Volvoen fra 1986 er polert. Nå skal den snart pyntes enda mer på, før det blir EU-kontroll. (Foto: Trafikkorpset/OPD)
(Foto: Trafikkorpset/OPD)
(Foto: Trafikkorpset/OPD)
(Foto: Trafikkorpset/OPD)
(Foto: Trafikkorpset/OPD)

Bilen kjørte sist for over 20 år siden. Nå gjøres den gamle traveren klar for veien igjen

I flere år har den støvet ned på Oslo-politiets treningssentre. Først på det gamle treningssenteret på Fornebu, og i seinere tid på Mastemyr. Ofte med utstyr på taket, kaffesøl på panseret og gjerder og materiell stablet inntil.

Men de kommende månedene kan bli en ny vår for Volvo 240-en fra 1986. Trafikkorpset i Oslo politidistrikt har nemlig forbarmet seg over den gamle bilen, og ønsker å få den ut på gata igjen.

– I alle fall i fine anledninger. Og ikke minst på politiets dag. Det var bedrøvelig å se at en gammel hederskar stod og forfalt i en krok. Vi hadde plass og nå vil vi gjøre et forsøk på å få bilen i stand igjen, sier Finn Erik Grønli.

Nå ønsker Trafikkorpset å få utført oljeskift og andre små reparasjoner, før de vil forsøke å få bilen EU-godkjent i løpet av våren.

Var på livvaktstrening i 1994

Kjøretøyets historie er noe usikker, men siste registrerte tur i kjøreboka var til Lillehammer nord, der den skulle delta i et livvaktskurs noen dager før OL i 1994. Bilen har ellers vært i drift ved Sentrum politistasjon, passet på ambassadene, besøkt skytebanen på Løvenskiold og holdt vakt under Norway Cup i 1991.

Siste registrerte tur rundet den 181.417 kilometer, men nå viser turtelleren litt over 200.000 kilometer. Hvor den kjørte sine siste dager er ukjent, men den ble avregistrert i 1998. Nøkkelen skal ha forsvunnet i 2002, ifølge ryktene.

Finn Erik Grønli, politioverbetjent ved Trafikkorpset, er glad i å sette gamle kjøretøy i stand. Foto: Torkjell Trædal

– Jeg kjørte den til bensinstasjonen og tanket den for litt siden. Folk smilte og ga tommelen opp. Noen ville ta bilde med den. En slik bil skaper en positiv tilnærming til publikum, forteller Grønli, som gir bilen plass sammen med gamle motorsykler i garasjen på Majorstua politistasjon.

Restaureringen av de gamle bilene og motorsyklene gjøres på fritiden.

– Vi er en gjeng på Trafikkorpset som er glad i gamle biler og motorsykler. Fra før av har vi en maskot i politibamsen Eddy som reiser rundt i barnehager. Kanskje kan denne bilen spille en lignende rolle.

LES OGSÅ: Drømmer om å få liv i 92 år gammel Harley Davidson

Slik så bilen ut før og etter polering

Har selv kjørt bilen i tjeneste

Grønli har selv kjørt en bil av samme modell i patruljetjeneste. Han forteller at bilen gikk som ei klokke.

– Den gikk og gikk, og var til å stole på, selv om den ikke gikk så fort. Jeg husker det som kjempefint å kjøre patrulje med Volvo 240, men det var jo det vi hadde på den tiden. Utviklinga har jo vært enorm siden den gang. Denne bilen har ikke servo heller, så da jeg var ute og kjørte med den merket jeg at det var uvant å måtte bruke biceps og triceps igjen, ler han. 

Daniel Vangen, som også jobber ved Trafikkorpset, forteller at de var litt usikre da de skulle frakte bilen fra Mastemyr utenfor byen, til Majorstua. Men etter at Volvo klarte å oppdrive en ny nøkkel, starten bilen på første forsøk. Bilen hadde allerede vinterdekk og ble kjørt inn med prøveskilter.

– Jeg kan ikke huske å ha polert så matt lakk før! Nå er planen å søke POD, distriktet og Volvo om penger til å få restaurert denne stakkaren, skriver Vangen.

Nå er bilen nypolert, og 19 år gammel fugleskit er fjernet fra panseret. Fortsatt gjenstår det å fjerne bulker i koffertlokket, få på orginale hjulkapsler og antenner. Alt varslingsutstyr er imidlertid intakt.

Til toppen