Nettpatruljen i Vest politidistrikt.
Nettpatruljen i Vest politidistrikt.

Nettpatruljen i Vest ble hedret for TikTok-suksess

Nettpatruljen i Vest politidistrikt vant pris under Social Media Awards.

Publisert Sist oppdatert

Da nettpatruljen i Vest politidistrikt debuterte på TikTok for omtrent to år siden, kunne de ikke ha drømt om hvilken suksess de kom til å få.

To år senere har de 462.000 følgere og over 4 millioner likes, og på mandag stakk de til og med av med prisen for «Årets virksomhet/merkevare» under Social Media Awards 2021.

«Ikke bare har finalisten på rekordtid blitt en av de mest populære norske kontoene på TikTok, de har klart noe som svært få organisasjoner og merkevarer klarer. Det som er gjort her er helt unikt. Nettpatruljen Vest [...] klarer å kommunisere sine verdier og sitt budskap på en måte som engasjerer like mye som det tar samfunnsansvar. De oppfordrer til dialog, der publikum faktisk er. Dette er engasjement og merkevarebygging det er vanskelig å betale seg til», skriver juryen i sin begrunnelse.

Organisk, modig og genialt

Nettpatruljen selv, markerte - selvfølgelig - prisen på TikTok.

– Vi hadde som mål å få bedre kontakt med barn og unge. Det er på grunn av dere vi nå mottar får denne prisen. Vi ønsker derfor å dele denne prisen med alle våre følgere, sier en av nettpatruljens ansatte i videoen.

I juryens begrunnelse får nettpatruljen skryt for en satsing de beskriver som organisk, modig og genialt.

«Gjennom humor, trender og selvironi har de knekt en kode som ikke bare gir views og likes, men som faktisk oppnår målet: tillitt og dialog. Måten Nettpatruljen Vest har valgt å kommunisere et komplisert budskap på, øker ikke bare tilliten hos publikum, men viser også politiet som en attraktiv og spennende arbeidsplass. Slik vil de tiltrekke seg de beste kandidatene for fremtiden», skriver juryen videre.

Effektiv arbeidsmåte

I en tidligere artikkel hos NRK, understreket fagleder Rune Fimreite i nettpatruljen i Vest politidistrikt at deres tilstedeværelse på TikTok handler om å kombinere underholdning og et forebyggende budskap.

– En video kan fort bli sett mange hundre tusen ganger, eller mer. Det er det samme som nesten ett år som en politimann eller kvinne hadde vært ute og snakka om same tema, sa Fimreite for ett år siden.

Nå har altså nettpatruljen fått heder og ære for arbeidet.

– Det er en effektiv måte å jobbe på. Det vil aldri erstatte at vi er ute og møter ungdommen, men det er et godt supplement, sa Fimreite.

1300 henvendelser

På nettpatruljens Instagram-konto - de er selvfølgelig også representert på flere sosiale medier - opplyser de at over 1000 barn og unge i alderen 10-19 år tok direkte kontakt med nettpatruljen på chat i fjor for å få hjelp og råd.

Hittil i år har allerede 1300 i samme aldersgruppe tatt kontakt.

I tillegg til Vest politidistrikt er også nettpatruljene i Trøndelag (38.000 følgere), Sør-Vest (274.000 følgere) og Troms (40.000 følgere) tilstede på TikTok.

Selv forklarer nettpatruljen i Vest politidistrikt sin tilstedeværelse på TikTok på denne måten: