PST vurderer å bli mer synlige på Facebook, etter følger-boomen under terrortrusselen.

PST åpner for mer synlighet

PST er bevisst lite synlige på Facebook, men får likevel mange tips via siden sin på nettstedet. – Om kort tid kan det hende vi revurderer bruken, sier PST.

Publisert Sist oppdatert

– Utviklingen vi så under terrortrusselen var veldig interessant, sier seniorrådgiver Martin Bernsen i Politiets sikkerhetstjeneste (PST).

Under uken med terrortrussel doblet PST antall følgere på Facebook. Dette på tross av at PST ikke publiserte en eneste bokstav.

– Når utviklingen er slik på en side som nesten er død, viser det at vi har et potensiale. Jeg tror nok at vi i løpet av relativt kort tid revurderer bruken av Facebook-siden, slår Bernsen fast.

– Ble for vilt

PST var i utgangspunktet tidlig ute på sosiale medier, og Facebook var den første arenaen de tok i bruk. Men dårlige erfaringer gjorde at de etterhvert valgte å fokusere på Twitter og egne nettsider når de skulle kommunisere utad.

– Det ble for vilt på Facebook og vi hadde vanskeligheter med å kontrollere siden. Det ble mye trusler og sjikanering, og debattene ble dårlige. PSTs Facebook-side skal ikke være et sted man kan hyle om alt, sier Bernsen.

Det toppet seg under striden rundt Muhammed-karikaturene i 2010, da personer utenfor PST la ut karikaturer på PSTs Facebook-side. Dermed ble det spredd rykter om at PST hånet profeten.

– Vi har prøvd å moderere, men det gikk ikke. Vi satt i perioder oppe hele natten og slettet stoff, og det ble et problem, forteller Bernsen.

Får inn mange tips på Facebook

Selv om ikke PST har publisert meldinger på flere måneder og foreløpig er lite synlige utad, betyr det ikke at PST ikke er aktive bak fasaden.

– Vi mottar mange tips på Facebook, og spesielt om ting folk finner på internett. Det kan være de ber oss se på bestemte personer, sier Bernsen.

Det kan være snakk om flere tips om, forteller han.

– Omfanget varierer litt avhengig av hva som skjer i mediene. Det er typisk at det kommer tips når det går større debatter i mediene. Men vi har ikke gjort konkrete målinger.

Nå som nesten like mange følger PST på Facebook som på Twitter, og det på bakgrunn av én spesiell uke i juli, vurderer altså PST å se på hvordan de skal bruke Facebook på nytt.

– Det er jo også et spørsmål om ressurser. Vi må prioritere hardt. Men vi må finne en måte som gjør at Facebook-siden fungerer, sier Bernsen.

Powered by Labrador CMS