Bruker én milliard på IKT
Årlig bruker norsk politi over én milliard kroner på IKT. Det er ett av funnene fra arbeidet med den kommende politianalysen.
– Til en viss grad av overraskelse ser vi at politiet bruker forholdsvis mye penger på IKT i forhold til teknologistandarden, sier Arne Røksund, som leder arbeidet med politianalysen, til Politiforum.
– Nærmere en milliard kroner tilsvarer omtrent det samme som dansk politi bruker, og er vesentlig mer enn det teknologiintensive virksomheter i Norge selv bruker, fortsetter han.
350 applikasjoner
Tallene fra 2012, og viser at det da ble brukt 348 millioner til investeringer, og 700 millioner til drift av IKT i det norske politiet.
Størstedelen av forbruket sto Politiets Data- og Materielltjeneste (PDMT) for, med 191 millioner til investering og 300 millioner til drift. PDMT ble i fjor kritisert av Riksrevisjonen for at en stor del av pengene som skulle gå til IKT-utvikling, havnet i lommene på konsulenter.
LES REVISJONSRAPPORTEN HER (PDF)
Kanskje er det et av svarene på spørsmålet om hvorfor politiet likevel henger etter på teknologisiden, store bevilgninger til tross.
– En tolkning av det vi her har funnet, er at politiet ikke bruker teknologien for å endre måten å arbeide på, men for å lappe på måten man fra før av arbeider på. Hvis dette er riktig tolket, mener vi det ligger et stort potensiale i å ta i bruk teknologi på en helt annen måte enn i dag, noe som vil kunne effektivisere politiet.
Han viser til at det på IKT-siden i politiet mangler en helhetlig tankegang, noe som fører til at hvert politidistrikt finner sine egne løsninger.
– Vi er blitt fortalt at det finnes 350 ulike, lokale IKT-applikasjoner som er utviklet ute i politidistriktene. Det er bra med lokale initiativ, men resultatet er at man får et politi som ikke snakker sammen, og som ikke kan dra nytte av hverandres informasjon, mener Røksund.
– Ikke finn opp hjulet på nytt
Dårlige mobile IKT-løsninger bidrar samtidig til at tjenestemennene i patruljebiler og på åsteder, ikke kan jobbe så effektivt som de kunne.
– Vi har grunnlag for å si at det er en svakt utviklet teknologistøtte for politiet. En nærliggende konklusjon på dette, er at det er bedre å utvikle det man har av systemer, i stedet for å lage nye applikasjoner for å bøte på det som ikke fungerer, sier Røksund, og kommer med følgende råd:
– Husk at det er politi i alle andre land også. Norsk politi trenger ikke å finne opp hjulet på nytt hvis sammenlignbart politi har systemer og modeller som politiet kan nyttiggjøre seg.