor.

En milliard

I perioden høsten 2016 og fire år fremover skal det kjøpes inn ca 740 biler til norsk politi for nær èn milliard kroner. Det skal kjøpes inn biler i fem segment.

Nå er anbudet i gang. Fristen for å levere anbud er alt 18. mai. Så går det slag i slag før de valgte leverandører må presentere prototyper overfor Politiets Fellestjenester i oktober neste år.

Politiforum har siden 2007 skrevet kritiske artikler om måten anbudsprosessen har pågått på. I 2011 belyste vi de 150 detaljerte kravspesifikasjonene til patruljebiler.

Med kravene falt mange leverandører av lasset. Det var umulig for dem å levere en slik politibil. VW Passat klarte kravene og fikk fornyet kontrakten i 2011.

Den utgår neste år, men VW har levert godt og vil garantert være med videre. Deres nye B8-versjon imponerer. Mye godt har skjedd med Passat siden første generasjon politi-Passat ble presentert høsten 2006.

Men imponerer gjør også Volvo XC70 D5 som Politiforum har testkjørt på Volvos baneanlegg utenfor Borås.

Et stalltips er at VW Passat og XC70 D5 blir stående igjen som de to mest aktuelle patruljekandidatene, med Mercedes og BMW som de nærmeste konkurrentene. Som hundebil tror vi Volvo XC70 nå vinner kampen.

Færre krav

Kravspesifikasjonene til patruljebil er, i forhold til 2011, redusert til en femtedel. Kravene er levelige for langt flere produsenter enn Volvo og Volkswagen. Men, nå er det også andre vurderinger av bilene som vil være viktigere momenter enn tidligere.

I tillegg til alt dette, vurderes inn/utstigning med politioperativt utstyr og plass. Der klarte ikke Mercedes C220 å imponere politiet i Danmark, som foretrekker Passat fremfor Mercedes mye på grunn av slike detaljer. Både Mercedes C220 og Passat Comfortline er godkjente som patruljebiler i Danmark.

Fem klasser

Det etterspørres biler i fem segmenter;

  • Patruljebiler (”liten” og ”stor”)
  • Hundebil
  • Ressursbil (UEH/Innsatsledelse)
  • Transportkjøretøyer

UEHs valgte BMW X5, som ennå ikke er kommet med prototypen, må altså levere et nytt anbud nå om den ønsker å være med i konkurransen fra 2016. Noe den garantert vil gjøre.

Det forventes et salg på rundt 20 såkalte ressursbiler i året til UEH og innsatsledere. Inntil den nye rammeavtalen er på plass høsten neste år, kan også hundetjenestene kjøpe BMW X5.

Men etter høsten 2016 blir det ikke X5 på hundefolket – kjøretøyet må være en stasjonsvogn, ifølge anbudsdokumentene.

Patruljebil liten og stor. Både Passat og Vito stiller sterkt i konkurransen om å levere biler også de neste fem årene. Nyeste versjon Passat imponerer. Dieselmotoren er nå på 190 hestekrefter.
Patruljebil liten og stor. Både Passat og Vito stiller sterkt i konkurransen om å levere biler også de neste fem årene. Nyeste versjon Passat imponerer. Dieselmotoren er nå på 190 hestekrefter. Foto: Stig Kolstad

Nytt er også at det ikke skisseres priser på kjøretøyene. Der har enkelte leverandører klare fordeler fremfor andre. Her har VW, Volvo og BMW store fordeler fordi de enten leverer ferdigbygget politiversjon (XC70), Passat som har avtaler med underleverandører fra før og BMW som gikk denne runden i fjor i forbindelse med UEH-anbudet.

Alle andre får det travelt med å finne underleverandører til å lage politiversjoner, dersom de ønsker å være med i kampen om avtalene.

Kravet til at patruljebiler skal ha to batterier, er endelig borte.

Nå heter det:

”Kjøretøyets generator- og batterikapasitet skal være tilpasset det totale strømforbruket. (eks. varslingsutstyr, kjøretøylokalisering, samband, fremtidige IKT løsninger)”.

Volvo med anbud

Volvo trolig tilbake i anbudsrunden på ny politibil.
Volvo trolig tilbake i anbudsrunden på ny politibil. Foto: Ruben Skarsvåg

Volvos sjefer i Göteborg har tidligere bekreftet overfor Politiforum at de vil tilbake til politiet i Norge med sin avtroppende XC70 D5. Slik kravspesifikasjonene nå er formet fra Politiets Fellestjenester, tilfredsstiller politiutgaven kravene nærmest fullt. Den sniker seg innenfor nyttelastkravet med fem – 5 – kilo.

LES OG SE VIDEO AV XC70: Denne bilen skal fengsle norsk politi

Fordelene Volvo vil ha ved anbudsrunden som nå er i gang, er flere. Ikke minst at politiversjonen er ferdig politirigget og er lett å gi en pris på. Også hundebil og en sivil utgave lages ferdige i Göteborg og blir enkle å prise, eventuelt også å tilpasse særkrav fra PFT.

Volvo må derimot påse at hundeinnredningen deres ikke veier mer enn 30 kg for å klare vektkravet.

Ulempen for Volvo er at modellen XC70 nå fases ut og skal erstattes med en splitter ny modell som får navnet V90. Skulle Volvo få kontrakten(e) fra 2016, må Volvo produsere XC70 Police Edition også etter at den er gått ut produksjon – nærmest for å ha nok biler på lager.

Nykommeren V90 må i så fall tilbys senere og gjennomgå grundige tester av PFT for å bli godkjent som erstatter.

Ingen krav til blålys på skjerm, slik som i Sverige.
Ingen krav til blålys på skjerm, slik som i Sverige. Foto: Ruben Skarsvåg

Fordelen for VW Passat er at den nye B8-versjonen alt er på hjul. Med 190 hestekrefter (diesel) er den fortsatt en kjempeutfordrer for Volvo. Politiforums medarbeider har prøvekjørt den – og denne versjonen imponerer.

Og ellers? Kravet til den gode, gamle kartleserlampen består, til tross for at iPad benyttes i alle biler og ”kartbok er ut”. Blålys og sirene skal fortsatt betjenes fra brytere, og det er ikke krav til at slikt betjenes gjennom en skjerm, slik svensk politi for lengst gjør i sine Volvoer.

Til toppen