Hjelmer, lett tungskjold, rambukk og sanitetssekk er blant utstyret som har sin faste plass i Asker og Bærum politidistrikts nye bilinnredning.

Utviklet egen bilinnredning

Et lokalt initiativ i Asker og Bærum politidistrikt endte i en ny Passat-innredning for hele etaten.

Publisert Sist oppdatert

De begynte med en fiks idé, noen finérplater og ganske mange dugnadstimer. Resultatet av pionerarbeidet i Asker og Bærum politidistrikt, er en spesialdesignet utstyrsinnredning til VW Passat som nå er tilgjengelig for hele politietaten.

– Vi har alltid etterlyst gode lagringsmuligheter i bilene. Når det skjedde noe akutt, brukte vi unødig tid på å sjaue utstyr fra bagasjerommet. Det så uproft ut, og ga et dårlig inntrykk overfor publikum, sier politibetjent Nils Arne Langeland til Politiforum.

Han var en del av en ni mann stor arbeidsgruppe i politidistriktet som i etterkant av 22. juli satte seg ned for å lage en minimumsstandard for operativt utstyr i politibilene. Tanken var at alle bilene skulle være likt utstyrt, for å kunne gjennomføre en akutt, operativ innsats.

– En minimumsstandard, forklarer Langeland, og fortsetter:

– Vi ønsket at det utstyret vi trenger kjapt på de tyngste oppdragene med mest stress, var lett tilgjengelig. Som åpningsutstyr, lett tungskjold og taktisk vest. Det er minuttene og sekundene som teller når det verst tenkelige inntreffer, og da er det uvurderlig å ha slikt utstyr lett tilgjengelig. Da bruker vi tiden til oppdragsløsning framfor å lete fram utstyr.

SE VIDEODEMONSTRASJON AV INNREDNINGEN HER

En «millimeterkamp»

Etter hvert som arbeidet skred fram, krympet gruppen, og til slutt satt Langeland og kollega Andreas Øvland alene igjen.

– Da skjønte vi det kunne ta tid. Vi meldte inn til ledelsen at vi ønsket å jobbe videre med en innredningsløsning, og fikk gehør for det. Ledelsen, både Ved Asker politistasjon og Bærum politistasjon, har tatt oss på alvor fra første stund, og deres støtte har gjort dette mulig, sier Øvland.

De to politibetjentene anslår at de har lagt ned om lag 200 arbeidstimer i å utvikle løsningen - mange av dem på fritiden. Når utstyrsbehovet var kartlagt, tegnet de en skisse i det svært enkle tegneprogrammet «Paint», kjøpte inn finérplater og begynte med saging og snekring.

– Til slutt kom vi fram til en løsning i en av bilene. Vi lot mannskapene prøve riggen i to uker. De fylte ut på et skjema hva de mente var bra og dårlig, så justerte vi underveis, sier Langeland.

Resultatet ble en intern «millimeterkamp», for når plassen ble økt ett sted i innredningen, måtte den tas fra et annet sted.

– Vi endte opp med en løsning vi mente var fornuftig, og tok kontakt med firmaet Toolpack i Drammen, som lagde en profesjonell prototyp for oss. De kom med mange synspunkter på løsningen vår, og var veldig gode å jobbe med. Men jeg trodde ikke det kom til å være så mye fram og tilbake. Måtte vi flytte en centimeter ett sted, skapte det problemer et annet sted, forteller Langeland.

Men justeringene og arbeidet bar frukter, og til slutt var prototypen klar. Da ventet den siste runden; godkjenningen fra Biltilsynet.

– Heldigvis var det kun småting som ble påpekt der. For eksempel at alt utstyr sitter som det skal dersom bilen havnet på taket. Vi utbedret dette, fikk den godkjent, og da var egentlig riggen klar til bruk. I dag har vi løsningen, som vi kaller «PolicePack», i seks Passater, og vi er veldig fornøyd med den her i distriktet, sier Øvland.

LES OM SØR-TRØNDELAG POLITIDISTRIKTS LØSNING HER

Tilgjengelig for alle

Så begynte ryktebørsen å gå, og ballen å rulle. Asker og Bærum politidistrikt ble kontaktet av ansatte i flere andre distrikter, som var nysgjerrig på løsningen de hadde utviklet. I september i fjor, tok Langeland og Øvland derfor kontakt med daværende PDMT - nå Politiets fellestjenester.

– Vi ble kontaktet av dem, som hadde utviklet en løsning vi mente var veldig bra. Så dro vi hit for å se nærmere på den. Da var det først og fremst vekt og sikkerhet vi hadde i bakhodet, forteller Tonje Jansen hos Politiets fellestjenester.

Hun lot seg imponere av det hun fikk se.

– Det har ikke vært noen helhetlig løsning på bilinnredning tidligere. Denne løsningen ivaretar både HMS-krav og beredskap. Vi tenkte umiddelbart da på standardisering; hva skulle til for at vi kunne gjøre denne løsningen tilgjengelig for flere politidistrikter, sier Jansen.

Innredningen ble vurdert som både solid og innenfor vektgrensen. Etter noen justeringer veier riggen i dag rundt 25 kilo, mot 30 opprinnelig. Og nå er den tilgjengelig i nettbutikken til Politiets fellestjenester, til en pris på 28.000 kroner, inkludert montering.

– Mange distrikter har allerede bestilt innredningen, sier Jansen.

Det er nå Politiets fellestjenester som har tatt over administreringen denne avtalen, mens firmaet Møller håndterer logistikk og garanti på produktet. Politiets fellestjenester står dermed også ansvarlig for å justere riggen hvis det for eksempel blir endring i hvilken type utstyr politiet skal bruke i framtiden.

– Avtalen om leveranse av skjold går for eksempel snart ut, og da må vi tilpasse innredningen etter eventuell ny modell, sier Jansen.

– Sikrere løsning

Langeland og Øvland understreker overfor Politiforum at deres innredningsløsning er tilpasset Asker og Bærum politidistrikts behov. Det er dermed ikke gitt at utstyrsløsningen vil passe for hele politi-Norge.

– Vi har bygget opp en løsning for den typen utstyr som vi bruker. En fast standard for hele politiet, tror jeg ikke vil være lurt. Vi har fjernet reservehjulet for å få bedre plass, fordi det i vårt distrikt tar kortere tid å få NAF på stedet enn å bytte dekk selv, forklarer Langeland.

Samtidig tror de to at mange distrikter nok vil kunne være interessert i en slik innredning. Ikke minst fordi den er langt sikrere enn dagens løsninger.

– I dag ligger utstyret stablet i bagasjen. Ved en kollisjon eller utforkjøring, utgjør det en stor HMS-risiko. Tanken vår var også å ivareta HMS-biten. Politiet skal bøtelegge folk som ikke sikrer lasten sin, da bør vi i hvert fall sikre lasten vår selv. Og det skulle jo bare mangle at ikke vi også skal ha en trygg arbeidsplass, mener Øvland.

At utstyret har faste plasser og ikke blir stablet ukritisk i bagasjerommet, vil også minske slitasjen på utstyret, tror politibetjentene.

– Og utstyret er lett tilgjengelig, med en felles standard i bilene. Det ble trangt om plassen, men vi har tatt utgangspunkt i det viktigste utstyret og 70-litersbagen til Politiets fellestjenester for personlig utstyr. Det mener vi bør holde. At vi har tilpasset riggen til denne bagen, har dessuten skapt litt mer bevissthet blant de ansatte her rundt hva de tar med seg. Til sjuende og sist handler det om vekt, som påvirker kjøreegenskapene, understreker Øvland.

Politibetjentene er veldig fornøyd med måten PDMT/Politiets fellestjenester har håndtert henvendelsen deres og prosessen videre. De stilte opp dagen etter at de ble kontaktet.

– Samarbeidet har fungert godt. Det er viktig at Politiets fellestjenester ser på hvilke behov politifolk har, og hva vi holder på med. Det er vi som skal bruke utstyret, så da må det fungere, sier Øvland.

Jansen i Politiets fellestjenester sier det er viktig å lytte til de som vet hvor skoen trykker.

– Det kommer mye bra ut av å involvere brukerne. De har mange gode ideer og innspill som er veldig nyttige for oss. Vi feiler om vi gjør dette alene.

Nils Arne Langeland
Andreas Øvland
Tonje Jansen
Powered by Labrador CMS