Politistudentene Bjørn-Andre Bjørhusdal og Even Sollie var i praksis i Oslo politidistrikt i 2013.

Politistudentene mest fornøyd med praksis: – Ikke overraskende

Studentene ved Politihøgskolen er de studentene i landet som er mest fornøyd med praksisen under utdanningen.

Publisert

Det viser en analyse av data fra Studentbarometeret 2018, gjennomført av NOKUT (Nasjonalt organ for kvalitet i utdanninga).

Analysen ble først omtalt av nettavisen Khrono.

På en skala fra en til fem, gir politistudentene praksisåret vurderingen 4,0, noe som sender dem helt til topps blant de 22 utdanningsinstitusjonene som er med.

Neste institusjon på lista får vurderingen 3,7.

– Resultatet overrasker meg ikke, da politistudentene er engasjerte og motiverte studenter som studerer en utdanning som i stor grad er rettet mot yrket vi utdanner oss til, sier Lisa Figenschou, leder av Politiets Fellesforbunds studentorganisasjon PF Politistudentene.

Faglige utfordringer på topp

Lisa Figenschou, leder av PF Politistudentene.

Studentlederen viser til at praksisstudentene er omringet av fagfolk som daglig gjør akkurat de oppgavene studentene skal utføre i fremtiden.

– Å få muligheten til å se erfarne og dyktige politibetjenter gjøre jobben sin tror jeg er sentralt for studentenes læring og forståelse av hva politiyrket består i, sier hun.

– Praksisåret er en trygg og spennende arena der studentene får mulighet til å utfordre seg innenfor trygge rammer. Vi får alle muligheten til å delta i situasjoner som er nye og utfordrende for oss, med en stødig veileder i ryggen til enhver tid. Dette skaper selvtillit og motivasjon hos studentene, i tillegg til en bedre forståelse av hva politiyrket går ut på. Dette er særdeles viktig for at studentenes forventninger i løpet av utdanningen skal samsvare med realiteten når man skal ut i jobb.

Faglige utfordringer på topp

Resultatet fra analysen er basert på svarene 379 politistudenter har gitt på sju konkrete spørsmål, hvor de blir best om å rangere skolen fra 1-5:

  • A: Hvordan høyskolen/universitetet forberedte deg på praksisopplæringen
  • B: Hvordan høyskolen/universitetet organiserte praksisopplæringen
  • C: Kommunikasjonen mellom praksissted og høyskole/universitet
  • D: Tilbakemeldingene underveis i praksis
  • E: De faglige utfordringene i praksisopplæringen
  • F: Teoriopplæringens relevans for praksisutøvelse
  • G: Hvordan erfaring fra praksis brukes som grunnlag for diskusjon/refleksjon i undervisningen

Politihøgskolen (PHS) får høyest score på de faglige utfordringene politistudentene møter i praksisåret (4,5).

«Høy grad av tilfredshet på dette spørsmålet viser sannsynligvis at nivået på de faglige utfordringene ble opplevd som «riktig», forstått som at utfordringene ikke var for store og ikke var for små», skrives det i rapporten.

Bra med praksis og teori

Lavest vurdering, gir studentene til kommunikasjonen mellom PHS og praksisstedet (3,5). Sammenlignet med de andre studiestedene ligger imidlertid PHS på topp også her.

Studentleder Figenschou tror det er kombinasjonen av teori og praksis som gjør at politistudentene trives så godt.

– Et praksisår midt i bachelorutdanningen er sentralt for å skape balanse og synliggjøre nytten av den teoretiske kunnskapen studentene lærer i første og tredje året på skolen. Dette gir studentene mulighet til å skape egne erfaringer og refleksjoner rundt yrket, noe som blir jobbet videre med i løpet av tredjeåret på Politihøgskolen, sier hun.

Powered by Labrador CMS