Parabolbil: Varmesøkende kamera styres inne fra bilen. Det er behov for mange antenner og en tallerken for å få kontakt med satellitten fra de nye brannbilene. (Foto: Excelerate Technology)
Felles kontor: – Arbeidsplassen kan deles mellom brann, helse og politi, sier Stephen Kennedy (foran) og Andrew Gwillian. (Foto: Excelerate Technology)
Kostbart kjøretøy: Kostnadene på 10 millioner norske kroner gjør at flere fylker går sammen om å kjøpe slike rullende operasjonssentraler – eller «Support Units» - i brannvesenet. (Foto: Excelerate Technology)
Direkte fra hjelmen: Den trådløse dekningen på kameraene er på inntil to kilometer med fri sikt fra kommandobilen. Tale, samband og bilder lagres på serveren i bilen. (Foto: Excelerate Technology)

Se den britiske satelittbilen

Nye biler stappfulle av teknologi skal revolusjonere innsatsledelsen for britiske blålysetater.

Parabolbilene er stappfulle av superrask, fremtidsrettet teknologi. Og nå flytter mye av den operative ledelsen i helse, politi og brann inn under én felles tallerken.

– Endringer skjer dramatisk raskt, sier Nicola Savage, markedssjef i Excelerate, som leverer og drifter satellitt bredbåndskommunikasjon til britiske blålysetater.

Sender direkte

I kjøretøyene styres all kommunikasjon på åstedet og til de tre kommandosentralene. Dette er mobile, gjerne felles «operasjonssentraler» – med firehjulstrekk. Herfra logges tale og datatrafikk, og mottas og sendes videostreaming - enten fra det varmesøkende kameraet på taket, fra et helikopter eller fra kameraer montert på innsatspersonellets uniformer i aksjon.

Innsatspersonell som vil følge med på helikopter-bildene, kan logge seg på serveren via sin Iphone eller Ipad og følge med på «direktesendingen» fra helikopteret.

– Vi kan ta i mot krypterte direktebilder fra politihelikopteret inn i vår bil, eller fra legehelikoptre samt våre egne brannkonstabler. Vi får opp bildene ved å logge oss på serveren, sier en stolt brannkonstabel Stephen Kennedy i Northumberland Fire and Rescue til Politiforum.

Dette brannvesenet er det siste i England som har gått til innkjøp av parabolbil. Og det tette samarbeidet mellom etatene i hans branndistrikt er et resultat av Jesip.

Felles biler

Hittil har enkelte fylker gått sammen om å kjøpe felles innsatslederkjøretøy. Nå skal det jobbes under samme tallerken, i tråd med hva nødetatene har lært etter alle katastrofene.

I alt er det solgt 100 slike kjøretøyer i England, 20 av dem til politiet.

– Dette gir den tryggeste kommunikasjonen med best kapasitet for nødetatene. Kabel er ut, disse bilene kommer med egne servere og håndterer alt av informasjon og kommunikasjon på åstedet via satellitt, sier Andrew Gwilliam i Exelerate, som har 90 prosent av satellittmarkedet for blålysetatene.

Her inne er ingenting hemmelig. Alt som blir sagt inne i bilen og ute, alt som blir skrevet og gjort på den store berøringsskjermen i bilen, blir lagret på serveren. Skjermen er montert i siden på bilen, slik at personellet kan samles ved bilen og avlese informasjon direkte.

– Lagring av data og tale er viktig for oss, slik at vi kan lære av våre egne feil. Vi er blitt kritisert for ikke å jobbe godt nok sammen, noe vi nå endrer på ved å bruke denne bilen, sier Stephen Kennedy.

Kostbar bil

Og prisen, rundt 10 millioner kroner, er først og fremst årsaken til at flere fylker i England og Wales har gått til felles innkjøp av «Support Units» eller «Incident units», som ambulansetjenesten kaller kjøretøyene.

På taket heises ikke bare parabolen opp, men også et varmesøkende kamera for å lokalisere eventuelle mennesker inne i bygg. Politiet kan også bruke ANPR-kamera (Automatisk nummerskiltavlesing) på disse kjøretøyene og ha superraskt Internett.

ANPR, som fortsatt er i startgropen i norsk politi, utvikles nå kraftig i avansert jakt på kriminelle i England – paradoksalt nok med hjelp av norskutviklet software, nemlig Q-Free i Trondheim.

– Vi garanterer robust dekning og kraftig ned- og opplastingshastighet fordi vi benytter tre satellitter. Skulle tilgangen falle ut ved svært dårlig vær, vil parabolen koble seg automatisk over til neste satellitt og hente kapasitet der. Dersom det skulle bli problemer med datasystemene inne i kjøretøyene, får kundene hjelp direkte. Brukeren kan trykke på knappen som heter «status», og så tar vi over og fikser problemene fra vår døgnbemannete sentral. Det er tross alt ikke alle som er like gode på data, smiler Gwilliam.

– Revolusjon for etatene

Salgssjef Martin Saunders hos Excelerate, mener systemet er revolusjonerende.

– Satellitt bredbåndskommunikasjon revolusjonerer alle aspekter ved kritisk kommunikasjon for nødetatene, sier han til Politiforum.

Kombinert med trådløse nettverk, kan personell som bruker PDA, PC, Ipad eller mobiltelefon ha full tilgang til taktiske planer, videostreaming fra helikoptre og mannskap eller hente ut informasjon fra strategisk beredskapsplanverk på et åsted.

Rekkevidden kan utvides ved hjelp av flyttbare, trådløse noder. Ved tilfeller der alle nødetatene kommer med hver sin parabolbil, kan enhetenes kommunikasjonssystem kobles sammen for umiddelbar informasjonsutveksling.

Til toppen