– Det blir nesten som å kjøre en to-ledda buss

Politiet i Nordre Buskerud har tatt ut så mange biler at de har problemer med å drive polititjenesten.

Publisert Sist oppdatert

− Ja, vi har fått en dårligere bilberedskap enn hva vi hadde terrordagen i 2011. Bilene er eldre, og vi har færre kjøretøy tilgjengelig, sier bilansvarlig John Trygve Rønning i Nordre Buskerud politidistrikt.

LES OGSÅ: Det nærmer seg politibilkrise i distriktet

Han har ansvaret for å sørge for at politidistriktets utrykningskjøretøy til enhver tid holder forsvarlig stand.

– Vi har måttet ta ut så mange biler at vi har problemer med å drive polititjenesten. Hva skal vi med ekstra mannskap, når de ikke kan transporteres ut på oppdrag, spør Rønning.

Hans største utfordring er å holde liv i en aldrende politibilpark.

− Ti år gamle biler med høy kilometerstand kan EU-godkjennes, men å drive risikoutsatt utrykningskjøring i høy hastighet med slitne biler - det kan jeg ikke være med på, sier Rønning.

(Fargekoder i statistikken: grønn: ok - oransje: obs! - rød: obs! obs! obs! - svart: utrykningsforbud)

408.000

I begynnelsen av juli nedla han derfor utrykningsforbud på en 2006-modell Volvo V70 som rundet 408.000 kilometer i mai. Det er én av flere biler som det siste året har fått forbud mot utrykningskjøring.

Den siste bilen ble tatt ut etter at kjøreinstruktør og politibetjent Igor Popovic meldte at bilen ikke lenger kunne brukes til utrykningskjøring.

− Etter å ha kjørt utrykning med bilen, kjente jeg at den var svært ustabil. Det gjorde bilen uforutsigbar, noe som medfører økt risiko for ulykker under kjøring i høy hastighet, sier Popovic til Politiforum.

Les om da alle varsellampene blinket, rattet gikk i lås og bremsene feilet

(Fargekoder i statistikken: grønn: ok - oransje: obs! - rød: obs! obs! obs! - svart: utrykningsforbud)

Han får støtte av Rønning:

− Politiets bruk av bilene er hard – bilene utsettes for stor slitasje fra mange forskjellige brukere. Det hjelper bare litt å bytte enkeltdeler, fordi foringer og oppheng blir slitt. Bilene blir rett og slett svært ustabile, sier bilansvarlig Rønning som tok meldingen fra Popovic alvorlig.

−Det er jo betjentene som kan dette med å kjøre, det er klart vi må lytte til de som bruker bilene, sier Rønning.

Popovic er oppgitt over standarden på politibilene:

− Du kan jo selv tenke deg hvordan sikkerhetsteknologien i en bil innkjøpt i 2006 er sammenlignet med en moderne bil. Det har for eksempel skjedd mye med førerstøttesystemene og skadeforebygging inne i kupeen. I tillegg har blålysenes synlighet blitt mye bedre.

To-ledda buss

Han opplever at gamle og slitne politibiler gradvis endrer kjøreegenskaper. Karosseriet blir mykere og for- og bakpart på bilen henger ikke skikkelig sammen lenger:

– Det blir nesten som å kjøre en to-ledda buss, sier Popovic.

− Ti år gamle, utslitte biler er ikke i nærheten av å ha i samme sikkerhetsnivå som nye biler. Setene er generelt utslitt, formløse og nedsittet, sier Rønning som stadig vekk får regninger fra bilverkstedene som er høyere enn bilens egenverdi. Så selv om bilene blir reparert er det åpenbart at det er stor usikkerhet knyttet til driftssikkerheten på disse gamle bilene.

– Jeg kan med hånden på hjertet si at dette nå svekker vår beredskapsevne. Hva som skjer hvis vi får stans i en kritisk situasjon, vet vi ikke. Men som både brann og ambulanse, er liv avhengig av at våre mannskaper kommer frem så raskt som mulig, sier Rønning.

Fangetransport til fots

Han har nylig gjennomgått bilsituasjonen for politidistriktet, og i sitt råd til politimester Sissel Hammer fastslår Rønning at politidistriktet trenger tilførsel av tolv nye biler hvis distriktet skal bestå slik det er i dag med dagens beredskap. Det tilsvarer omtrent ti millioner kroner.

Rønning som også er materiell- og våpenansvarlig i distriktet stiller seg undrende til at POD kun sjekker at instruks og planverk er skrevet og fulgt etter deres retningslinjer:

− Det er selvfølgelig viktig, men jeg skulle ønske at POD også kvalitetssikret operativ status på både mannskaper, utstyr og biler, sier han.

Popovic forteller at det nå er så få biler på politistasjonen i Hønefoss at da en fange skulle fremstilles for fengsling måtte han gå i følge med betjenter fra politistasjonen til rettslokalene - fordi at det ikke var tilgjengelige kjøretøy.

− Vi får jo en uakseptabel rømningsrisiko med en slik form for fangetransport, påpeker Popovic.

Bilansvarlig i Nordre Buskerud John Trygve Rønning.
Powered by Labrador CMS