Antibac og sperrebånd er lett tilgjengelig fra faste plasser i bagasjerommet. (Foto: Privat)
Hovedvisjonen til utviklerne av innredningsløsningen, var å ha det så rent og ryddig i bagasjerommet som mulig. (Foto: Privat)
I hjulbunnen, der reservedekket vanligvis er plassert, ligger en formfrest form med nødvendig verktøy. (Foto: Privat)
Innerst i bagasjerommet er blant annet sanitetssekken plassert. (Foto: Privat)
Brannslukningsapparat, CS-gass og latekshansker er plassert på den ene veggen i bagasjerommet. (Foto: Privat)
Kikkerten har fått sin faste plass i døren hos sjåføren. (Foto: Privat)
Signalkjegle, alkometer og kamera skal plasseres i passasjerdøren. (Foto: Privat)
Ved passasjersetet er det plass til Ipad-tastatur og kartbok. (Foto: Privat)
Ved baksetetet er spikermatta stroppet fast. (Foto: Privat)

Egenutviklet bilinnredning også i Sør-Trøndelag

Også politiet i Trondheim har utviklet en løsning for innredning av biler - helt uavhengig av Asker og Bærum. Slik ser den ut.

– Vi startet med idemyldring rundt dette høsten 2012, forteller politibetjent Helge Steinar Wengstad ved Sentrum politistasjon i Trondheim.

Sammen med politibetjent Tor Magne Lyngstad, en kollega fra vakt og beredskap, tok han tak i et problem som hadde frustrert dem i lang tid: Ingen biler hadde faste utstyrspakker, noe som medførte at utstyret lå og slang på tilfeldige steder, ble utsatt for stor slitasje og i enkelte tilfeller bare forsvant.

– Det første vi gjorde, var å definere hva vi skulle ha med. Oslo politidistrikt hadde innført faste utstyrspakker tidligere med god erfaring, og la oss litt på samme linje. Steg to var å definere hvor i bilen utstyret skulle plasseres. Det er begrenset med plass i Passaten, så vi ville utnytte den mest mulig effektivt. Vi gikk bort fra den skuffeseksjonen vi hadde, som var tung og tok for stor plass. I en stresset situasjon var det også veldig tungvint å grave i skuffer på jakt etter riktig utstyr, forteller Wengstad.

Fem-seks kilo

Videre definerte politibetjentene hvilken plass utstyret skulle ha i bilen, for å unngå et annet problem: At hver enkelt politibetjent hadde sin egen favorittplass for det forskjellige utstyret.

– Hovedvisjonen vår var å få umiddelbar visuell kontroll. Det skal bare være å åpne bakluka, og kaste et raskt blikk for å se at du har med det du skal ha med før du kjører ut. Vi ser fort om noe er borte, og hva det er. Det skal i minst mulig grad være mulig å legge utstyr på feil plass, sier Wengstad.

De valgte derfor å plassere utstyret i en hesteskoform i bagasjerommet, og holde så mye som mulig av rommet åpent for personlig utstyr - som er det eneste som skal inn i tillegg til det faste utstyret.

– Vi har brukt sidene, bakvegg og hjulbunnen i bagasjerommet mest mulig effektivt. På sidene har vi fordelt utstyr som sperrebånd, CS-gass og merkespray. I reservehjulbrønn er det montert et trykkfast og slitesterkt skuminnlegg som er formfrest etter utstyr som er valgt i utstyrspakken. Vi har brukt det samme materialet til oppbevaring i dørene foran. Vi har lagt vekt på lette materialer på grunn av kjøreegenskapene og muligheten til å bringe med seg mest mulig utstyr, sier han.

Det er et lokalt firma med kompetanse på ombygging av kjøretøy og verktøyoppbevaring, som har produsert riggen.

– En fordel med innredningen er at den er fleksibel, og lett kan tilpasses den enkelte avdelings behov. Hvis det ønskes annen type verktøy, kan dette skannes inn i et dataprogram hos produsenten, og formfreses etter ønsket plassering, understreker Wengstad.

Totalvekten anslås å være fem-seks kilo, inkludert kupé og bagasjerom. Samtidig har de plassert det tyngste utstyret i hjulbunnen med tanke på kjøreegenskapene. Sanitetssekk, fullrigget åstedssekk og redningssekk er klipset fast i bakveggen i bagasjerommet, og kan lett tas av og tas i bruk.

Foreløpig finnes det kun en løsning for Passat, men Wengstad sier de også jobber med en tilsvarende spesialtilpasset løsning for Mercedes Vito.

LES OM ASKER OG BÆRUM POLITIDISTRIKTS LØSNING HER

Trenger anbudsprosess

De to politibetjentene har fått god støtte og hjelp fra ledelsen i Sør-Trøndelag politidistrikt, som har gitt dem både tid og penger til å jobbe fram løsningen. Riggen ble montert i én Passat i juni 2013, og var gjennom en testperiode i fjor høst. Arbeidet er allerede i gang med å innrede ytterligere tre biler.

– I år er det satt av penger med tanke på å innrede fem Passater, pluss to Vitoer. Alle nye biler som kommer, skal også få riggen, sier Wengstad, og fortsetter:

– Testperioden gikk utrolig bra med tanke på slitasje på utstyret. Det er heller ikke noe utstyr som har forsvunnet, så det har tydelig fungert. Vi tok en runde før jul, hvor vi diskuterte tilbakemeldingene og evaluerte, sammen med ledelsen. Det har vært veldig gode tilbakemeldinger, og et ønske om å videreføre prosjektet.

Tanken og målsettingen er at patruljebiler i hele Sør-Trøndelag politidistrikt skal få slike rigger i sine biler. Allerede har det vært stort påtrykk fra lensmannskontorer som ønsker å få det montert, sier Wengstad, som ikke ønsker å si hva prislappen blir.

– Siden det blir snakk om et større innkjøp, kreves det en anbudsprosess på dette. Vi ønsker derfor ikke å prisfeste innredningen her og nå, før vi får en fastpris på større leveranser. Og en ting er jo kostnaden på riggen, en annen ting er prisen på alt utstyret i tillegg. En fordel med løsningen er også at innredningen og utstyret enkelt kan flyttes over i en ny bil når en gammel fases ut.

Distriktet har også hatt en dialog med Politiets fellestjenester (tidligere PDMT, journ. anm.), som er positive til riggen og har varslet at de ønsker å komme for å se på den.

– De er positive til å ha flere valgmuligheter for bilrigger. Det er jo forskjellige behov i de forskjellige distriktene. Så får vi se om dette er noe Politiets fellestjenester ønsker å tilby gjennom dem, slik at flere distrikter kan dra nytte av riggen.

Politiforum har vært i kontakt med Tonje Jansen hos Politiets fellestjenester, som sier de er positive til initiativet fra Sør-Trøndelag politidistrikt.

– Det vi må vurdere, er om denne løsningen også er relevant for andre distrikter, og hvordan logistikken fra produksjon til innmontering eventuelt skal håndteres. Politiets fellestjenester planlegger i første omgang en befaring hos Sør-Trøndelag politidistrikt, sier hun.

Til toppen