Kommunikasjonsrådgiver Dag Gjærum i Utrykningspolitiet (UP).
Kommunikasjonsrådgiver Dag Gjærum i Utrykningspolitiet (UP). (Foto: Utrykningspolitiet)

To år med nettsuksess for UP

Utrykningspolitiet (UP) skrotet pressemeldingene etter Facebook-debuten for to år siden. Men nå stikker Facebook kjepper i UP-hjulene.

Selskapet har nemlig begynt å ta betaling fra organisasjoner og firmaer for såkalte «prioriterte publiseringer» på Facebook.

For rundt 1000 kroner sørger Facebook for at meldingen som blir lagt ut når absolutt alle følgerne - mot anslagsvis 12 prosent dersom en ikke betaler.

– Vi har betalt noen få ganger, for å prøve ut om det har noe for seg. Men hovedpolitikken til UP er at vi ikke betaler for å publisere offentlig informasjon, sier kommunikasjonsrådgiver Dag Gjærum i UP.

Betalingsløsningen ble innført etter at Facebook lanserte «edgerank» - en formel som bestemmer hvilket innhold som vises på nyhetsfeeden til den enkelte bruker, basert på hva brukerne deler og trykker «liker» på.

– Dette har gjort det vanskeligere for oss å nå ut til alle som følger oss. Vi ser som mange andre bedrifter at det ikke er samsvar mellom antallet som liker og antallet som leser det vi legger ut. Da er vi mer avhengig av at folk deler med hverandre, medgir Gjærum.

Folk i alle aldre

Likevel, det er bare et ørlite skår i gleden for det som har vært en eneste lang suksesshistorie for UP.

Siden starten for ganske nøyaktig to år siden, den 14. januar 2011, har nå Facebook-siden oppnådd hele 41.000 følgere.

– Det er rimelig høyt innenfor offentlig virksomhet. Vi tillater oss å synes det har vært et vellykket prosjekt så langt, smiler Gjærum, som sammen med kollega Espen Andreassen opprettet og har ansvaret for oppdateringen av siden.

Og betalingsløsninger til tross, en uke i november nådde UPs Facebook-side sin foreløpige topp, med over 240.000 lesere på sju dager.

Alt tyder med andre ord på at mange som deler innleggene med sine venner og venners venner.

– Tankegangen da vi startet opp, var at unge menn ikke leser kronikker i Aftenposten, det var det uttrykket vi brukte. Vi måtte finne en kanal hvor vi også kunne nå aldersgruppen mellom 18-25 år, som vi vet topper mange statistikker. Som beslaglagte førerkort, ulykker og trafikkdrepte.

I dag ser UP at Facebook-brukerne er både kvinner og menn, i alle aldre, og stadig flere av brukerne er i aldersgruppen 65 år og oppover.

Et delmål med Facebook-siden, var brukermedvirkning og dialog med publikum.

– Vi ville gjerne komme vekk fra ren info. Før vi startet, følte vi noen ganger at vi satt på gjerdet og ikke deltok i diskusjoner. Vi synes også det er viktig at diskusjon om trafikk og UP foregår på vår side, da kan vi være med i diskusjonen. Det kan vi ikke når den foregår i lukkede fora. På Facebook er det lettere å svare på kritikk, komme med fakta og delta, forklarer Gjærum.

Vanskelig å måle

Også i så måte må Facebook-satsingen sies å være en suksess. Både lesere og UP selv diskuterer sakene som legges ut, og samtidig benytter mange anledningen til å stille spørsmål direkte til UP gjennom Facebook-siden.

Temaer som bruk av tåkelys, kjøring med traktor på motorvei og regler for forenklet forelegg er blant det UP blir spurt om.

I de få tilfellene UP selv ikke svarer, er det gjerne andre brukere som trår til med korrekt informasjon. Alt dette bidrar positivt for trafikksikkerheten, mener Gjærum.

– Holdningsskapende arbeid er veldig vanskelig å måle, men vår tankegang er at hvis mange lesere snakker om og diskuterer trafikksikkerhet, er det rimelig å tro at trafikksikkerheten øker.

Han tror i hvert fall at den direkte kontakten med befolkningen, hvor UP forklarer hvorfor de er ute på veien, bidrar til å øke forståelsen for at trafikksikkerhet er viktig.

– Det er viktig for politiet å være på veiene, og bidra til å gjøre dem trygge, understreker Gjærum.

En konkret konsekvens har imidlertid Facebook-satsingen ført til: De gamle pressemeldingene er nå over og ut, for også mediene følger UP på Facebook.

– Vi legger i stedet ut aktuelle ting der, og ser at mange plukker opp saker derfra. Det er en god måte å komme i kontakt med mediene på, noe som også har bidratt til flere «likes», sier han.

UP er også på Twitter, men er ikke like aktive der som på Facebook.

– Vi vurderer andre kanaler for å se om vi når flere der, uten at vi har gjort noe valg enda. Uansett jobber vi ufortrødent videre på Facebook, og håper artiklene er såpass interessante at folk fortsetter å dele dem!

Til toppen