Truls Hjortnæs jobber til vanlig i Trafikkorpset i Oslo. Her er han i Cartagena i Spania under oppkjøring til sesongen med ny motorsykkel.
Truls Hjortnæs jobber til vanlig i Trafikkorpset i Oslo. Her er han i Cartagena i Spania under oppkjøring til sesongen med ny motorsykkel. (Foto: Pawel Owczarek/Roadracing.no)

Motorsykkelpolitiet er blant de raskeste også utenfor jobben

Politibetjent Truls Hjortnæs i Trafikkorpset kjører for å vinne.

Ved Cartagena i Spania har Truls Hjortnæs gjennomført oppkjøringa før NM-sesongen i Superbike starter. Han jobber til daglig i Trafikkorpset på Majorstua politistasjon i Oslo. Men også på fritiden setter han seg på motorsykkelen.

Hjortnæs kjører Superbike, en klasse innen roadracing med motorsykkel, og var i Spania for å teste form og utstyr.

I et intervju med Roadracing.no forteller Hjortnæs at han har en ny motorsykkel før sesongen. En 2001 Suzuki GSX-R1000 som er langt raskere enn hans tidligere Yamaha R1.

– Etter en lang vinter er det godt å få en tidlig start på sesongen og kjenne at alt er som det skal være, få kjøretrening og komme raskere i gang, så dette er viktig trening, sier Hjortnæs til Roadracing.no.

– Kjører for å vinne

Overfor Politiforum utdyper Hjortnæs at gradvis trapper opp for å satse for fullt.

– Jeg har ikke økonomi til alle NM-rundene i år. Planen er å kjøre tre av fem runder i år pluss nordisk mesterskap. Men dette er også en slags oppkjøring til neste år når jeg satser på å være med for fullt, forteller politimannen.

Dette er det tredje året han kjører som han gjør nå. Hjortnæs tror han fortsatt kan ha litt opp til de aller beste på landsbasis.

– Men det glemmer jeg når visiret på hjelmen går ned. Jeg kjører alltid for å vinne. Den nye sykkelen min virker også lovende og har mer sprut enn den forrige.

– Er det stor forskjell på motorsykkelen du kjører i superbike og politimotorsykkelen BMW R1200 GS?

– Ja, den skiller seg vesentlig fra både politimotorsykkel og vanlige motorsykler. Det er mer fart og krefter. Men viktigst er dekk og dempere som gjør at den holder seg på asfalten, forklarer Hjortnæs.

Truls Hjortnæs på treningsleir i Cartagena. Neste år vil han kjøre alle NM-runder.
Truls Hjortnæs på treningsleir i Cartagena. Neste år vil han kjøre alle NM-runder. Foto: Pawel Owczarek/Roadracing.no

Mulig å vinne

Til Roadracing.no sier Hjorntæs at formålet med å trene før sesongen er å få testet at alt er som det skal.

– For det første så er det å få løsnet litt rust i kroppen, få opp tempo, teste sykkel, teste dekk, teste og prøve forskjellige løsninger for å se hva som fungerer siden jeg er på ny sykkel. Og så er det å få kjøringen i kroppen, presse litt på rundetider, sier han.

For å kunne vinne løp, noe han også har ambisjoner om allerede i år, vil Hjortnæs også trene hjemme i Norge.

– Planen er også å kjøre flere treningsrunder hjemme i Norge. Tidligere har jeg stort sett kjørt i løpshelgene, og spart både dekk og alt til det. Så med mer treninger kan jeg få bedre rundetider. Så er vi kanskje et bedre team i år, det er med flere folk som hjelper til og jeg håper det gir resultater, sier Hjorntæs til Roadracing.no.

Til toppen