Gjør politiet som PST – kjøper Volvo?

Gjør politiet som PST – kjøper Volvo?

Volvo XC70 D5 er med i kampen om å bli den neste politibilen. Politietaten kan dermed ende opp med en politibil PST allerede har slått kloa i.

Politiets Sikkerhetstjeneste (PST) har nemlig valgt å kjøpe XC70 D5 Police Edition – versjonen Volvo ønsker skal bli den nye patruljebilen for hele politietaten. Skulle Passat fortsatt bli valgt til politiet, er det likevel Volvo som vil bli observert der regjeringsmedlemmer ferdes – det er nemlig livvaktavdelingen som skal kjøre politiversjonen.

Kravene til politiets kjøretøy er listet opp i bunnen av artikkelen.

Bekrefter anbud

Etter det Politiforum erfarer er det svært sannsynlig at Volvo vil levere anbud med XC70 D5. Kilder vi har snakket med går langt i å bekrefte dette.

Hvem andre, utover Volvo, som vil legge inn anbud med aktuelle patruljebiler, er ikke kjent ennå. Men et godt stalltips er VW, Mercedes og BMW.

UEH-bilen. BMW X5 er valgt til ny UEH-bil. Det gjør at BMW kjenner prosessene fram mot nye patruljebiler godt.
UEH-bilen. BMW X5 er valgt til ny UEH-bil. Det gjør at BMW kjenner prosessene fram mot nye patruljebiler godt.
Det er altså PST som er først ute med å teste ut politiversjonen av XC70 i Norge. Dette er mulig fordi PST ikke kjøper «patruljebiler» og ikke deltar i anbudsprosessene, men er avhengig av andre typer kjøretøy og spesifikasjoner enn det man hittil har gått til felles innkjøp av.

Fra før er det BMW X5 som oftest har vært observert som kjøretøy for regjeringens livvakter. Politiforum får bekreftet fra PST at nå vil også de nye Volvoene bli å observere i kortesjer og lignende.

En uhyre velplassert PST-kilde sier:

– Det er mange bilmerker PST ikke benytter, men Volvo er og blir i stallen.

Etter det Politiforum erfarer er livvaktene meget godt fornøyd med de nye bilene.

Krav til kandidatene

I perioden fra høsten 2016 og fire år fremover skal det kjøpes inn rundt 740 biler til norsk politi for nær én milliard kroner. Det skal kjøpes inn biler i fem segmenter. Fristen for å levere anbud er alt 18. mai. Så går det slag i slag før de valgte leverandører må presentere prototyper overfor Politiets Fellestjenester i oktober neste år.

Dagens stasjonsvogn: Volkswagen Passat har vært valget i flere år. Trolig er den i finaleheatet også til høsten.
Dagens stasjonsvogn: Volkswagen Passat har vært valget i flere år. Trolig er den i finaleheatet også til høsten.
Politiforum har siden 2007 belyst måten anbudsprosessen har pågått på. I 2011 kritiserte vi de 150 detaljerte kravspesifikasjonene til patruljebiler. Med kravene falt mange leverandører av lasset. Det var umulig for dem å levere en slik politibil. VW Passat klarte kravene og fikk fornyet kontrakten i 2011.

Kontrakten utgår neste år, men VW har levert godt og vil garantert være med videre. Deres nye B8-versjon med 190 hk imponerer. Mye godt har skjedd med Passat siden første generasjon politi-Passat ble presentert høsten 2006.

Et stalltips er at VW Passat og XC70 D5 blir stående igjen som de to mest aktuelle patruljekandidatene, med Mercedes og BMW som de nærmeste konkurrentene.

Derimot mener vi Volvo står uten konkurranse om å bli den nye hundebilen.

Ingen makspris

Fra nå skisseres ikke makspriser på kjøretøyene. Her har VW, Volvo og BMW store fordeler fordi de enten leverer ferdigbygget politiversjon (XC70), har avtaler med underleverandører fra før (Passat) og denne runden i fjor i forbindelse med UEH-anbudet (BMW).

Kravet til at patruljebiler skal ha to batterier er også endelig borte.

Nå heter det:

«Kjøretøyets generator- og batterikapasitet skal være tilpasset det totale strømforbruket. (eks. varslingsutstyr, kjøretøylokalisering, samband, fremtidige IKT-løsninger)».

Det er en av grunnene til at Volvo kan kaste seg inn i kampen. Kravspesifikasjonene er redusert til en femtedel i forhold til i 2011 – til glede for alle bilprodusenter som gjerne vil se ”sine” biler med politiuniformering.

Tilfredsstiller med fem kilos margin

Volvo-sjefene i Göteborg har tidligere bekreftet overfor Politiforum at de vil tilbake til politiet i Norge med sin avtroppende XC70 D5. Slik kravspesifikasjonen nå er formet fra Politiets Fellestjenester, tilfredsstiller politiutgaven disse nærmest fullt ut. Den sniker seg innenfor nyttelastkravet med fem – 5 – kilo…

Fordelene Volvo vil ha ved anbudsrunden som nå er i gang, er flere. Ikke minst at politiversjonen er ferdig politirigget og er lett å gi en pris på. Også hundebil og en sivil utgave

Trolig anbud. Det er sannsynlig at Mercedes-Benz også vil legge inn anbud til nye politibiler. Her en E-klasse fra Sverige.
Trolig anbud. Det er sannsynlig at Mercedes-Benz også vil legge inn anbud til nye politibiler. Her en E-klasse fra Sverige.
bygges ferdige i Göteborg og blir enkle å prise, eventuelt også å tilpasse særkrav fra PFT. Også PSTs sivile biler har fått enkelte detaljer laget slik livvaktene ønsket det.

Volvo må derimot påse at hundeinnredningen deres ikke veier mer enn 30 kg for å klare vektkravet.

Ulempen for Volvo er at modellen XC70 nå fases ut og skal erstattes med en splitter ny modell som får navnet V90. Skulle Volvo få kontrakten(e) fra 2016, må Volvo produsere XC70 Police Edition også etter at den er gått ut av produksjon – nærmest for å ha nok biler på lager.

Kravene

Alle politibilene skal ha firehjulstrekk og ryggekameraer, og kunne leveres med to forskjellige motoralternativer. Det er slutt på kun dieselmotorer. Modellene skal presenteres for PFT med de dekk og felger leverandøren mener er best egnet.

Under testingen vil testførerne ha fokus på fremkommelighet, stabilitet, akselerasjon, bremser, ergonomi, innvendig støy, betjening og funksjonalitet.

Politiets nye hundebiler vil også bli testet opp mot de leverte hundeinnredningene, deriblant sikkerhet og komfort for de firbeinte.

Hundebil. Volvo XC70 kan være tilbake – i hvert fall som hundebil. Den bygges nemlig ferdig ved fabrikken i Göteborg.
Hundebil. Volvo XC70 kan være tilbake – i hvert fall som hundebil. Den bygges nemlig ferdig ved fabrikken i Göteborg.

Liten patruljebil:

  • Stasjonsvogn
  • Firehjulstrekk.
  • Ytelse på minimum 0,11 hk per kilo egenvekt samt en alternativ motorstørrelse
  • Minimum 575 kg nyttelast

Stor patruljebil (cellevogn):

  • Minst 180 hk
  • Nyttelast på minimum 850 kg
  • Ha innredning for fangetransport i to forskjellige løsninger (som i dag)
  • Kunne bygges som et mobilt kontor og krimteknikerbil

Ressursbil (SUV):

  • Minst 240 hk samt en motorversjon større
  • Nyttelast minst 675 kilo
  • Firehjulstrekk
  • Nivåregulering

Hundebil:

  • 0,11 hk pr kg egenvekt (som patruljebil liten) samt en større motorversjon
  • Stasjonsvogn, firehjulstrekk
  • Nyttelast minst 550 kg (i tillegg til vekt på hundeinnredning)
  • Særkrav til hundeinnredning (betjening, lufting, lys, sikkerhet, komfort etc)

Transportkjøretøy:

  • Motor på minst 180 hk
  • Krav til plass til 17 personer
  • Nyttelast minst 900 kg
  • To- eller firehjulstrekk
  • Mulighet for mobilt kontor/krimtek/fangetransport
  • Skal kunne bygges som MIK-bil (mobilt innsatskonsept)
Til toppen