Travere: ’99 Mercedes-Benz Sprinter og ’01 Toyota Hiace må trå til når andre biler er ute av drift.

– Gamle biler kan sette oss ut av spill

To biler på verksted, én ute av drift og én bil distriktet rett og slett ikke har. I Bodø er bilene eldst, ødelagte og koster mye. Budsjettet hindrer utskifting.

Publisert Sist oppdatert

– Vi risikerer å møte fulltallig på jobb, men ikke ha biler til å kjøre noe sted.

Det er verneombud i Bodø, Vegard Kristiansen, som forteller om den vanskelige bilsituasjonen i Nordlands-hovedstaden, som også ser ut til å kunne være et naturlig hovedsete i nye politidistrikt Nordland. I desember ble det kjent at Salten politidistrikt hadde politiets eldste kjøretøypark, men nå er situasjonen om mulig enda mer prekær.

– Vi har egentlig tre operative biler utstyrt med det man trenger, selv om de har noen mangler også. Men to av dem, majene våre, er mye på verksted og har gått rundt 250.000 kilometer. Det kan sette oss ut av spill, forteller Kristiansen.

Han opplever at biler går fint fram til 150.000 kilometer, men at de etter dette koster mye i reparasjoner. Reservebilene, når majene er på verksted, er en Sprinter fra 1999 og en Hiace fra 2001.

– Hundetjenesten er på fire mann, men vi har per dags dato heller ikke godkjent hundebil. I stedet har vi en midlertidig løsning, fordi vi ønsker hundetjeneste. Vi skulle gjerne hatt hundebil, men dersom noe skal kjøpes nytt må det prioriteres ny maje. Når det gjelder sivile biler har vi en operativ sivil Mondeo fra 2001, men den har ikke vært i drift i det siste, grunnet mangler på lyd og lys, forteller Kristiansen.

Reparasjoner som koster

Hovedmaja til politiet i Bodø kostet i fjor heler 120.000 kroner i vedlikehold og reparasjoner, etter det Politiforum erfarer. 15.000 skal ha blitt brukt på å reparere bilen bare i januar i år.

– Når budsjettåret starter med millioner i minus, blir det vanskelig for materiellansvarlig å følge investeringsplanen. Heldigvis har vi en god dialog med ledelsen i distriktet, men det er lite vi kan gjøre lokalt. Lokalt er vi enige om hva som må gjøres, men beslutningene ligger på et høyere nivå, slår Kristiansen fast.

Stasjonssjef Arne Hammer sier de har utsatt investeringer de siste årene for å holde budsjettet, samt at de har forventet ekstra midler. Men midlene har de ikke fått.

– Når vi da ikke får fornyet bilene, kommer vi til et punkt der reparasjonskostnadene går opp og gevinsten vi har spart på å utsette spises opp. Nå har vi så dårlige biler at noen av dem har fått bruksforbud, og vi har ikke råd til å kjøpe nye, sier en fortvilet stasjonssjef.

Bilpengene forsvant

Per i dag vet han ikke hvordan situasjonen kan bli bedre.

– Bilene er i teknisk stand i henhold til veitrafikkloven, men når de er på reparasjon er de jo ute av drift. Vi har diskutert flere ulike løsninger. Det ene er å selge alle gamle biler og kjøpe inn færre nye, forteller Hammer.

Men bruktpriser på mellom 10.000 og 25.000 kroner på mange av bilene gjør det til en lite fruktbar utskifting.

– Vi har også vurdert å selge ut og lease nytt. Men det er ingen god løsning på sikt.

Økonomien virker håpløs når det kommer til utskifting av biler. Distriktet fikk langt mindre i budsjett enn det de forventet, og tallenes tale sier sitt:

– Vi hadde planlagt sju millioner kroner til kjøretøy i år. Per nå har vi null kroner igjen. Og det uten å ha kjøpt noen biler, avslutter Hammer.

Bilene i Bodø:

Operative biler: 3. To av dem over 250.000 km og mye på verksted.

Operative sivile biler:1 ute av drift

Hundebiler: Ingen. Midlertidig løsning.

Reservebiler: Toyota Hiace ’01 og Mercedes-Benz Sprinter 1999.

For de firbeinte: Hundebil finnes ikke i Bodø. Dette er den midlertidige løsning.
Bruksforbud: Den sivile bilen i Bodø har fått lapp på ruta. «Out of service» sier sitt.
Powered by Labrador CMS