Nordmann: Dømt for dobbeltdrap og grove trusler mot politimann

En norsk mann er i Sverige dømt til livsvarig fengsel for et dobbeltdrap i Göteborg i fjor.

DRAMATISK: Mannen som nå er tiltalt for dobbeltdrap i Göteborg i Sverige retter her en pistol mot politimannen som har fulgt etter ham inn i et parkeringshus i Oslo natten etter drapet.
Publisert Sist oppdatert

I begynnelsen av september 2025 ble to menn i 30-årene skutt og drept i en bil i bydelen Lunden i Göteborg. Kort tid etter ble en 35 år gammel norsk mann pågrepet i Oslo, mistenkt for dobbeltdrapet. Nå dømmes han til livsvarig fengsel, det skriver svenske medier, deriblant SVT

Mannen dømmes for to drap, grove trusler mot offentlig tjenestemann og grovt våpenbrudd.

Mannen ble pågrepet natten etter drapene, etter å ha kjørt fra både tollere og politi på vei hjem til Norge.

Det var en svært dramatisk pågripelse av mannen i Norge. 35-åringen rettet en pistol mot politibetjenten som kom løpende etter ham, men til slutt ga han opp og overga seg. Dette er han nå dømt for. 

Han ble utlevert til Sverige 9. oktober.

Ifølge aktor Karin Lindell var dobbeldrapet planlagt. 35-åringen skal ha gått inn i bilen og skutt de to mennene i bakhodet på skrå bakfra. Aktor har tidligere sagt til SVT at motivet var knyttet til den pågående konflikten i Biskopsgården.

Ifølge politiets etterforskning har de to drepte mennene tilknytning til nettverket Norra Biskopsgården.

35-åringen har erkjent at han skjøt de to mennene, men hevder at det skjedde i nødverge.

Han har en omfattende straffehistorikk, som strekker seg fra 2011 og frem til månedene før dobbeltdrapet i 2025. Hans tidligere dommer gjelder hovedsakelig ran, narkotikalovbrudd, trusler og vold mot tjenestemenn samt gjentatte trafikkovertredelser – alle i Norge.


Powered by Labrador CMS