Debatt

«Jeg reagerer sterkt på generell bevæpning uten en plan»

Jeg reagerer sterkt på at både regjeringen og opposisjonen nå ønsker å sende mine kolleger ut i en krigslignende situasjon – uten at det foreligger en plan for å redusere trusselbildet i Norge.

Bildet er et illustrasjonsfoto, tatt i en annen anledning.
Publisert

Dette er en meningsytring. Innholdet gir uttrykk for forfatterens holdning.

Tore Barstad, en profilert innsatsleder i Oslo politidistrikt, var nylig gjest i Politiets Fellesforbunds podkast. Der fortalte han om det sammensatte trusselbildet vi står i i dag. 

Kripos har gjentatte ganger ropt varsko i media om utviklingen blant svenske kriminelle aktører i Norge. 

Nei, vi får ikke svenske tilstander – vi får noe verre. Vi får norske tilstander. 

Det betyr at konsekvensene blir annerledes, men ikke mindre alvorlige.

Trusselsituasjonen i dag er særlig preget av utenlandske kriminelle aktører med stadig større kapasitet til å utøve grov vold og alvorlig kriminalitet. Flere barn under 15 år viser evne og vilje til å bære skytevåpen og kniv, og til å begå ran og vold.

Det betviles ikke politiets kompetanse for å bære og bruke skytevåpen, men jeg frykter at dødelige utfall vil bli vanligere – ikke bare for dem som utøver truslene, men også for våre kjære kolleger.

I tillegg står vi i en sikkerhetspolitisk situasjon som krever mer av politiet enn noen gang før.

Men en trusselreduksjon skjer ikke av seg selv.

Det betviles ikke politiets kompetanse for å bære og bruke skytevåpen, men jeg frykter at dødelige utfall vil bli vanligere – ikke bare for dem som utøver truslene, men også for våre kjære kolleger. 

Politikerne må erkjenne at det ikke er nok å møte trusler med mottrusler, for det er dit vi går mot nå.

Så hva må til for å redusere trusselen?

1. Langsiktig budsjettplan

Vi trenger en langsiktig plan som sikrer politiets budsjetter på prioriterte satsingsområder over flere år. 

Forebygging, etterretning, etterforskning og digital utvikling – det som skjer bak kulissene – er det som faktisk reduserer trusler. 

Politiet må få mulighet til å jobbe kunnskapsbasert og prioritere der trusselen faktisk er.

En slik plan må vedtas separat av Stortinget og ikke konkurrere om midler i det ordinære budsjettet. Hva innebærer dette? Det handler om å gi politiet forutsigbare rammer, år etter år. 

Forebygging og digital utvikling må være sentrale elementer. Politidirektoratet må få styrket evne til å beslutte satsinger og flåtestyring basert på faglige etterretningsvurderinger.

Bildet er et illustrasjonsfoto, tatt under Arendalsuka 2024.

2. Rolleavklaring

Vi pålegges stadig flere oppgaver som vi verken skal ha ansvar for, eller får ressurser til å utføre

Politiets oppgaver må revurderes. Vi pålegges stadig flere oppgaver som vi verken skal ha ansvar for, eller får ressurser til å utføre

I 2015 ble nærpolitireformen innført – en reform som møtte stor motstand blant fagfolk i politiet. Likevel ble den gjennomført. 

Slike store organisasjonsendringer krever tid før effektene kan måles. Det tar gjerne ti år før man får stabilitet, og ti nye år før man ser resultater.

Men hva skjedde? I 2022 kom en ny regjering med sin versjon – en mer desentralisert modell. 

Dermed ble det satt i gang nye, store endringer i organisasjonen etter bare sju år. 

Forebygging, særlig i Øst politidistrikt, er kraftig svekket.

Jeg merker konsekvensene i arbeidshverdagen: Mer ansvar, lavere lønn, og nedlagte fagmiljøer. Forebyggingen, særlig i Øst politidistrikt, er kraftig svekket.

POD besluttet i 2020 at forebygging skulle være hovedstrategien for politiet i Norge. 

Men i 2023 bestemte regjeringen å satse på innsatsen mot kriminelle nettverk. 

Justis- og beredskapsdepartementet overstyrte nok en gang faglige vurderinger og innsnevret politiets handlingsrom. 

Vi pålegges stadig oppgaver som ikke hører hjemme i politiet. Har du merket det? Det har jeg.

Jeg merker det gjennom detaljerte bestillinger ovenfra, mindre medbestemmelse, og manglende mulighet til å bruke ressursene der behovet er størst. 

Jeg får ikke følge opp etterretning mot personer som laster ned store mengder overgreps-materiale – fordi det ikke er midler til det.

Jeg får ikke følge opp etterretning mot personer som laster ned store mengder overgrepsmateriale – fordi det ikke er midler til det. 

Jeg får beskjed om at mobile vinningskriminelle som bryter seg inn i nabolaget og skremmer en seks år gammel jente så hun tisser på seg – ikke kan fengsles, fordi vi ikke har kapasitet til å etterforske.

Leder for Politiets Fellesforbund, Unn Alma Skatvold, gikk nylig hardt ut mot regjeringens nye Nasjonale sikkerhetsstrategi. 

Politiet er underdimensjonert og trenger økt kapasitet i forma av personell og materiell, sier hun på PF.no. 

Har politiet i det hele tatt fått anledning til å delta i utviklingen av den Nasjonale sikkerhetsstrategien?

Når skal dette ta slutt…?

Den sittende regjeringens politikk har ført til færre forebyggende enheter, økt kriminalitet, strammere budsjetter og enorm slitasje på oss som jobber i politiet.

Jeg er lei. Den sittende regjeringens politikk har ført til færre forebyggende enheter, økt kriminalitet, strammere budsjetter og enorm slitasje på oss som jobber i politiet. 

Nylig omtalte Politiforum en sak om Håkon Skulstad, der Justis- og beredskapsdepartementet nektet ham å møte en representant fra et annet politisk parti.

Dette tegner et tydelig bilde av regjeringens behov for kontroll – og den manglende tilliten til politiet.

Det kan ikke være slik at regjeringen én dag vil satse kun på kriminelle nettverk, og neste dag kun på eldrebedrageri.

Jeg stiller til valg for Partiet Sentrum – ikke fordi det er enkelt, men fordi jeg må gjøre det jeg kan for å forhindre at justispolitikken drives uten retning. 

Jeg må gjøre det jeg kan for å sikre at kortsiktige beslutninger ikke går foran langsiktig trygghet.

Powered by Labrador CMS