Rettssaken mot den voldstiltalte polititjenestemannen startet i Buskerud tingrett 28. juni 2023. Tjenestemannen ble frikjent, men dommen er nå anket.
Foto: Erik Inderhaug
KRONIKK
Kongsberg-saken – kan vi allerede nå snakke om læringspunkter?
Innbyggerne skal forvente et handlekraftig politi som samtidig håndterer bruk av makt på en klok måte. Får vi et politi som blir for forsiktig og tilbakeholdent, vil dette medføre flere uønskede hendelser som også rammer innbyggerne.
Dette er en meningsytring. Innholdet gir uttrykk for forfatterens holdning.
Hendelsen
på Kongsberg. 30.oktober i fjor har skapt betydelig engasjement, særlig
basert på et videoklipp som ble publisert i april 2023.
Mange var
raskt ute og plasserte straffeansvar på polititjenestemannen som var involvert.
Vi i Norges Politilederlag i Parat ga tidlig uttrykk for at her må vi kjenne
til hele hendelsesforløpet før konklusjoner trekkes.
Bruk av makt vil alltid
gjøre inntrykk isolert sett – men er dessverre en del av hverdagen for
politiet.
Tingrettens
dom
Tingretten har
vurdert alle tilgjengelige opplysninger og har avsagt en grundig dom.
Polititjenestemannen er frifunnet av Tingretten, og vi tar dommen til
etterretning.
Det er bra at
domstolen vektlegger politimannens situasjonsforståelse. Det synliggjør at det
må være et rom mellom det som er optimal løsning av et oppdrag, oppdragsløsning
som kan kritiseres, og oppdragsløsning som er straffbar.
Det er nå
kjent at det foreligger en anke i saken. Vi
registrerer at det er dissens i foreliggende dom noe som uavhengig av
straffansvar tyder på at det er læringspunkter i saken.
Tillit
Saken handler
mye om å ha tillit til politiet. Britisk politi er bygget på Sir Robert
Peels «Policing by consent» (direkte oversatt: Politiarbeid etter
samtykke eller aksept). Dette innebærer blant annet et politi som er prisgitt
innbyggernes utvungne aksept for å kunne utføre sine oppgaver. Politiets
maktbruk hviler på en samfunnskontrakt mellom innbyggere og politi.
Dersom tilliten til politiet og til den enkelte tjenesteperson svekkes, svekkes også kontrakten.
Slik er det
også i Norge. Dersom tilliten til politiet og til den enkelte tjenesteperson
svekkes, svekkes også kontrakten. Å beholde eller øke tilliten gjøres i hvert
enkelt møte med innbyggerne
Innbyggerne
skal forvente et handlekraftig politi som samtidig håndterer bruk av makt på en
klok måte. Får vi et politi som blir for forsiktig og tilbakeholdent, vil
dette medføre flere uønskede hendelser som også rammer innbyggerne.
Politiets bruk
av makt medfører ofte vanskelige vurderinger. Vurderingene er gjerne
skjønnsmessige og under krevende forhold. Dette er forhold som er blitt mer
krevende for politiet i senere år, med blant annet økende omfang av vold og trusler mot politiet.
Det må derfor være rom for de
handlingene som kan være kritikkverdige, men som ikke er straffbare. Blir straffetrusselen
mot tjenestemenn og tjenestekvinner for nærliggende, vil det gjøre både
oppdragsløsning og læringsfokus krevende.
Veien videre
Norsk politi
har svært høy tillit i befolkningen, noe som kan
utvikles ved å jobbe sammen på flere akser:
Politiet må
sikre medarbeidere med rett kompetanse og læringsvilje, hvor refleksjon over
egen oppdragsløsning står sentralt. At politiets rapporter skal være
etterrettelige, er en selvfølge.
Vi bør øke
bevisstheten blant flere innbyggere om at norsk politi faktisk kan og skal
bruke maktmidler i gitte situasjoner. Kan norske medier bidra til å øke denne
forståelsen?
Politiets
oppdragsløsning er tidvis svært krevende: Vi har behov for innbyggere som
opprettholder sin del av samfunnskontrakten og etterkommer pålegg der og da. En
diskusjon og eventuell klage kan følges opp i ettertid.
Vi håper en rettskraftig dom ikke endrer vesentlig på det handlingsrom og skjønn som politiet må forvalte.
Saken fra
Kongsberg er krevende for politiet, men aller mest for de involverte i saken.
Saken vil finne sin ende i retten. Vi håper en rettskraftig dom ikke endrer
vesentlig på det handlingsrom og skjønn som politiet må forvalte. Å holde
maktbruk på et lavt nivå i enhver situasjon hvor politiet møter motstand, vil
kreve helt andre personellressurser enn hva politiet har til rådighet i dag.
En rimeligere
og bedre løsning er å dyrke partssamarbeidet som ligger i «Policing by consent