110-sentralene vil slutte å ta imot Ecall-meldinger – nesten alle er falske alarmer

Nesten alle Ecall-anrop – 96 prosent – er falske alarmer. 110-sentralene mener de stjeler for mye av deres kapasitet og vil gi ansvaret til noen andre.

Publisert

Ecall er et system som skal sørge for at nødetatene varsles automatisk dersom en bil havner i en ulykke.

– De fleste anropene tar det kort tid å avgjøre at ikke er reelle nødanrop, men det er så mange av dem at selv om hvert anrop bare tar et minutt, så bruker vi mye kapasitet på å besvare dem, sier daglig leder Øyvind Arntzen i Øst 110-sentral til digi.no.

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) foreslår i en rapport at sykehusenes AMK-sentraler skal motta Ecall-meldinger i fremtiden, etter at en innleid tjenesteleverandør har silt ut falske og unødvendige anrop.

Siden 2018 har Ecall vært obligatorisk i alle nye biler. Meldingsmengden har økt jevnt og trutt i takt med innføringen. 

Mer enn 70 prosent av alle Ecall-meldingene 110-sentralene må håndtere, skyldes at bilførerne tror de kan få vanlig veihjelp når de trykker på Ecall-knappen.

– Dersom vi ikke får kontakt med sjåføren, så må vi jo sende en utrykningsbil for å sjekke. 46 av de rundt 2300 Ecall-anropene som kom inn til Øst 110-sentral i fjor, førte til utrykning, sier Arntzen.

I hele Norge førte feilaktige Ecall-anrop til 96 unødige Ecall-utrykninger og sju avbrutte utrykninger i 2023.

Powered by Labrador CMS