Trondheimspolitiet får lynraske elbiler

Trondheimspolitiet går over til elbiler.

I dag kan Adresseavisen i Trondheim avsløre at politiet bytter ut sine vanlige biler og erstatter dem med elbiler.

Les hele saken fra Adresseavisen under.

De nyutviklede spesialbilene har fartsegenskaper som går langt utenpå dagens tradisjonelle biler med bensin- eller dieselmotor. Sintef har en nøkkelrolle i utviklingen av de lynraske, små politibilene.

Think-bilen ser uanselig ut der den nesten lydløst glir gjennom trondheimstrafikken med blålys på taket og politidekor, og med trondheimspolitiets bilsjef Fred Nilsen bak rattet. Adresseavisens medarbeidere observerer mange som smiler av synet. En bitte liten elbil som politibil? Nå får trafikkbøllene fritt spillerom, for alle kan vel kjøre fra denne puslete doningen? Men den som prøver, vil forregne seg.

Under skallet på Think-bilen er teknologi som gjør dette til verdens mest avanserte elbil. Den akselererer fra 0 til 100 på 3,9 sekunder, har toppfart på over 200 km/t, og kjøreegenskaper på høyde med Petter Solbergs rallybil. Sjelden har uttrykket «ulv i fåreklær» passet bedre enn på dette kjøretøyet.

- Vi har samlet ekspertise fra flere land i byggingen av denne bilen, forteller Sintef-forsker Augustin M. Phere, som siden i fjor vår har jobbet med prosjektet på oppdrag fra Think.

Arbeidet er finansiert med 1,2 milliarder kroner i støtte fra Enova. Siktemålet har vært å bygge en miljøvennlig bil med fartsegenskaper som kan gjøre den til fremtidens utrykningskjøretøy hvor lasteevne ikke er viktig.

Lotus involvert

- Lotus Motors henvendte seg for tre år siden til Sintef for å få utviklet et bremsesystem der all bremseenergien blir brukt til å produsere elektrisk kraft i stedet for å sløse bort energien til varmeutvikling. Den oppgaven løste vi på en måte som Lotus var svært fornøyd med, slik at det utviklet seg til et bredere samarbeid, sier Phere til Adresseavisen.

- Sintef skjønte at nå var den teknologiske utviklingen på elbilfronten kommet så langt, at vi hadde en mulighet til å bygge en liten, forholdsvis billig elbil med farts- og kjøreegenskaper som verden aldri har sett, sier Phere, som fikk i oppgave å levere 60 biler til trondheimspolitiets utrykningstjeneste.

Mye jobb for tollen

Det sørafrikanske selskapet Zeolite Battery Research Africa Project (Zebra) leverer NaCl-Peppernikkel-batteriene, understell og drivverk kommer fra den kaliforniske elsportsbil-produsenten Tesla, mens britiske Lotus Motors har sørget for at alle bilens komponenter er tilpasset hverandre med sikte på ekstreme ytelser.

Det er Lotus Motors som monterer Tesla-bilene. Lotus har i 50 år vært blant verdens ledende produsenter av racer- og sportsbiler. Transporten av hemmelige bildeler mellom USA, Sør-Afrika og Trondheim medførte mye jobbing for tollvesenet.

Krevde elbiler

Daværende tollsjef Nils Kristian Moe fikk snusen i bilplanene. Da Moe ble tilbudt stillingen som ny politimester i Trondheim, satte miljøbevisste Moe et krav om at hele politiets bilpark skulle gå på strøm.

- Biltypen hadde jeg klar, sier politimesteren Moe, som avstår å gi ytterligere kommentarer da han føler at han er kommet i en økonomisk skvis mellom politidirektøren og Politiets Fellesforbund.

Testet i Nord-Sverige

Sist vinter var bilsjef Fred Nilsen fra trondheimspolitiet og flere Sintef-forskere med Phere i spissen, i Nord-Sverige for å overvære testingen av Tesla-sportsbilen under arktiske forhold. Det bilen presterte under ekstreme temperaturer, overbeviste Nilsen om at små elbiler ikke bare er miljøvennlige og billige i drift, men også et langt mer effektivt redskap i trafikken, i vårt klima enn tunge, trege Volvoer.

Det ser vi nå i Trondheim, hvor bilen med Think-skall er raskere enn nesten alt som finnes på veien, og dessuten er så liten at den kommer frem overalt.

Til toppen