Produksjonsfeil på nasjonale ID-kort

Fører til at leveringstiden på ID-kortene øker.

Publisert Sist oppdatert

Fredag meldte leverandøren av pass og nasjonale ID-kort, Thales, fra til Politidirektoratet at en teknisk feil kan berøre et helt parti nasjonale ID-kort for Norge. Det betyr at leveringstiden øker til seks-syv uker for søknader mottatt fra og med fredag 26. august.

Leverandøren ga beskjed om at det vil ta fem uker før de vil klare å produsere nye nasjonale ID-kort. Dette problemet kommer etter måneder med produksjonsutfordringer og etterslep på pass.

-Vi hadde fått informasjon om at det kunne være en svakhet mellom antenne og chip i kortet, som gjør at chipen ikke kan leses av. Etter testing sier Thales at de ikke har oversikt ennå om dette berører hele partiet som skulle til Norge, eller kun en mindre del. Derfor velger Politidirektoratet nå å vente på et nytt parti, slik at vi skal være trygge på at folk får et helt sikkert identitetsdokument og ikke kommer i en vanskelig situasjon når de bruker kortet, sier avdelingsdirektør Bjørn Vandvik, i en pressemelding.

-Dette er alvorlig og det har vi kommunisert tydelig til Thales, og det vil bli fulgt opp videre. Vi er opptatt av at personer som har et umiddelbart behov skal sikres et nasjonalt ID-kort raskt, dersom de kan dokumentere det. Ellers vil man få tilbud om et nødpass etter gjeldende kriterier, sier Vandvik.

Politidirektoratet skriver på sin nettside at personer som skal hente medisiner, eller trenger tilgang til tjenester som NAV, e-ID, banker og lignende, eller som skal legitimere seg overfor arbeidsgiver, ha oppkjøring, eksamen eller har andre tungtveiende grunner vil få et nasjonalr ID-kort innen en uke, pluss postgang.

Vandvik sier videre at det er leit at denne feilen har oppstått og at de beklager dette overfor publikum. Politidirektoratet legger til at spørsmål knyttet til feilen som har oppstått bør rettes til Thales.

LES OGSÅ: Pass- og ID-kontor på hjul

Powered by Labrador CMS