Mer Merce enn noen gang

Mer Merce enn noen gang

Mercedes kliner til med flere biler i anbudskonkurransen om nye politibiler. Nye Vito vil gjerne være maje i framtiden også.

  • Endret

Neste generasjon Vito – som Rogalands-politiet er først ut med – presenteres med kraftigere motor som yter 190 hestekrefter, sjutrinns tronic girkasse og med Mercedes sitt 4-Matic firehjulstrekksystem. Girspaken er nå en hendel på høyre side av rattet, og den manuelle overstyringen av automatkassen kan også utføres via pads plassert på rattet.

Disse nyhetene, og flere til, gjør Vito til mer Mercedes enn noen gang.

På grunn av det nye firehjulstrekksystemet er bilen senket hele ni centimeter, uten at man trenger å frykte for vanlige fortauskanter av den grunn.

– Vito ønsker selvsagt å være med videre i politiet og har levert tilbud til Politiets Fellestjenester, bekrefter daglig leder Jon Staldvik Rist i Bertel O. Steen Spesialkjøretøyer overfor Politiforum.

Daglig leder Jon Staldvik Rist i Bertel O. Steen Spesialkjøretøyer sier til Politiforum at Vito selvsagt ønsker å være med videre i politiet.
Daglig leder Jon Staldvik Rist i Bertel O. Steen Spesialkjøretøyer sier til Politiforum at Vito selvsagt ønsker å være med videre i politiet. Foto: Torkjell Trædal

Flere biler i anbudet

Mercedes sitt 4-Matic system i Vito betyr en kraftfordeling på 45-55, velkjent også fra C, E, S-klasse og GL.

Som politibil vil det også være et pluss at den nye versjonen endelig kan låses mens motoren går på tomgang. Skulle noen bryte seg inn i bilen i den tro at man bare kan kjøre av gårde, kan vedkommende avvente ved celledørene. Det lar seg nemlig ikke gjøre. Original nøkkel må nemlig settes tilbake i tenningslåsen.

– Vi har levert Vito i 15 år og har utviklet produktet i samarbeid med politietaten. Vi har satset hardt på politiet i denne anbudsrunden, og ønsker å levere politibiler i både patruljebilklassen, SUV-klassen og i begge transportkjøretøy-segmentene, sier Rist.

Det betyr at PFT nå sitter og leser tilbud på Mercedes C og E-klasse, GLE (tidligere ML), GLS (tidligere GL) og Sprinter – i tillegg til den splitter nye Vitoen.

Den nye versjonen lover også lavere forbruk enn før samt mindre utslipp av farlige stoffer. I den politiske verden er det utslipp det nå handler mest om for tiden, så da får vi være politisk korrekte og hilse også dette punktet velkommen.

Girer med hånda. Girhendel ved rattet er blant flere nyheter i nye Vito.
Girer med hånda. Girhendel ved rattet er blant flere nyheter i nye Vito. Foto: Torkjell Trædal

Solid garanti

I tilbudet som Politiets Fellestjenester har fått, tilbyr Bertel O. Steen en 5-årsgaranti eller 300.000 kilometer på Vito. PFT hadde i utgangspunktet ikke tenkt å ta garantiordninger i betraktning i årets anbudsrunde, men etter noe frem og tilbake, er det nå besluttet at garanti skal tas med når valget av nye politibiler skal foretas i løpet av høsten.

Det kan være et smart trekk og vil utvilsomt slå heldig ut for kresne brukere – politietaten.

Om Vitos største konkurrent på markedet, VW Transporter, har lagt inn anbud, var ikke mulig å få bekreftet da Politiforum gikk i trykken.

Men følg med på politiforum.no fremover for bilnyheter!

Til toppen