Kan Tesla bli en bra politibil? Politiforum har testet.
Kan Tesla bli en bra politibil? Politiforum har testet. (Foto: Ådne Sinnes)

Miljøvennlig biljakt?

Kravet om å gjøre politibilene avgiftsfrie kan nå bli oppfylt. Tesla vil mer enn gjerne levere el-biler til politiet.

Med 469 hestekrefter, gir Tesla en akselerasjon de fleste politibetjenter kunne ønske seg i jakten på raske skurker. Hvordan er en slik bil til politibruk, var det vi lurte på. Derfor stakk vi innom Tesla-forhandleren, og fikk låne med oss en S85D.

S for «Sedan», 85 for kilowatt batterikapasitet og «D» for dual – to motorer. Sjefen beklaget at han ikke hadde inne P85D, bilen med 469HK. Vi fikk med oss den med 420HK.

Og det var nok helt greit. 469HK til den gamle lensmannsbetjenten som redaktør Mortvedt er, hadde trolig vært litt i overkant. 420 HK var mer enn nok til å kjøre ned til to politikolleger ved politistasjonen i Ski. Vi var nysgjerrige på å vite om politifolk kunne tenke seg en miljøvennlig biljakt.

– Sparker bra

Ville det være plass til å kjøre med pistol i beltet, spikermatte og verneutstyr i bagasjerommet? Kunne det være noe å sitte spaningspost i bil, uten å måtte stå med motoren på avslørende tomgang i timevis?

Politi-Tesla2.jpg
Politi-Tesla2.jpg Foto: Ådne Sinnes

Politibetjentene Rune Simonsen og Kristoffer Skiaker møter oss med sin politi-Passat. Passe full av politirigget utstyr og med 170HK.

De kjenner ikke Tesla fra annet enn omtale i medier, men er villige til å ta en tur for å se om dette kunne være noe Politiets Fellestjenester burde se nærmere på.

Simonsen kan ikke dy seg. Gasspedalen får seg et trykk. Det samme får vi i baksetet. Kroppen presses hardt mot seteryggen.

− Den sparker mer enn Passaten. Det sier seg jo selv med nesten 250 hestekrefter mer, sier Simonsen.

Han høres litt imponert ut fra der vi sitter og forsøker å få til et «on the road»-intervju.

Men ingen moderne biler med god sidestøtte i seteryggen er laget for behagelig kjøring med beltet fylt av pistol, håndjern og kølle. Ei heller Teslaen. Det var det bare de gamle bilsetene i Volvo 740 som håndterte. Men bilene fra tidlig 90-tallet begynner å bli i fåtall. Også i politiet.

Politi-Tesla1.jpg
Politi-Tesla1.jpg Foto: Ådne Sinnes
Teslaen kan utstyres med bakovervendte seter der bagasjerommet er. Det gjør at bilen får 7 seter. Nok til at et middels stort lensmannskontor får med seg hele bemanningen i én bil. Foran der fossilbiler har motor, har Teslaen ekstra bagasjeplass, med god plass til en spikermatte.

Høyteknologi

Som med andre el-biler, det er mye og ny teknologi i Teslaen. Den store skjermen i midtkonsollen kan gi deg oversikt over veien foran deg, og hvordan trafikksituasjonen er. I god avstand kan du se at trafikken foran går sakte eller står stille, og du kan lett planlegge en kjapp omvei.

Det bakovervendte kameraet gjør at du kan se bilen bak deg svært godt. Det gjør spaning på bilen bak deg mulig. I hvert fall så lenge dere kjører samme vei. Og skulle du få behov for å kjapt stoppe bilen for å oppta en forfølgelse til fots, trenger du ikke tenke på å låse bilen. Bare du sørger for å ha nøkkelbrikken i lomma, registrerer bilen at du forlater kupeen, skrur selv av motoren og låser dørene.

Politiforum kjenner tidligere unge lensmannsbetjenter som mer enn en gang forlot en politibil til fordel for forfølgelse til fots, med et forsiktig håp om at politibilen ville være å finne på samme sted som den ble fraløpt.

Med energiøkonomisk kjøring, oppgir Tesla en rekkevidde på rundt 500 kilometer før batteriet trenger ladning. Når gassen trykkes hardt og ofte, reduseres rekkevidden.

− For oss er rekkevidde avgjørende. Noen vakter kjører vi blått hele veien. Da går det mye diesel, og det er greit å kunne stoppe og fylle på et par minutter, sier Simonsen og Skiaker.

Det blir litt vanskeligere med Teslaen. En hurtiglading opp til 80 prosent av batterikapasitet med Teslas utplasserte «superchargere», tar et kvarter.

– Her i Follo er det fort en time fra et sted til et annet. Det er ikke garantert at man kan lade bilen etter den turen heller, fastslår politimennene.

Holder spanerne varme

Men hva med Teslaen som spaningsbil?

En Tesla-medarbeider forteller at de i minus 20 grader ville teste hvor lenge batterikapasiteten ville vare på kun å holde kupeen varm når bilen sto stille i en uoffisiell test.

Med alle vinduer åpne skrudde de på alt av varme. Da holdt batteriet i seks timer. Med vinduene lukket er det grunn til å tro at batteriene holder kupeen varm i minst 10 timer med bilen stående stille spaningspost.

PS: Politiforum skriver at P85D har 469 HK. De to motorene yter 700 HK, men en begrensning på uttak av effekt fra batteriet gjør at det ikke hentes ut mer enn 469 HK.

Til toppen