Ledig stilling

Politidirektoratet POD

Strategisk og samfunnsengasjert leder søkes til stillingen som visepolitimester i Nordland politidistrikt

Søknadsfrist: 08.08.21

Nordland politidistrikt ble opprettet 1.1.2016. Det er nå ledig embete som visepolitimester. Embetet er et åremål for en periode på seks (6) år. Politimesters stedfortreder har totalansvar for polititjenesten i sitt politidistrikt og skal betjene en befolkning preget av mangfold. Visepolitimesteren inngår i politimesterens ledergruppe og bidrar til utvikling og gjennomføring av nødvendige forbedringer og god ressursutnyttelse i politidistriktet.

Nordland politidistrikt

omfatter hele Nordland fylke – i tillegg til Gratangen i Troms, og bortsett fra Bindal kommune i sør. Det er et langstrakt politidistrikt med et areal på 37 200 km2. Politidistriktet omfatter 41 kommuner i Nordland med om lag 240.000 innbyggere. Det er omlag 700 ansatte i Nordland politidistrikt og hovedsetet er i Bodø.

Politiets samfunnsoppdrag er å skape trygghet der folk bor og ferdes. Som visepolitimester i ett av landets 12 politidistrikter skal du betjene en befolkning preget av mangfold. Visepolitimesteren skal sammen med politimesteren sørge for levering av gode og tidsmessige polititjenester gjennom kontinuerlig forbedring og forenkling av politiets arbeidsprosesser.

Vi søker deg som motiveres av muligheten til å videreutvikle norsk politi i tråd med samfunnsutviklingen gjennom bruk av moderne verktøy og arbeidsmåter. Som toppleder i politiet skal du oppnå resultater på alle områder, i daglig drift og ved kriser, sammen med andre. Vi ser etter deg som setter retning, skaper oppslutning om mål og gjennomfører nødvendige endringer.

Politimesteren i Nordland er leder av redningsledelsen ved Hovedredningssentralen Nord-Norge.

Arbeidsoppgaver:

Visepolitimester har delegerte ansvarsområder og oppgaver fra politimester. I rollen som politimesters stedfortreder har visepolitimester følgende hovedoppgaver:

  • Totalansvar for politidistriktets forebyggingsarbeid og straffesaksbehandling
  • Krise- og beredskapshåndtering og distriktets sikkerhetsarbeid
  • Sivil rettspleie på grunnplanet
  • Forvaltningsoppgaver

Kvalifikasjoner:

  • Relevant utdanning på minimum bachelornivå
  • God resultatoppnåelse i tidligere stillinger
  • Bred ledererfaring fra offentlig eller privat sektor
  • Erfaring fra arbeid med kontinuerlig forbedring og utvikling
  • God skriftlig og muntlig fremstillingsevne på norsk og engelsk
  • Kunnskap om eller erfaring med politi og påtalemyndighet
  • Utøve ledelse i samsvar med etatens medarbeiderplattform (https://www.politiet.no/om/jobb-i-politiet/medarbeiderplattform/)
  • Må kunne sikkerhetsklareres for HEMMELIG, jamfør sikkerhetslovenI tillegg er det ønskelig med:
  • Erfaring med kriseledelse
  • Erfaring med virksomhetsutvikling og kvalitetsforbedringer ved hjelp av ny teknologi
  • Relevant lederutdanning
  • Kunne ivareta medier og publikum på en profesjonell måteDu må ha plettfri vandel og være skikket for tjeneste i politiet. Politiattest (uttømmende og utvidet) må innhentes ved ev. ansettelse, jf. politiloven § 18 og politiregisterloven § 41.

Personlige egenskaper:

  • Resultatorientert og god gjennomføringskraft
  • Strategisk og helhetsorientert
  • God til å kommunisere
  • God relasjonsbygger og rollemodell
  • Synlig samfunnsengasjement og høy etisk bevissthet
  • Tydelig lederskap med evne til å motivere og utvikle ledere og medarbeidere

Vi tilbyr:

  • En utfordrende og spennende arbeidsplass for deg som vil være med på å forme fremtidens politi
  • Stillingen lønnes som visepolitimester (stillingskode 0295), fra kr 950.000-1.250.000 brutto per år
  • Medlemskap i Statens pensjonskasse, med blant annet gode pensjons- og forsikringsordninger (se spk.no (https://www.spk.no/) for mer info)Politiet mener at inkludering og mangfold er en styrke. Vi trenger medarbeidere med ulike kompetanser, bakgrunn, erfaring og perspektiver for å bidra til enda bedre oppgaveløsning. Dersom det er mulig vil vi tilrettelegge for medarbeidere som har behov for det.Dersom det er kvalifiserte søkere med funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn, skal vi innkalle minst én søker i hver av disse gruppene til intervju. For å bli vurdert som søker i disse gruppene, det vil si positivt særbehandlet på denne måten, må søkerne oppfylle visse krav.Vi oppfordrer søkere til å krysse av i vår rekrutteringsportal dersom de har funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn. Avkrysningene i rekrutteringsportalen danner grunnlag for anonymisert statistikk som alle statlige virksomheter rapporterer i sine årsrapporter.Les mer på arbeidsgiverportalen (https://arbeidsgiver.difi.no/positivsaerbehandling).Opplysninger om søkeren kan bli offentliggjort selv om søkeren har anmodet om ikke å bli ført opp på søkerlisten. Dersom anmodningen ikke blir tatt til følge, vilsøkeren bli varslet om dette. Kontaktinformasjon: Heidi Kløkstad, politimester 926 18 193
Powered by Labrador CMS