Svensk politi har testet politibiler.
Svensk politi har testet politibiler. (Foto: Lars Hedelin, Rikspolisstyrelsen)

- Politibiler i verdensklasse

På tross av at BMWs firhjulsdrevne X-drive vinner i nesten alle testkategorier, er det ikke den som vinner testførernes hjerter.

  • Endret

Det er til sammen seks kjøretøyleverandører, som får produsere og levere politibiler etter det svenske politiets nye rammeavtale.

Rikspolisstyrelsen (RPS), som tilsvarer det norske Politidirektoratet, har satt i gang omfattende tester av nye bilmodeller med sine kjøretøyansvarlige. Dette for å tilrettelegge valget når politiet skal kjøpe ny bil, og sikre at hver bilmodell består de tøffe kravene som stilles til utrykkingskjøretøy.

- Vi har prøvekjørt alle biler siden 2003. Hvis en bil ikke har oppfylt kravene har vi krevd at dette endres på før bilene leveres, sier kjøretøyansvarlig for RPS, Tomas Jonsson, til www.svenskpolis.se.

Erfarne biltestere

En erfaren trafikkbetjent og en tidligere rallyfører som nå er patruljerende politi, begge med stor motorinteresse og mange års politiarbeid bak seg, fikk oppdraget med å testkjøre bilene.

Under testingen ble chassis (understell) og kjøreegenskaper testet i fem ulike kaegorier. Bilene ble kjørt med en last på 385 kilo.

Testvinneren blant de tohjulsdrevne bilene ble Volvo V70 med politichassi. Blant de firhjulsdrevne bilene fikk BMW 520d best poengsum. Volkswagen Caravelle ble best i klassen blant tohjulsdrevne transportbiler, og samme produsents Multivan var best blant de de firhjulsdrevne transportkjøretøyene, der kampen var jevn og forskjellene små.

- Nesten alle bilene er bra, sier testfører Lars Ingesson, som vanligvis jobber som patruljerende politi i Malmø, til www.svenskpolis.se.

- Våre politibiler er i verdensklasse. De er gode å kjøre med og arbeide i, og de holder høy sikkerhet, fortsetter han.

Volvo er favoritten

Men hvis han var tvunget til å velge kun én bil blant personbilene, ville valget lande på Volvoen, forteller Ingesson. Det til tross for at den firhjulsdrevne BMWn fikk høyere testpoeng.

Den andre testføreren, trafikkpolitibetjent Gøran Adetun fra Gøteborg, ville også valgt Volvoen:

- Det er en bra all-roundbil med høy komfort. Den har høy bakkeklaring og litt dårligere veigrep, men man sitter godt og den er lett og gå inn og ut av, sier Adetun.

Han understreker at dekkene har stor innvirkning på bilenes kjøreegenskaper. For eksempel fremstod samme Opel som to helt ulike biler da den ble prøvekjørt med ulike typer dekk. Testførerens oppdrag for valget av kjøretøy, er å la behovene styre.

- Volvoen er perfekt som for eksempel hundebil, mens BMWen kan fungere bra bra som sivilbil, sier Ingesson.

Til toppen