VW Passat Alltrack brukes av politiet.
VW Passat Alltrack brukes av politiet. (Foto: Møller bil)

Ny og røffere politi-Passat

Nye VW Passat Alltrack er nå endelig godkjent til bruk i politiet, mens Mercedes Vito-ene får ny celleløsning. 

Det bekrefter Politiets Data- og Materielltjeneste (PDMT) overfor Politiforum.

VW Passat Alltrack er nå testet grundig, og er også aktuell som ny hundebil. Samtidig presenterer PDMT en ny celleløsning for Mercedes Vitos korte versjon.

Alltrack er en «røffere» utgave av Passat 4Motion, og den har normalt et 28 millimeter forhøyet understell – noe som selvfølgelig er kjekt for politifolk som krysser fortauskanter eller benytter et veinett som skriker etter asfalt.

Lasteevnen er dog den samme som for Highline-versjonen som politiet ellers benytter.

– Fordi politi-Passatene som leveres har et spesialunderstell, blir den reelle forhøyningen for Alltrack rundt 15 millimeter, sier sjefingeniør materiell Stein-Helge Mundal i PDMT.

I tillegg skiller utgaven seg ut med kraftige sidelister, hjulbuer og beskyttelsesplater under front- og bakfanger.

Bilenes bremser, akselerasjonsevne, unnamanøver-egenskaper («elgtesten») og lastekapasitet er testet, og versjonen har bestått kravene.

Bremsetesten ble utført ved å kjøre med 320 kilo «politilast» i 100 km/t og bremse ned til 0, hvor makslengden skulle være maks 40 meter.

170-300 HK

Alltrack er alt lagt ut i nettbutikken, og det skal være 12 biler i bestilling til politi-Norge allerede.

Prisene er cirka 30.000 kroner mer enn Highline-versjonen, men bilkjøperne kan velge ekstrautstyr som vil påvirke prisene.

Øyvind Amli i PDMT.jpg
Øyvind Amli i PDMT.jpg Foto: Stig Kolstad
Ulike hylleversjoner eller tomt bagasjerom, to ekstra blålys i grillen og søkelampe på taket og trip track – for eksempel.

Motorstørrelsene er 170 HK diesel og 300 HK bensin for Highline versjonen, mens Alltrack leveres med 170 HK diesel.

Den nye uniformeringen er endelig godkjent, og bakvinduene har fått fluoriserende gul stripe, mens politi-logoen bak har fått refleks rundt bokstavene, samt at en svart stripe over frontruta øker synligheten til blålysbøylen.

Bøylen kan nå justeres til halv styrke på natt og ved trafikkstans, samt at alle bøyler (Vitos bakerste) får trafikklederlys i gult.

– Endelig har PDMT fått to prototyper selv, som distriktene kan se her. Eventuelle ettermonteringer av utstyr disse bilene ikke har, går PDMT ikke god for, understreker Mundal.

Hundeversjoner av Passat og Vito er under utvikling, får Politiforum bekreftet.

PDMT og representanter for hundetjenestene er i dialog for utvikling av hundebiler – både Vito i kortversjon og Passat. Der vil trolig Alltrack være en aktuell versjon.

Uten dataverktøy

Vitos korte utgave lanseres nå med to forovervendte stoler i et mindre cellerom bak fører.

– Stolene som er plassert i fartsretningen gir økt komfort for fanger som transporteres over lengre strekninger, sier produktleder for transportmidler i PDMT, Øyvind Amlie.

Mercedes Vito celledel.jpg
Mercedes Vito celledel.jpg Foto: Stig Kolstad
– Nødutgang er via vinduet mot høyre, der pikettsetet er plassert. Politiutstyret plasseres altså bak, sier han.

Brukerne kan også se frem til enkelte andre endringer i politibilene, men fortsatt leveres politibiler i Norge uten dataverktøy.

Det er et tankekors når vi går mot 2013:

– PDMT har fått i oppdrag fra Politidirektoratet å etablere en teknisk plattform som skal legge til rettefor data i bil. Vi sluttfører gjerne prosjektet, slik at data blir en naturlig del av utstyret i bilene. Det står ikke på oss, understreker Stein-Helge Mundal i PDMT.

Til toppen