Teknologirådet mener politiet i altfor liten grad utnytter potensialet som ligger i overvåkning av sosiale medier.

– Politiet bør overvåke sosiale medier

Teknologirådet vil heller ha en informasjonsrevolusjon enn en strukturreform i politiet.

Publisert Sist oppdatert

Det er ett av punktene i Teknologirådets ferske rapport «På nett med publikum – Hvordan smarttelefonen og sosiale medier gir nye muligheter for norsk politi».

– Teknologirådet er bekymret for om den pågående politireformen fokuserer for mye på organisering og antall politidistrikter, og for lite på at politiet må bli en del av informasjonsrevolusjonen, slik 22. juli-kommisjonen pekte på, sier direktør Tore Tennøe i Teknologirådet til www.teknologiradet.no.

LAST NED HELE RAPPORTEN HER (PDF)

Teknologien hjelper

De mener politiet må henge med i den digitale hverdagen i langt større grad enn de gjør i dag, og viser for eksempel til mulighetene som ligger i å overvåke sosiale medier.

– Teknologirådet mener at politiet bør overvåke viktige ord og uttrykk i sosiale medier automatisk. Det kan gi oversikt over utviklingen i hendelser som alt er på radaren, men også identifisere og få mer informasjon om uforutsette hendelser i en tidlig fase, sier prosjektleder Robindra Prabhu i Teknologirådet.

En plutselig økning i meldinger på sosiale medier kan for eksempel være «et varsel om at noe stort har skjedd». Utfordringen ligger i å prosessere informasjonen raskt og presist nok.

– Når sekundene teller, er det viktig at relevant informasjon ikke blir borte i støyen. Det finnes allerede teknologi som automatisk filtrerer og analyserer den digitale informasjonsstrømmen. Slike verktøy brukes med godt resultat av politiet i f.eks. Nederland og USA, sier han til nettsiden.

Anbefaler politi-APP

Fordi fire av fem nordmenn har en smarttelefon, og de fleste bærer den med seg til enhver tid, er smarttelefonen en stor, uutnyttet ressurs for politiet, mener Teknologirådet. De viser til en undersøkelse de selv har gjennomført, som sier at 77 prosent av alle de spurte er villige til å dele informasjon som bilder og video med politiet i en nødsituasjon.

– Publikum er ofte først på et åsted. Både politiet og publikum kan få store gevinster av at det blir enkelt for folk å sende inn digital informasjon, forutsatt at politiet har gode systemer for å ta i mot og behandle informasjonen fortløpende, sier Prabhu, og legger til:

– Teknologirådet anbefaler at politiet utvikler en nød-app som gjør det enkelt å sende tekst, bilder, lyd, video, GPS-posisjon og personalia til 112. Det gir publikum bedre og mer fleksibel kontakt med nødetatene, og politiet får bedre informasjon og beslutningsgrunnlag før de selv kommer til stedet.

Direktør Tennøe sier det er et paradoks at Norge har noen av de mest avanserte mobilbrukerne i verden, mens kontakten med nødsentralene fungerer på samme måte som da vi bare hadde fasttelefon fra Televerket.

– Nå må politiet komme på banen og utnytte at de aller fleste av oss har mobiltelefon med kamera og GPS, slår han fast.

Powered by Labrador CMS