De som har på seg lederhattene i politiet, må vite hvordan de skal håndtere konflikter. Bjørn Druglimo gir dem 10 gode råd.

Lederens 10 bud for konflikthåndtering

Respekter uenighet, ikke utsett konflikter og si alltid sannheten.

Publisert

Alle arbeidsplasser opplever ulike grader av konflikter og uenigheter. Dette er ikke nødvendigvis bare negativt. Tvert i mot vil dette kunne skape mer dynamikk, innovasjon og kreativitet på en arbeidsplass.

Problemet oppstår imidlertid når konflikter ikke tas tak i. Da er det kun ødeleggende for et arbeidsmiljø. Derfor har jeg skrevet ned noen råd for ledere generelt i politi- og lensmannsetaten.

Ti bud for konflikthåndtering på en arbeidsplass:

Gir råd: Bjørn Druglimo
  1. Ta tak i eventuelle konflikter i dag. Ikke utsett det. Venter du til i morgen, så risikerer du bare flere.
  2. Ikke stikk hodet i sanden. Det eneste du oppnår er å få «sand i munnen».
  3. Respekter at det er uenighet. Bare da kan det bli enighet.
  4. Innhent fakta og lytt til de involverte. Skap et godt faktagrunnlag for å ta en avgjørelse.
  5. Respekter at det vises følelser. Det beviser bare at vi er mennesker.
  6. Si alltid sannheten. Løgn forsterker konflikter.
  7. Våg å være upopulær. Vær tydelig for dine omgivelser. Ingen blir likt av alle.
  8. Vær alltid saklig, også der andre er usaklige.
  9. Tenk positivt og husk at konflikter er til for å løses.
  10. Husk at til syvende og sist er det ditt ansvar som leder å løse konflikter. Det er som musiker Henning Kvitnes sier i sangen «Evig eies kun et dårlig rykte»:

«Du vet, vil du ha litt utsikt så må du tåle litt vind».

Powered by Labrador CMS