Til innloggingsvinduet, men ikke mye lenger. Politiet opplever dataproblemer, men operasjonssentralene og nødnett fungerer som normalt.
Til innloggingsvinduet, men ikke mye lenger. Politiet opplever dataproblemer, men operasjonssentralene og nødnett fungerer som normalt. (Foto: Politiforum)

Over 5000 politiansatte rammet av datafeil

Over 5000 politifolk fikk ikke logget inn på politinettet og utført viktig arbeid. Politiets IKT-tjenester har nå fått dem på nett igjen, men feilen er ikke rettet.

  • Endret

Det er problemer med innlogging i datasystemene til politiet flere steder i landet. Siden rundt klokken sju i dag har politifolk slitt med å logge inn på datamaskinene sine. Dette skal også ha rammet Mobility, som er politiets datasystem på mobile enheter.

Problemene forsinket etter det Politiforum erfarer flere deler av politiets arbeid:

  • Avhør måtte gjøres med penn og papir
  • Etterforskere kom ikke inn i etterforskningsdokumenter eller politiets operative system (PO).
  • Utlendingskontrollen hadde begrenset mulighet til å sjekke lovlig opphold.
  • Begrenset mulighet for å sjekke bilnummer og førerkort i Autosys.

Brukere som logget seg på før feilen inntraff kunne imidlertid bruke systemet. Både telefon og nødnett fungerte som normalt. Politidirektoratet opplyser at dette derfor ikke gikk utover publikumskontakten, bortsett fra noen passkontorer som var rammet.

Forstår at folk er frustrerte

I ettermiddag har Politiets IKT-tjenester fått til en reserveløsning, som gjør at de rundt 5000 brukerne igjen har tilgang til IKT-tjenestene.

– Politiets IKT-tjenester har ennå ikke funnet feilen, og vi har fullt fokus på dette, forteller IKT-direktør i politiet, Cato Rindal.

Cato Rindal, IKT-direktør i politiet
Cato Rindal, IKT-direktør i politiet

− Jeg forstår veldig godt at folk er frustrert over situasjonen. Dette er ikke bra. Dessverre skjer dette av og til, sier Rindal til Politiforum.

Han forteller at databrukere i alle politidistrikt har vært berørt slik at de ikke har fått logget seg inn på og brukt politiets egne datasystemer. De eksterne systemene har fungert.

− Erfaringsmessig tar det tid å finne feil i en kompleks infrastruktur. Men når vi først finner den, skal det forhåpentligvis gå raskt å rette feilen, sier Rindal.

Operasjonssentralene har tilgang

Politiet sendte ut SMS om problemet til ansatte tidligere i dag.

Operasjonssentralene er ikke rammet og har datatilgang, og dermed har beredskapen vært parat. Ved operasjonssentralen i Tromsø opplyser de at de har sluppet unna problemene, mens det andre steder på huset er problemer. Sånn er det også på Sunnmøre.

– Vi har data. Jeg har forstått det sånn at det fungerer på operasjonssentralen, mens det er problemer andre steder her. Men med kreative politifolk løser vi det fint, det blir bare litt mer arbeid på de som har tilgang, sier operasjonsleder i Sunnmøre politidistrikt, Tor-Andre Gram Franck.

IKT-direktør Rindal sier operasjonssentralene har tilgang fordi de er lagt om til nytt system. Han fremhever at politiets operative evne har vært ivaretatt, slik at øyeblikkelig hjelp og nødnummeret 112 har fungert.

− Når vi har funnet feilen, skal vi ta en ordentlig gjennomgang, og finne ut hvorfor dette har skjedd, slik at vi kan unngå at dette skjer igjen. Nå setter vi på nødvendige ressurser for å få dette løst som raskt som mulig, sier Rindal.

Til toppen