Viser fram sitt nyeste råskinn: Politi-segway

På Oslo lufthavn.

Forrige fredag ankom de nye kjøretøyene til politiet på Oslo lufthavn. Denne gang er det ikke snakk om verken BMW eller Mercedes, men to flunkende nye segway.

Segwayene som blir tilgjengelig for fotpatruljene inne på flyplassen, kommer som egne politimodeller.

– Det betyr at de har sidekofferter, veske på styret, blålys, bjelle. Den har også bedre batteri og kan kjøre opp mot 35 kilometer i 20 kilometer i timen, forteller Thomas Listerud, fagleder på operativ seksjon på Gardermoen politistasjon.

Det var før jul at politimesteren i Øst politidistrikt bestemte at to segwayer skulle komme seksjonen til gode. Nå har alle de ansatte fått halvdagskurs med opplæring i å kjøre segway.

– Tanken bak dette er at det er lange avstander, og at vi blir mer synlige blant publikum. Vi kommer litt opp over bakken og får bedre oversikt. Det blir enkelt for folk å komme bort og ta kontakt, sier Listerud til Politiforum.

Andreas Palmer og Thomas Listerud kan dekke større avstander enn før, på sine nye kjøretøy. Foto: Torkjell Trædal

Valgfritt for de ansatte

Med mange mennesker og store avstander hender det at folk forsvinner. Da kan segwayene være nyttige for å søke større flater raskere. Men først og fremst er segwayene brukt i forebyggende tjeneste.

– De skal brukes til patruljering. Folk synes det er kreativt og morsomt, og har gitt tilbakemelding om at vi blir mer synlige, sier Andreas Palmer, politimann og beredskapsplanlegger.

Han sier flere ansatte var skeptiske da de fikk beskjed om at de skulle få segway.

Den trådløse klokka gir oversikt over antall kjørte meter og fungerer som nøkkel. Foto: Torkjell Trædal

– Før vi holdt kurs lurte nok mange på hva vi skulle med det. Men etter kurs var flere mer positive. Foreløpig har vi ikke rukket gjøre så mange erfaringer, og folk er kanskje litt tilbakeholdne med å bruke dem. Det tror jeg endrer seg litt etterhvert, sier Palmer.

– Og det er frivillig, understreker Listerud.

– Det er ingen som settes opp på segway-tjeneste. Men patruljene kan velge å benytte seg av verktøyet om de ønsker det, sier Listerud, iført hjelm og gul refleksvest, politiets segway-uniformering.

– Hva gjør dere hvis dere må løpe etter noen og forlate segwayen?

– Vi har en trådløs klokke som er nøkkelen. Det er enkelt å bare sette fra seg selve segwayen og trykke på en knapp på håndleddet. Hvis noen skulle prøve å ta den da, vil det gå av en alarm. Dessuten er vi på et lukket område og det er vanskelig å bare ta med seg en politi-segway på 50 kilo ut herfra, svarer Palmer.

– Dette blir ikke noe annerledes enn om vi skulle vært på en sykkel eller en motorsykkel, sier Listerud.

«Segwayens far»: – Gjør hverdagen lettere

Segway ble lovlig i Norge 1. juli 2014, etter påtrykk fra Fremskrittspartiet. Daværende statssekretær i samferdselsdepartementet, Bård Hoksrud, frontet regjeringens ønske om å tillate segway i mediene. Det har gjort at nordmenn – og politiet – kan kjøre segway lovlig.

Bård Hoksrud fra 2014, da segwayen var på vei inn i landet. Foto: Segway Norge

Hoksrud, som må kunne sies å være segwayens far i Norge, er glad for at politiet nå kan benytte segway på Oslo lufthavn.

– Fremskrittspartiet har sett at ulike bransjer, også politiet, har hatt ønske om å benytte segway i arbeidshverdagen. Dette vil gjøre at politiet kan forflytte seg raskere rundt når de skal løse oppgavene dine, enn når de må gå. Det kan gjøre hverdagen enklere for politifolk som jobber blant annet på flyplasser. For oss var ikke det viktigste å tillate akkurat segway, men å legge til rette for at politiet lovlig kan ta i bruk hjelpemidler som gjør hverdagen lettere, skriver Bård Hoksrud i en tekstmelding til Politiforum.

Den trådløse klokka gir oversikt over antall kjørte meter og fungerer som nøkkel. (Foto: Torkjell Trædal)
– Når man har stått på dem lenge, blir det litt som om å ha kjørt alpint hele dagen. Man blir litt sliten i beina, sier politimennene. (Foto: Torkjell Trædal)
Segwayene kommer med blålys. (Foto: Torkjell Trædal)
Andreas Palmer og Thomas Listerud smiler fra ståhjulingen. (Foto: Torkjell Trædal)
Til toppen