Sosialt: Politiet skal fremover møte ungdommer der de er, og skal fra høsten bruke sosiale medier i sitt arbeid

Politiet tar i bruk sosiale medier: – Vi ser at det har vært en stor etterspørsel

Fra høsten av skal Oslo politidistrikt kommunisere med ungdommer via sosiale medier. Politiet skal gi råd og veiledning via flere kanaler, og tror selv på suksess.

Publisert

Fremover skal alle politidistriktene ha egne nettpatruljer. Det betyr at politiet skal kunne kommunisere med publikum, noe som blant annet ble testet ut under festivalen Palmesus i Kristiansand i helgen. Nå gjør Oslo politidistrikt seg klar til å komme i gang med sitt arbeid med kommunikasjon via nettet, og har satt ned en gruppe på seks ansatte som skal jobbe med sosiale medier. 

Skal gi råd og veiledning

Etablering av Nettpatruljen ved Oslo politidistrikt er forankret i politiets virksomhetsstrategi 2025, Politiets strategi for sosiale medier og Rammer- og retningslinjer. Formålet er å skape trygghet i det digitale rom ved å jobbe kriminalitetsforebyggende og skape tillit og dialog med befolkningen som primært tilfaller Oslo politidistrikt.

Kommunikasjonen skal foregå både via Facebook, Snapchat, Instagram og Messenger. Plattformene er valgt med bakgrunn i hvor befolkningen allerede er tilstede i dag. Fra oppstarten vil patruljen ha et spesielt fokus mot befolkningen i Oslo sør. Anne Katrin Storsveen, politioverbetjent og fagansvarlig i Nettpatruljen i Oslo politidistrikt, sier at tilbudet først og fremst skal gå ut til ungdommer, men også resten av medborgerne.

Vi ønsker å være på nettet for å vise at det er enklere å nå oss, være mer tilgjengelig og gi et lavterskeltilbud hvor vi skal informere og gi kunnskap og kompetanse. Vi skal ikke jobbe med straffesaker, men det skal være kriminalitetsforebyggende. Det kan jo hende at det dukker opp noe og da har vi handlingsplikt. 

Storsveen forklarer at hun håper at politiet kan bygge tillit og bli gjenkjent ved å være på nettet, samtidig som de også skal være ute og møte borgerne. For politiet er det viktig å være til stede på nettet. Tilbudet skal være en informasjonstjeneste hvor publikum kan spørre om det de vil. Storsveen forteller at mange unge ikke tør å oppsøke en politistasjon eller kanskje ikke vil oppdages av andre, og at nettet derfor kan være et fint sted å møte politiet. 

Vi må være til stede der publikum er, selv om vi også skal møte folk på gata. Det er på nettet at mesteparten skjer og der kan vi komme raskt i kontakt med folk. Du når ut til mange på kort tid.

 Også er det vel også økt kriminalitet på nett? 

Politioverbetjent Anne Katrin Storsveen forklarer at de ønsker kontakt med foreldre og voksne via Facebook og ungdom via Snapchat og Instagram. I tillegg skal de chatte med befolkningen via Messenger.

Vi ser at kriminaliteten har flyttet seg dit, og da er det viktig å få innsyn i hvilke trender som er, og få litt tips slik at vi kan reagere raskere, og være i forkant. 

Nettpatruljen Oslo starter til høsten og skal først foregå på dagtid. Storsveen sier at de skal utvide arbeidet til kveldstid på sikt. Arbeidet skal foregå via deling av innhold, historier, råd og veiledning, for å bidra til et tryggere nett. 

Skal ikke blande seg 

Bildedelingstjenester som Snapchat og Instagram har funksjonen «stories» hvor brukerne kan lagre bilder og videosnutter som kan sees av alle som følger de. Bilder av festglade ungdommer eller andre hendelser i ungdomsmiljøer er ikke uvanlig på slike sider, men Storsveen tror ikke det vil bli et problem.

Vi skal ikke legge oss opp i deres liv, men der kan vi komme med råd på hva som er lurt og ikke lurt. Hvis noen gjør noe som kan bli straffbart kan vi gi råd og veiledning om hva de kan gjøre eller om å holde seg unna ting. Det blir det samme som å være ute og snakke med folk på skoler eller andre steder, og vi kommer med råd og veiledning

Dersom noen legger ut sensitiv informasjon vil politiet kunne ta kontakt med vedkommende for å informere om at innholdet vil bli slettet.

SoMe-kontoene våre er ikke et egnet sted for sensitiv eller taushetsbelagt informasjon. Da vil de bli henvist til et annet sted for deling av slik informasjon. 

Politiet har også tatt hensyn til datasikkerhet i arbeidet med Nettpatruljen Oslo. 

Dette med datatrygghet har vært mye diskutert. Når du sender en «snap» er det faktisk ikke bare mellom to, men det lagres på en server. De som leverer disse tjenestene vet nok mer om oss enn det vi tror, tar dere hensyn til det? 

Det er derfor vi kommer til å opplyse om sensitive opplysninger; dette er en tilbyder som eier, ikke politiet. Dette er en tjeneste vi bruker for å snakke med andre. Dersom man ønsker å snakke om noe saksrelatert eller ting som egentlig ikke burde ligge på nettet vil vi be dem om å ta kontakt på telefon eller å avtale et møte med lokalt politi.

Tror på suksess

Storsveen forteller at etterspørselen for kontakt med politiet på nett har vart lenge, og at de har stor tro på prosjektet. 

Vi håper at dette kan sees på som et positivt tiltak fra politiet. Det er i virksomhetsstrategien til politiet også, at vi skal skape trygghet på nett. 

Deres første oppdrag i forbindelse med kontakt på nett blir mest sannsynlig under Norway Cup som finner sted senere i sommer.

Vi kommer til å benytte oss av Norway Cups Snapchat-konto for å promotere at vi kommer på nett til høsten og  i tillegg ha stand hvor vi skal komme med informasjon og veiledning, og snakke med de som er på Norway Cup. Det blir en test for oss for å se hvordan det blir mottatt, og vi gleder oss, avslutter Storsveen. 

Powered by Labrador CMS