Blir den slik? BMW 520d skal bli liten patruljebil. Vi har drømt oss bort til 2017 og lagt på uniformering. Bildet er manipulert med tillatelse fra BMW.
Blir den slik? BMW 520d skal bli liten patruljebil. Vi har drømt oss bort til 2017 og lagt på uniformering. Bildet er manipulert med tillatelse fra BMW. (Foto: Torkjell Trædal/BMW)

Derfor valgte politiet BMW som ny patruljebil

BMW 520d var best i test og passet til politifolk i ulike fasonger.

Så var det altså BMW 520d xDrive Touring som ble valgt som politiets nye bil i segmentet liten patruljebil. Dermed får BMW levere stasjonsvogn til politiet fram til 2020.

I høst har biler i i fire segmenter vært til testkjøring på Rudskogen. Her har politiet testet både liten og stor patruljebil (maje), ressurskjøretøy og transportkjøretøy.

Det var BMW og Mercedes-Benz som delte de fire segmentene som nå er bestemt mellom seg. BMW med liten patruljebil (520d) og ressursbil (X5), Mercedes med stor patruljebil (Vito) og transportkjøretøy (Sprinter). X5 har vært ressurskjøretøy siden i mai og Vito og Sprinter er politiet godt kjent med fra før.

BMW 520d er imidlertid et uskrevet blad for norske politifolk.

Men etter ulike tester på lukket bane, var det den tyske stasjonsvogna som trakk det lengste strået. Når dagens avtale utløper om litt under ett år er det 520d som gjelder. Den første bilen vil trolig være på veien i et av de nye distriktene første halvdel av 2017.

Testet av politifolk i ulik størrelse og tjeneste

I testene på Rudskogen har bilene vært gjennom tester som kan ligne på situasjoner politibiler kan havne i. De har blant annet vært testet i serpentinkjøring, unnamanøvrering, kurver, akselerasjon og bremseegenskaper.

Fire testområder har stått sentralt: Kjøreegenskaper, sikkerhet, komfort og plass.

Nils Skulstad i kjøretøygruppa til Politiets Fellestjenester (PFT) og PFT-direktør Helge Clem, opplyser at de har hatt 15 politifolk til å teste bilene. Testsjåførene har kommet fra ulik tjeneste og ulike steder, samt i ulike fasonger.

– Noen av dem har vært store og andre har vært små. Vi har prøvd å skape et tverrsnitt av polititjenestepersonene i testingen. Dette skal være kontoret til de ansatte i opptil sju timer hver dag. Da er plass og komfort viktig, sier Skulstad til Politiforum.

Helge Clem, direktør i PFT, og Nils Skulstad i PFTs kjøretøygruppe.
Helge Clem, direktør i PFT, og Nils Skulstad i PFTs kjøretøygruppe.

Bilene er testet med vest og våpen, samt med tungvest. På den måten er de sikre på at det er nok plass.

Veldig gode bremser og god med tung last

Med ny reform har politiet ønske om at flere skal tilbringe tid ute i bilene. Bilene skal bli et mobilt kontor, beskriver PFT-direktør Clem.

– Flere oppgaver skal løses ute på stedet. Det innebærer at vi må ha mer polisiært utstyr i bilene, samt mer IKT-utstyr.

Alle biler som har vært testet har bestått testene og fremstår for PFT som gode biler. Bilene har ifølge PFT opplevdes ganske så like før de har blitt lastet tungt. Da har imidlertid nyansene kommet til syne, og gjort at BMW 520d har scoret best blant testpersonene.

– BMW 520d scoret gjennomsnittlig best på akselerasjon og bremsetest, noe som er viktig når vi ønsker å ligge litt foran under utrykning. Den er også stabil og forutsigbar i kurver med last, forklarer Skulstad.

520d skal også ha god komfort og kunne justeres i stor grad. Den passer til de aller fleste. PFT ønsker ikke å gå dypere i detaljene.

– Når vi ser på snittet av scoren bilene har fått av de som har kjørt, så kommer BMW best ut. Vi har også spurt oss hva resultatet blir om vi vekter litt annerledes. Også da kom vi fram til samme resultat, konkluderer Clem.

Ikke som «police edition», men med god garanti

Da Volvo XC70 ble valgt som hundebil i september, var det kanskje mange som trodde at den svenske politibilen som kommer ferdig bygget som såkalt «police edition», også skulle bli ny liten patruljebil. Men den gang ei.

BMW 520d kommer i likhet med dagens Passat ikke i noen politiutgave. Det innebærer at den skal utstyres med lys, samband, samband og annet polisiært utstyr hos Ferno Norden. I tillegg må det bygges inn løsninger for oppbevaring av utstyr, opplyser PFT. I tidligere politibiler, har slike løsninger dreid seg om rigg i bagasjerom, våpenoppbevaring og feste av nettbrett.

Likevel bedyrer PFT at prisen ikke vil bil særlig dyrere. De ønsker ikke å bekrefte prisen, på grunn av at det av anskaffelsesregler og markedshensyn fortsatt et par uker til avtalen kan signeres.

Ville det ikke vært billigere å velge en ferdigbygd politibil, som XC70?

– Nei. I tilbudene har vi fått pris med polisiært utstyr, så det vil ikke koste ekstra å montere det. Rigging til utstyr, sier Skulstad.

Prisen bilene har endt opp med skal være i samme område som i dag. Noen av de nye avtalene i de ulike segmentene skal være noe billigere, og noen litt dyrere, enn dagens avtaler.

De ulike tilbudene PFT har fått har imidlertid ulik garanti. Alle har fem års garanti, men kilometergrensa varierer. BMW 520d har garanti opp til 200.000 kjørte kilometer.

– Avtalene vi skal signere er bedre. De dekker politiets behov bedre, prisene er på samme nivå og garantien er bedre enn dagens avtale, sier Clem.

Vraket Volkswagen og Passat

Volvo leverte patruljebiler fram til 2006. Da tok Passat over. Nå er begge valgt bort etter å ha vært med i konkurransen. Også Mercedes bekreftet i sommer at de ville stille på startstreken. Det har i høst stormet rundt Volkswagen, og det har blitt klart at mange av politiets Passater har vært involvert i utslippsjuks.

– Det har ikke påvirket Passats sjanser. Alle bilene har vært behandlet likt, sier PFT-direktør Helge Clem.

Han føler seg trygg på at Politiets Fellestjenester i samråd med brukergrupper som har vært involvert i prosessen, har kommet fram til gode politibiler.

– Brukerne har hatt solid medvirkning. Denne gang har vi fokusert på å la produsentene vise hvordan de fyller våre behov, og ikke stilt så mange tekniske krav. Vi har vært opptatt av å få best biler for framtida.

BMW X5 som ny ressursbil

520d leveres ifølge BMW med en toliters dieselmotor og 163 hestekrefter. Akselerasjonen fra 0 til 100 km/t er på 8,4 sekunder. Bilen finnes også med 190 hestekrefter. 5-serien til BMW finnes også som 525d, 530d eller 535d med henholdsvis 211, 258 og 313 hestekrefter i stasjonsvogn (Touring). Men flere hestekrefter koster.

– Vi er stolte av å bli valgt av politiet. Dette er en type leveranser vi ikke har hatt så mye av tidligere, sier Kjetil Myhre i BMW Norge.

Målet for PFT framover er mest mulig standardisering av både bil og utstyr som skal ha plass i bilen. En politimann eller -kvinne skal kjenne seg igjen i en politibil, enten det er på UP-patrulje i Østfold eller i ordenstjeneste i Hammerfest.

I alle segmentene har det vært 20 biler til testing. Utover 520d som liten patruljebil, fortsetter altså BMW X5 som innsatsleder- og UEH-bil i ressurssegmentet. Ifølge PFT har bilene i de andre segmentene blitt testet på samme måte som liten patruljebil.

BMW X5 er ny ressursbil.
BMW X5 er ny ressursbil.

– BMW X5 har gjennomgått de samme kriteriene og testene som de andre bilene. Den har også vært gjennom en offroad-test. Fremkommeligheten er viktig for en ressursbil, sier Skulstad.

X5 har vært alternativet siden i vår, og politiet vet allerede hvordan de skal innrede bilen.

Mercedes-Benz Vito fortsetter som stor patruljebil (maje). Politiforums journalist testet den i sommer og kan gå god for at den takler både fortauskanter og andre politioppgaver.

Merdcedes får også levere kjøretøy til transport av mannskaper og utstyr med sin Sprinter. Hundetjenestens Volvo XC70 ble annonsert i september.

Volvo XC70 ble valgt som hundebil i september. Den er ferdigbygd i politiversjon, men nådde ikke om som patruljebil.
Volvo XC70 ble valgt som hundebil i september. Den er ferdigbygd i politiversjon, men nådde ikke om som patruljebil. Foto: Torkjell Trædal

Til toppen