Ford Police Interceptor er basert på Ford Taurus, og skal overta patruljebilsegmentet i USA og Canada. Den leveres med fire motoralternativer, deriblant en firehjulstrekker med 3,7 liters motor som yter 307 hestekrefter.

Arvtakeren…

Ford skal overbevise «The law enforcement» i USA og Canada om at det går an å kjøre politibil uten V8-motor.

Publisert Sist oppdatert

Ford går et spennende politi-år i møte. I sterk konkurranse med General Motors og Chrysler, mener de at denne modellen, en modifisert versjon av Taurus, skal overta hegemoniet etter pensjonisten Crown Victoria.

Men denne gangen uten den elskede V8-motoren, som har vært en selvskreven gjenganger siden Hollywood-filmer ble produsert i svart-hvitt.

Den råeste politiversjonen som nå lanseres, har en 3,7 liters V6-motor med 307 hestekrefter. Blir USAs kresne politi- og sheriff-kontorer fornøyd med dette?

Reduserer forbruket

For fire år siden ble Taurus-modellen lansert som en konseptbil. Nå er den i serieproduksjon. Standard patruljemodell som nå selges til politiet, er en forhjulsdrevet versjon, med en «EcoBoost» toliters motor som yter 240 hestekrefter. Det er altså slutt på de bensintørste V8-modellene.

Men kjenner vi amerikansk politi og sheriff rett, vil også 3,5-literen med 285 hestekrefter eller biturbo-versjonen være av stor interesse. «Highway patrol» vil trolig snuse litt på firehjulstrekkeren med 3,7-liters motor som sparker enda mer.

– Alle politifolk driver ikke forfølgelse. Nå som politietatene ser etter mer effektive kjøretøyer, ønsker Ford å tilby det mest effektive fullskala-kjøretøyet som er tilgjengelig, sa Jonathan Honeycutt i Ford Motor Company da Ford Police Interceptor endelig ble lansert.

Ford regner med at drivstofforbruket reduseres med 20 prosent med deres EcoBoost-motor sammenlignet med V8-motoren i Crown Victoria.

– Ford er forpliktet, som landets største leverandør av politibiler, å tilby politifolk en komplett portefølje av alternativer som er spesialbygde, dyktige og leveres med sikkerhet, teknologi og ytelse som politiet trenger for å gjøre sitt beste, uttalte sjefen for Ford i USA.

Samtidig lanserte de en ny SUV-versjon basert på Explorer til etaten.

– Vi har benyttet oss av rådgivere fra etaten under hele utviklingsprosessen, og kjøretøyene ble utviklet trinn for trinn, uttalte Ken Czubay i salgs- og markedsavdelingen i en pressemelding.

«Made in the USA»

Denne gang blir politiversjonene produsert i hjemlandet, nærmere bestemt i Chicago. Da Ford Crown Victoria Police Interceptor solgte som «hakka møkk» på begynnelsen av 1990-tallet, var salgstallene oppe i 100.000 årlig. Det sank til 4.000 i 2012, året etter produksjonsstoppen.

Hva patruljebilen og SUV-utgaven til Ford vil selge til det amerikanske politi og sheriff-myndigheter, gjenstår å se.

PS: Japanske eller europeiske produsenter har sjelden fått innpass på politibilmarkedet i USA. Siden den første politibilen (elektrisk sådan) ble tatt i bruk i New York i 1899, har produsentene - med en håndfull unntak - vært amerikanske.

Ford Police Interceptor er basert på Ford Taurus, og skal overta patruljebilsegmentet i USA og Canada. Den leveres med fire motoralternativer, deriblant en firehjulstrekker med 3,7 liters motor som yter 307 hestekrefter.
Powered by Labrador CMS