Studenter fra Politihøgskolen i Oslo får vitnemålet i Oslo rådhus i juni 2023.
Foto: Erik Inderhaug
KRONIKK
Nye generasjoner vil endre polititjenesten
I en stadig mer krevende hverdag blir fokuset på kultur i justissektoren viktigere enn noensinne. Mens mange peker på ny teknologi som sentralt, er det også en oppvåkning av nye generasjoner som ønsker å definere hvordan tjenesten skal og bør utøves.
Dette er en meningsytring. Innholdet gir uttrykk for forfatterens holdning.
Kriminalstatistikken i perioden 2003 til 2020 gir en tydelig
indikasjon på den økende utfordringen for ansatte i justissektoren. Antall
tilfeller med vold mot offentlig tjenesteperson har økt med over 130 prosent,
mens trusler mot offentlig tjenesteperson har hatt en oppsiktsvekkende økning
på nærmere 1200 prosent i samme periode. Disse tallene tegner et bilde av en
betydelig mer krevende hverdag.
Samtidig som vi konfronteres med disse alarmerende
statistikkene, er det også grunn til å forvente et økt fokus på den utøvende
tjenesten i årene som kommer.
Dette stiller oss overfor viktige spørsmål om
hvordan vi kan møte disse utfordringene, styrke sikkerheten til de ansatte og
opprettholde tilliten til justissektoren.
Om forfatterne
· Ole Andre Bråten er spesialist i arbeids- og
organisasjonspsykologi. Han er tidligere politioverbetjent og høgskolelektor
ved Politihøgskolen. Anette Falkum er organisasjonsrådgiver, konfliktforsker og
forfatter.
· Sammen har de skrevet «Håndbok i
konflikthåndtering i justissektoren: risikovurdering og beslutningstaking i
første linje» (Cappelen Damm Akademisk, 2023).
Samfunnskontrakten
På den ene siden kan den økende volden og truslene mot
ansatte i uniform tolkes som et tegn på at samfunnet ikke har ivaretatt deres
sikkerhet tilstrekkelig. Arbeidsmiljøloven ble skjerpet i 2006 med spesifikt
vern for yrkesgrupper som utsettes for vold og trusler. I 2017 ble vernet
innskjerpet i egen forskrift – med fem skjerpede fokusområder.
I samme periode fikk lederne med ansvar for operative
ressurser pålegg om å bedre planleggingen av arbeidssituasjoner med risiko for
vold og trusler. I tillegg har tjenestepersoner fått bedre tilgang til både
passivt og aktivt verneutstyr.
De ansatte skulle slik være bedre beskyttet i dag enn
tidligere – og vi bør forvente å se at særlig vold reduseres. Her vil analyse
av tilgang på ulike virkemidler i ulike deler av justissektoren være av stor
interesse for å skape trygge arbeidssituasjoner for stadig flere.
Samtidig vil vi i framtiden se økte krav til samfunnets
direkte og indirekte kontroll av tjenesteutøvelsen. Dette kan av noen oppfattes
som en hindring, samtidig som nye generasjoner kan se dette på en annen måte.
Allerede nå har tjenestekulturen begynt å endre seg, og dette har vært pågående en stund.
En slik mulighet er bare måneder unna å bli virkelighet.
Allerede nå har tjenestekulturen begynt å endre seg, og dette har vært pågående
en stund. Politiet, Tollvesenet og sikkerhetsvakter har i mange år opplevd konsekvensene
av privatpersoner som filmer deres tjenestehandlinger med stadig mer avanserte
mobiltelefoner.
Samfunnsoppdraget
Generasjon X, som er dagens ledere i justissektoren,
verdsetter hardt arbeid og tillit som oppnås gjennom dedikasjon og
profesjonalitet. Tidlig på vakt med nystrøket uniform. En god tjenesteutøvelse
har en tydelig verdi i seg selv.
De fokuserer på en god tjenesteutøvelse og
anses som dyktige beslutningstakere i krevende situasjoner. Deres suksess og
anerkjennelse kommer hovedsakelig fra kollegaenes tillit.
Millennials, også kjent som Generasjon Y, legger større vekt
på sosial rettferdighet og samfunnsansvar. De har en bredere forståelse av
samfunnsoppdraget og ser det som viktigere enn anerkjennelse fra kolleger.
Deres verdier og fokus ligger på å gjøre en forskjell og bidra til en bedre
verden.
Gen Z, eller Zoomers, er den påfølgende generasjonen etter
Millennials. De er enda mer opptatt av å føle at de bidrar til
samfunnsoppdraget. Begge generasjonene har vokst opp med teknologi, og har
derfor en forventning om at teknologien kan benyttes for å forbedre
arbeidsoppgavene deres. I tillegg er det færre som har militær bakgrunn
sammenlignet med generasjon X.
Tjenesteutøvelsen i fremtiden vil i mindre grad være
avhengig av individuelle ferdigheter, men i større grad styrt av forventninger
om komplekse beslutninger og risikovurderinger i førstelinjen.
Det vil være både ønskelig og nødvendig å integrere teknologi i tjenesteutøvelsen.
Derfor vil det
være både ønskelig og nødvendig å integrere teknologi i tjenesteutøvelsen. For
eksempel kan bruk av kroppskamera koblet med kunstig intelligens og
AR-teknologi («Augmented
Reality») kunne bidra til å støtte beslutningsprosessen og hjelpe tjenestepersonene
med å ta riktige valg.
Autonome droner vil også kunne understøtte tjenesteutøvelsen
og sende live feed til operasjonssentralen. Alle hendelser som involverer
skader eller klager kan slik bli gjennomgått av et uavhengig organ bestående av
fagpersoner og borgere. Den høye oppløsningen (4K) på opptakene vil gjøre det
enkelt å evaluere tjenestehandlingene. Dette vil være mer enn velkomment for å
løse samfunnsoppdraget på en effektiv måte.
En kultur i endring
Organisasjonens kultur er summen av akseptert adferd,
verbale, materielle og strukturelle uttrykk. I tjenesteutøvelsen i
justissektoren er det særlig adferden som ønskes regulert. Eksperimenter innen
sosialpsykologi har vist viktigheten av å fange opp de uformelle samtalene på
piketten. Hvordan snakker vi egentlig om samfunnsoppdraget når ingen lytter?
Selv nye generasjoner med verdier knyttet til fellesskap kan endre sitt
perspektiv i møte med en krevende hverdag preget av vold, trusler og aggresjon.
Vi ser allerede endringer flere steder på dette området,
sist i Metropolitan Police i Storbritannia, der politiet i løpet av sommeren
ikke lenger vil støtte helsesektoren med bistand – med unntak av situasjoner
som angår liv og helse. Dette representerer en omdefinering av
samfunnsoppdraget.
En mer uformell polititjeneste forventes også i takt med at nye generasjoner tar over.
En mer uformell polititjeneste forventes også i takt med at
nye generasjoner tar over. Skopuss, strøkne skjorter og slips vil fortsatt være
typisk for Generasjon X, som nå inntar kontorene, mens morgendagens politi vil
ta på seg en tøffere arbeidsskjorte. Endringen er allerede i gang. Politiet som
kommer på oppdrag i morgen, vil være annerledes enn de er i dag.
Rutiner, retningslinjer og opplæring er ofte det første vi
søker å påvirke når kulturen skal endres. I en etat som politiet er det oftere
adferd, og verbale og materielle uttrykk som gir størst effekt. Samtidig er
endringen allerede i gang – med nye generasjoner som ser polititjenesten
gjennom nye linser.