ØKENDE: Stadig vekk avdekkes falske førerkort, ifølge Statens vegvesen. De har nå gått sammen med Nasjonalt ID-senter slik at blant annet politiet kan bli godt rustet til å se forskjell på et ekte og et falskt førerkort.

Slik avslører du falske førerkort

Nasjonalt ID-senter og Statens vegvesen viser hvordan man enklest mulig ser forskjell på et ekte og et falskt førerkort.

– Det er dessverre lett å skaffe seg et falskt førerkort, og det dukker regelmessig opp saker der det blir avdekket førerkort som ikke tilhører sjåføren, eller sjåfører som opererer med flere identiteter, forteller kommunikasjonssjef Wenche Bjørngaard ved Nasjonalt ID-senter.

– Mange sektorer godtar også førerkort som legitimasjon. Derfor er det viktig at de som kontrollerer førerkort har den kompetansen som trengs for å avdekke eventuelle falske førerkort.

Nasjonalt ID-senter samarbeider nå med Statens vegvesen om opplæring som gjør det enklere å avdekke falske førerkort.

For kontrolleder Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen melder om en økning. Bare de siste månedene har han sammen med kolleger avslørt sju falske førerkort ved Jessheim trafikkstasjon.

– Europeiske førerkort produsert etter 19. januar 2013 følger en felles standard og har mange fellestrekk, slik at de skal være enkle å kontrollere. De er utformet med mange forskjellige sikkerhetselementer, forteller Bjørngaard.

Dette er de viktigste kontrollpunktene

KONTROLL: – Europeiske førerkort produsert etter 19. januar 2013 følger en felles standard og har mange fellestrekk, slik at de skal være enkle å kontrollere. De er utformet med mange forskjellige sikkerhetselementer, forteller Bjørngaard ved Nasjonalt ID-senter.

Slik kan du enkelt kontrollere flere av de viktigste elementene, noen av dem krever UV-lys og lupe:

  1. Ansiktssammenligning: Sammenlign ansiktet på kortet og ansiktet til føreren.
  2. Førerkortstørrelse: Nyere førerkort skal være i kredittkortstørrelse og er laget av polykarbonat.
  3. UV-reaksjon: Plasten i førerkortet skal være UV-død. Det betyr at plasten ikke skal lyse opp når du lyser på det med UV-lys.
  4. UV-trykk: Flere førerkort har et UV-trykk, et mønster eller motiv som er trykket på det UV-døde materialet og som lyser opp med UV-lys. Mønsteret kan være ensfarget eller flerfarget. Du kan se hvordan UV-trykket på forskjellige førerkort skal se ut i en referansedatabase (se link nedenfor).
  5. Mikroskrift: Førerkortet skal ha et bakkgrunnstrykk som inneholder linjer med mikroskrift. Her må du bruke lupe. Bakgrunnstrykk er mønstre og linjer som dekker hele dokumentet. Mikroskriften kan være plassert på forskjellige steder
  6. Bildesikring: Førerkortet skal ha sikkerhetselement som beskytter bildet mot forfalskning. Det er som regel et gjennomsiktig, glitrende merke som ligger inni plasten og som delvis dekker bildet. Bytter noen ut dette bildet eller legger et nytt på toppen av det originale, vil dette sikkerhetselementet være ødelagt.
  7. Vippebilde: Mange førerkort har et vippebilde. Dette er en kombinasjon av bildet av føreren, et nummer, en bokstav eller lignende. Ved å vippe kortet horisontalt eller vertikalt, vil motivene bli tydelige hver for seg, men ikke samtidig. Overflaten er ruglete og kan kjennes med neglen.
  8. Fargeskiftende blekk: Mange førerkort inneholder et element trykket med fargeskiftende blekk, også kalt OVI. Dette er et element som tydelig skifter farge når du ser det fra forskjellige vinkler.
  9. Følbart mønster: Mange førerkort har et følbart mønster eller følbar skrift på for- eller baksiden. Mønsteret eller skriften kan du kjenne med fingertuppen eller neglen, og gjør det lett å oppdage dersom noen har lagt et ekstra laminat på toppen av førerkortet for å forfalske det.

Når det gjelder eldre europeiske førerkort inneholder de mange av sikkerhetselementene som nevnt ovenfor, men følger ikke den europeiske standarden.

– Derfor er det viktig at du bruker referansedatabaser når du undersøker dem. Husk å sjekke flere enn ett sikkerhetselement for å bli trygg på at førerkortet er ekte, sier Bjørngaard.

Powered by Labrador CMS