PHS: – Vi underviser i hvordan man skal håndtere stress og belastninger
Politistudenter trenes mentalt, sier Geir Valaker ved PHS.
Politimannen som skjøt i 1993 har fortsatt å jobbe i etaten etterpå. Han er kritisk til om studenter forberedes godt nok mentalt på situasjoner som kan oppstå i jobben.
Geir Valaker er avdelingsleder for bachelorutdanningen i Oslo og Kongsvinger. Han sier studentenes situasjonsvurdering, taktikk og våpenbruk følges opp av andre fag, som psykologi, ordensjeneste, etikk og konflikthåndtering.
– Undervisningen inkluderer i ulike grader stress- og belastningsreaksjoner og forskjellige strategier for å mestre stress forut for, under og etter en hendelse. Når det gjelder traumatisk stress undervises det også i hvordan dette kan oppleves og hvordan det kan bidra til utvikling av psykiske lidelser, sier Valaker.
Han sier de henter inn tjenestepersoner med erfaringer fra sterke jobbrelaterte belastninger til utdanningen.
– Dette knyttes så til ulike måter å håndtere stress og belastninger på i politiet – for eksempel via mentale forberedelse, pusteøvelser, debrifing og praktisk trening. Denne undervisningen gjennomføres som en kombinasjon av teorikunnskap, gruppediskusjoner opp imot yrkespraksis, rollespill og supplerende videosnutter.
– Er det noen gang i løpet av studiet et tema at politifolk kan komme til å måtte ta liv, i tillegg til konsekvensene det kan medføre?
– Dette er en problemstilling som kan bidra til sterke belastninger for den det gjelder. I undervisningen gjennomgås ulike mentalt krevende situasjoner og reaksjoner på sterke belastninger, svarer Valaker.
– Er dere trygge på at unge politifolk dere utdanner har reflektert over at de kan havne i ekstreme situasjoner og må ta drastiske valg?
– Evnen til refleksjon utvikles gjennom hele studiet. Gjennom undervisningen forsøker høgskolen å bevisstgjøre studentene på situasjoner og reaksjoner de kan komme til å oppleve. «Verktøy» til å håndtere eventuelle utfordringer er også sentralt, sier Valaker.
Gjennom veiledningen i praksis får studentene øve på mentale forberedelser i forbindelse med oppdragsløsning, mener avdelingslederen.
– Noe av det viktigste i veilederrollen ligger nettopp i det å lære studentene å reflektere over praksis, både enklere oppdrag og de som krever større mental kapasitet, for eksempel anvendelse av ulike maktmidler.
Refleksjonen rundt handlinger og yrkesutøvelse trenes det spesielt på i emnet yrkesetikk, påpeker Valaker.
– Det gjelder situasjoner – både dramatiske og udramatiske – som de ikke kan forventes å ha forhåndskunnskap om, og om opplevde situasjoner fra praksisåret som de synes har vært utfordrende. Studentene forventes også å reflektere over måten man samtaler om slike temaer på, ettersom dette ikke er diskusjoner som hverken kan eller bør avsluttes innenfor Politihøgskolens vegger, avslutter han.