PROBLEMER: Politidirektoratet melder at det er problemer med enkelte av politiets datasystemer mandag. Nødnettet, politiets nødnummer 112 og telefonnummer 02800 fungerer som normalt.

Politiets datasystem BL rammet av IKT-problemer

Igjen var det problemer med datasystemet BL, hvor alle dokumenter og opplysninger i straffesaker lagres.

Oppdatering: Klokken 18.50 rapporterer Politiets IKT-tjenester at feilen er rettet og systemene fungerer.

Nødnett og telefonlinjene til 112 og 02800 fungerer som normalt. 

– Det jobbes med feilretting, og det er per nå ikke rapportert om alvorlige avvik eller operative konsekvenser som berører publikum, sa fungerende beredskapsdirektør Jørn Schjelderup til VG, ved 11.00-tiden. 

I en pressemelding fra Politidirektoratet sendt ut klokka 13.56, bekrefter POD at det i hovedsak er BL (Basis Løsning) som er rammet. BL er politiets straffesakssystem hvor opplysninger og dokumenter i straffesaker registreres.

Problemene oppsto etter planlagt vedlikehold, opplyser direktoratet.

– På kort sikt betyr dette at politidistriktene vil få etterslep på registrering av sakene de jobber med, sier avdelingsdirektør Kristin Kvigne i POD i pressemeldingen.

Feilen er avgrenset og lokalisert og det jobbes nå med feilretting. 

Hatt problemer tidligere

Dette er ikke første gang politiet har IKT-problemer.

Natt til 20. august i fjor ble politiets operasjonssentraler lammet av en teknisk feil. Det kunne fått alvorlige følger hvis en større hendelse hadde rammet. Også da oppsto problemene i forbindelse med planlagt vedlikehold.

I 2016 – fra oktober og frem til jul – var BL, systemet der alle dokumenter og opplysninger i straffesaker lagres, nede en rekke ganger.

På forespørsel fra Politiforum satte Politidirektoratet sammen en oversikt over hva det kostet å få datasystemet opp på beina igjen. Prislapp: Over 4,6 millioner kroner.

LES OGSÅ: BL var helt eller delvis utilgjengelig i 65 tidsperioder

Fikk ikke logget inn

Også i 2015 hadde politiet datatrøbbel. Da var det over 5000 politifolk som ikke fikk logget inn på politinettet og utført viktig arbeid. Det førte blant annet til at avhør måtte gjøres med penn og papir, og at etterforskere ikke kom inn i etterforskningsdokumenter eller politiets operative system. 

POD opplyser at feilen som har oppstått i dag, også har rammet Datasystem for utlendings- og flyktningesaker (DUF) - et elektronisk saksbehandlingssystem som benyttes i utlendingsforvaltningen.

«Dette berører først og fremst personer som har bestilt time hos politiet for behandling av asylsøknader, og politidistriktene jobber med å informere personer som er berørt», skriver POD i pressemeldingen.

LES OGSÅ: Dataproblemer rammet operasjonssentralene: Kunne blitt kritisk

Powered by Labrador CMS