Lise Dunham blant migrantene ombord på Siem Pilot.

Åtte passasjerer på Siem Pilot tiltalt for menneskehandel

Det norske Frontex-bidraget har til nå registrert over hundre personer de mistenker er organisatorer for menneskehandel. Åtte av disse risikerer minst 21 års fengsel.

Publisert Sist oppdatert

Til nå har Siem Pilot registrert over hundre mistenkelige personer om bord på 20 forskjellige oppdrag. 30 av disse har blitt pågrepet på bakgrunn av etterretningsinformasjon mannskapet gir til myndighetene når de setter av migrantene i Italia.

Av de 30 pågrepne er nå åtte personer tiltalt for menneskehandel. Dersom de blir kjent skyldige, risikerer de minst 21 års fengsel.

- Det er en viktig del av jobben og jeg er utrolig stolt av det vi har fått til. Vi får gode tilbakemeldinger fra italienske myndigheter og Frontex på dette, sier Lise Dunham, som er styrkesjef på Siem Pilot sammen med Erling Olstad og Tore Barstad.

Dunham jobber til vanlig som innsatsleder i Oslo-politiet.

Reddet mer enn 10.000

Supplyskipet Siem Pilot har siden juni 2015 fungert som Norges bidrag i Operasjon Triton. Operasjonen er iverksatt av EUs grenseorgan Frontex og Siem Pilots oppdrag er å redde migranter og drive grensekontroll.

Siem Pilot har siden juni reddet mer enn 10.000 migranter i Middelhavet. Selv om Dunham er klar på at redningsoppdragene er sentralt i Siem Pilots virksomhet, poengterer hun at også etterretningsdelen er svært viktig for å få tatt bakmennene.

Mannskapet bruker egen observasjon og informasjon de får fra andre migranter når de gjør vurderinger av mulige tilretteleggere, organisatorer og bakmenn blant passasjerene.

- Den siste turen hadde vi bare 400 om bord, og ganske mange fra Nigeria. Da brukte vi litt tid med dem på dekk og fant ut at det var mange jenter på mellom 17 og 20 år blant dem, forteller Dunham.

Reddet fra Boko Haram

En fellesnevner for en del av de unge jentene er at de forteller at de har blitt reddet fra Boko Haram i Nigeria og ikke betaler for turen. De har heller ingen klar formening om hvor de skal.

- Det er disse jentene vi også kan se igjen i leiligheter i Oslo, hvor de må betale tilbake med prostitusjon, sier Dunham.

To ledsagere som var med den unge gruppen jenter blir overlevert til politiet, mens det ikke er sikkert hva som skjer med de nigerianske jentene videre.

Betaler i dyre dommer

Dunham forteller at mange bruker mange måneder på turen til Europa og sier at de har vært lenge ved kysten, mens andre sier de ble sendt direkte med båtene når de kommer til kysten av Libya.

Dunham legger til at de virkelige bakmennene som tjener store summer på menneskehandelen riktignok befinner seg på trygg avstand.

Prislappen for den risikable turen over Middelhavet er også skyhøy.

Etter å ha snakket med migrantene sier Dunham at summene de betaler strekker seg opp mot 9.000 kroner for plass på gummibåt, opp mot 12.000 kroner for plass på trebåt og opp mot 32.000 kroner for plass på fiskebåt.

Powered by Labrador CMS