Debatt
«Politiet og Pride: Handler om hvem vi er som etat og kolleger»
Pride engasjerer, også i politiet. Det er naturlig. For dette handler ikke bare om en markering, men om hvem vi er som etat og som kolleger.
Dette er en meningsytring. Innholdet gir uttrykk for forfatterens holdning.
For Politiets Fellesforbund er utgangspunktet tydelig: Vi trenger ikke mene det samme i alle enkeltsaker for å stå sammen om noe grunnleggende.
Vårt ståsted hviler på tre enkle, men viktige prinsipper.
Ett politi for alle
Samfunnsoppdraget vårt er klart. Vi skal skape trygghet for hele befolkningen. Da må også alle oppleve at politiet er der for dem.
Tillit er avgjørende, og den bygges i møtene med mennesker. Vi vet også at tilliten historisk har vært svakere i noen miljøer.
Å være til stede under Pride er ett av flere tiltak for å vise at vi tar det på alvor.
En etat for mange
Politiet skal speile samfunnet vi er en del av. Det forutsetter at det faktisk er rom for forskjeller, også internt.
Politiet skal speile samfunnet vi er en del av. Det forutsetter at det faktisk er rom for forskjeller, også internt.
Ulike erfaringer og perspektiver gjør oss bedre i stand til å løse oppdraget.
Det handler ikke om å være enige i alt, men om å ha en kultur der det er plass til å være den man er, og der det er lov å stå i uenighet.
En fagforening som rommer medlemmene
Politiets Fellesforbund skal være en fagforening for alle – som arbeidssted og som forening. Vi organiserer ansatte med ulike meninger og ståsteder.
Vår oppgave er å samle og ivareta medlemmene. Det innebærer også å romme ulike syn på Pride.
Slik skal det være. Vår oppgave er å samle og ivareta medlemmene. Det innebærer også å romme ulike syn på Pride.
I debatten ser vi ofte at deltakelse i Pride tolkes som støtte til alt Pride står for.
Den koblingen blir for enkel.
Vi aksepterer ellers i samfunnet at folk kan støtte noe uten å være enige i alt. Du kan stemme på et parti uten å stille deg bak hele programmet. Det samme handlingsrommet må gjelde her.
For oss handler Pride først og fremst om noe grunnleggende: respekt for enkeltmennesket og retten til å være den man er.
Det viktigste må være hvordan vi møter hverandre, som kolleger og som politi.
Politiet skal være en trygghet for alle. Da må alle kjenne at de hører til. Det er derfor vi deltar.