32 av Innlandet politidistrikts biler er modne for utskiftning. (bildet er et illustrasjonsfoto)
32 av Innlandet politidistrikts biler er modne for utskiftning. (bildet er et illustrasjonsfoto) (Foto: Politiforum)

Innlandet PD: Må bytte ut én av fem biler

Minst 32 av Innlandet politidistrikts 158 kjøretøyer er modne for utskiftning. Men penger har de ikke.

Det sier politioverbetjent Robin Olaisen, materiellansvarlig og kjøretøyansvarlig i Innlandet politidistrikt. Han har gått gjennom politidistriktets bilpark og funnet ut at minst 32 av bilene er modne for utskiftning.

– Det er kjøretøy som aldri burde vært på veien. Vi satte strek på 250.000 kjørte kilometer, men det er også kjøretøyer som har kjørt kortere enn det som ikke burde vært på veien. Så tallet kunne vært høyere, forklarer han.

Av de 32 bilene er 11 majer og 21 vanlige patruljebiler eller hundebiler.

SE VIDEO: HER PASSERER HUNDEBILEN PÅ GJØVIK EN HALV MILLION KILOMETER

38,5 millioner kroner

Prisen for en ny BMW er på 1,1 millioner kroner, mens en maje koster 1,4 millioner kroner. Totalt vil det dermed koste 38,5 millioner kroner å bytte ut de 32 bilene som har kjørt lenger enn 250.000 kilometer.

– Hvordan tenker dere å få dette dekket?

– Vi får vel tippe lotto og håpe det går bra, svarer Olaisen med et smil.

– Nei, vi må jobbe knallhardt med å dokumentere behovet og prioritere deretter. Og vi må sette opp en langsiktig plan, for det sier seg selv at vi ikke får gjort noe særlig med dette første året. Men hadde vi fått startet med å dekke etterslepet i 2017, ville vi vært på god vei, fortsetter han.

2,4 millioner for nye jakker

Distriktet har også andre investeringsbehov, som til verneutstyr og nye uniformsjakker, som gjør det ytterligere vanskeligere å skifte ut bilparken.

– Vi må bruke 2,4 millioner kroner på nye uniformsjakker. Det er midler vi gjerne skulle brukt på kjøretøyer, for det er det som er primærverktøyet vårt, sier politioverbetjenten.

Videre anslår han at utskiftning av verneutstyr også vil koste «et par millioner» i året. Olaisen sier det også kan være at politireformen og strukturendringene der, vil ha innvirkning på situasjonen.

– Kanskje kan vi trekke gevinster på det, ved at overtallige kjøretøyer kan fases ut. Men det har vi ikke oversikt over nå.

Den høye prisen på nye biler er også en utfordring.

– Vi betalte 850.000 kroner for en Passat for to år siden, nå koster en BMW 1,1 millioner. En maje koster 1,4 millioner, så det er store summer. Maja til Kongsvinger politistasjon kjører for eksempel nesten 100.000 kilometer i året, og med en utskiftningstakt på 250.000 kjørte kilometer, så må de ha en ny hvert 2-3 år.

Til toppen