Ser du disse blålysene har de fungert. De skal skape oppmerksomhet og tilkjennegi politiet på en bedre måte enn tidligere.
Ser du disse blålysene har de fungert. De skal skape oppmerksomhet og tilkjennegi politiet på en bedre måte enn tidligere.

Grønt lys for nye blålys

Etter en justering av lysstyrken starter nå testingen av blå «cruise lights» på enkelte politibiler. Se video og bilder.

Publisert Sist oppdatert

– Da vi begynte å bruke de nye blålysene trodde folk det var utrykning og gav oss fri vei. Det er ikke meningen, sier politioverbetjent Morten Østraat.

Som sjef for ordensavsnittet ved Manglerud politistasjon og bilfantast har Østraat vært en av ildsjelene bak den nye uniformeringen av politibilene. Kontorveggen hans er dekket av bilder, skisser og avisutklipp av politikjøretøy i alle former og fasonger. Nå er han sentral i felttestingen av politiets nye identifikasjonslys, som Politiforum beskrev for første gang i januar.

Lysene kan brukes for å informere om etablerte samlingspunkt.
Lysene kan brukes for å informere om etablerte samlingspunkt.

– I starten var lysstyrken alt for sterk og sendte feil signaler til dem som så oss, forteller Østraat.

Nå er styrken nedjustert og bilene er nå klar for veien og en ny runde med testing.

– Dessverre, så går det nå mot en lysere årstid, sier politioverbetjenten med et smil, men forsikrer at de har lys som skal fungere på alle døgnets tider.

Les også: Nye lys kan gjøre politibilene mer synlige

Tydeligere tilstedeværelse

Politiets blålys har blitt vesentlig bedre samtidig med den nye uniformeringen. De har fått blått glass og er litt høyere enn før – det er ikke lenger mulig å forveksle riggen med et lastestativ. Østraat beskriver utviklingen som å gå fra hvitt tåkelys med en blå strømpe trukket over - til lysbøyler som ved full effekt antakelig kan føre til «epileptiske anfall».

Politioverbetjent Morten Østraat tror de nye tiltakene som nå testes ut kan ha en positiv effekt.
Politioverbetjent Morten Østraat tror de nye tiltakene som nå testes ut kan ha en positiv effekt.


Identifikasjonslysene, eller «cruise lights» som Østraat kaller dem, er i bruk blant politi over hele Europa og er et konstant, svakt, blått lys i ytterst i lysbøylen på politibilen. Formålet er å øke politiets synlighet i ulike situasjoner og miljøer.

– Patruljer i sentrum natt til lørdag og søndag eller ved markering av samlingsplass ved ulykker er situasjoner som er gode bruksområder for lysene. Har det skjedd en alvorlig hendelse og ønsker at publikum skal se vår tilstedeværelse ekstra godt er dette ett ekstra virkemiddel vi kan bruke, sier Østraat og legger til:

– Hele poenget er at politiets tilstedeværelse skal være lettere å bli klar over. Når disse lysene brukes er det ikke utrykning - man ser klart forskjellen.

I testperioden som går ut 2015 vil det gå utvalgte biler på Sentrum, Stovner og Manglerud politistasjon i Oslo. Det er politidirektoratet som er ansvarlige for testingen og skal vurdere og evaluere lysene i løpet av høsten.

Det meste av forslag til ny uniformering av politibiler er samlet på kontorveggen til politioverbetjent Morten Østraat på Manglerud.
Det meste av forslag til ny uniformering av politibiler er samlet på kontorveggen til politioverbetjent Morten Østraat på Manglerud.

«Tretrinnsrakett»

De nye blålysene inngår i et prosjekt i tre deler. Bildene på kontorveggen viser en rekke konsepttegninger av forskjellige uniformsdesign på politiets kjøretøy. Det var første del. Identifikasjonslysene er del to.

– Siste del blir å få teksttavler som vil stå i nedre del av frontruten og bak på bilen, sier Østraat.

I dag benyttes blått blinkende lys, fjernlys og/eller blinklys for å signalisere til bilister at de må stoppe. Det kan føre til situasjoner der trafikanten må foreta en vurdering om hva politiet vil etter å ha tolket politiets signalgivning. Teksttavler med «stopp politi» eller «følg meg» skal lette denne kommunikasjonen.

Datoen og ulykken som gjorde at politioverbetjent Morten Østraat forstod at noe måtte gjøres.
Datoen og ulykken som gjorde at politioverbetjent Morten Østraat forstod at noe måtte gjøres.

– Disse har vi ikke fått ennå, men vi håper de kommer på plass så snart som mulig. Blant andre kommer UP til å teste disse, sier Østraat.

– Egensikkerhet er alltid pri

Bildene på kontorveggen til Østraat er en lang tidslinje som starter den 1. november 2006. Datoen er skrevet på et bilde av en skadet politibil på planet til en redningsbil.

– Bilen er kontoret til de som jobber ute og kan være en farlig arbeidsplass. Stans på høyhastighetsvei kan få fatale følger, sier Østraat

Blålys Garasje
Blålys Garasje

Han forteller at han har hentet flere kollegaer på sykehuset etter ulykker opp gjennom årene - det var starten på engasjementet for synligere politi på veiene.

– Kjøretøy med ny dekor, ny blålysbøyle med trafikklederlys og en bakpart som ser ut som ett stort skilt, kombinert med gode rutiner på ulykkesstedet, har ført til en sikrere arbeidsplass, sier Østraat, som tror tiltakene som nå skal testes ut kommer til å bedre politiets synlighet ytterligere.