Helten i fjellene

I 45 graders helling blant skarpe vrakrester og sterk parafinlukt, gjorde politihunden Birk (8) og hundefører John Tetlie jobben i Kebnekaise.

Publisert Sist oppdatert

Et splitter nytt, supermoderne Hercules-fly som av uforståelige årsaker flyr rett i det massive fjellpartiet i nord-Sverige med krefter opp mot 1000 G.

Et voldsomt snøskred som utløses av at flyet dundrer inn i fjelltoppen. Vrakdeler spredt i et stort område på begge sider av fjelltoppen.

Her, blant tusenvis av parafinluktende vrakdeler, gjorde Birk (8) jobben han kom for å gjøre etter anmodning fra svensk politi.

Skilte ut lukt

Den erfarne politihunden Birk, til daglig i tjeneste ved Tromsø politistasjon, klarte å skille ut den sterke parafinlukten på krasjpunktet i Kebnekaise-fjellet, og konsentrerte seg om det han var kommet for å finne: Omkomne.

Hundefører John Tetlie og Birk var den første norske hundeekvipasjen som deltok i det svært krevende søksarbeidet etter flystyrten 15. mars.

Hundeekvipasjen høster skryt for arbeidet den har gjort i to omganger i de vanskelige søksområdene i Kebnekaise.

Tetlie ble anmodet om å bistå svensk politi i søket etter levninger etter at styrtstedet ble lokalisert av svensk redningstjeneste og forsvar.

På kort varsel dro Tetlie og Birk av gårde med transport av det norske Forsvaret, etter en rask og positiv avklaring fra arbeidsgiver.

– Birk er en vanlig patruljehund, men han har lang erfaring fra lavine. I tillegg er hunden trent på lik. Vi dro på kort varsel, og fra Kebnekaise Fjellstue ble vi fløyet opp i krasjområdet, forteller politioverbetjent John Tetlie til Politiforum.

– Jeg har forholdt meg til svensk politi hele tiden. De hadde to likhunder i området, mens Birk var den eneste med lavineerfaring, sier han.

Kombinasjonen viste seg å være god: Alle ekvipasjene gjorde funn, og samtlige omkomne ble til slutt identifisert.

Søk i skredet

Den voldsomme styrten i Kebnekaise utløste et stort snøskred. Vrakdeler lå spredt på begge sider av fjellmassivet, og det var kastet vrakdeler opp på kammen som skiller nordtoppen og sydtoppen av fjellmassivet.

Da Tetlie ankom åstedet første gang, ble søket konsentrert i bunnen av fjelltoppen, i skredområdet. Flere meter med snø dekket vrakdeler og levninger.

Likevel var parafinlukten fra flyets drivstofftanker sterk og påtrengende, men utrolig nok gjorde Birk jobben han var kommet dit for å gjøre.

Han markerte ved funn flere ganger, og kom seg uskadet unna de farlig skarpe vrakdelene som lett kunne ha skadet potene hans.

På tur nummer to var det ønskelig at ekvipasjen skulle søke oppe på kammen over treffpunktet, mellom syd- og nordtoppen.

Her måtte både Tetlie og hund sikres i tau på en forsvarlig måte for å kunne søke. I de bratteste hengene var det opp mot 45 graders helling.

– Jeg er spesielt imponert over det norske Forsvarets personell som sikret oss mens vi hang der i tauet, sier Tetlie.

Spesialsoldater besørget sikkerheten til den norske hundeekvipasjen slik at den kunne utføre sin oppgave uten fare.

Flystøtte

Den norske 339-skvadronen fra Bardufoss flystasjon fløy den norske hundeekvipasjen inn mot krasjstedet.

Tetlie har et meget godt inntrykk av redningsarbeidet det svenske og norske forsvaret i samarbeid sto bak.

Etter at krasjstedet ble lokalisert, var det formelt svensk politi som overtok ledelsen på stedet, mens Forsvaret i Sverige og Norge fortsatt deltok aktivt med flystøtte og personell.

Vrakdeler løftes ut av området ved hjelp av Forsvarets helikoptre og bringes til Kiruna.

– Hundeteknisk var dette en stor utfordring på grunn av all parafinlukten. Overalt hvor vi har søkt, har lukten vært påtrengende. Noe annet var tiden – vi var i søk to uker etter styrten, men Birk gjorde likevel markeringer, forteller John Tetlie, rett etter at han var tilbake fra tur nummer to i området.

– Det er jo et tungt og spesielt arbeid. Men når man får en anmodning, synes jeg det er godt å kunne bistå. At vi var ønsket tilbake til området etter første søk, vitner om at de var fornøyd med arbeidet vi har gjort, sier politioverbetjenten, som også er leder i Norsk Politihundelag, interesseorganisasjonen for hundeførerne ansatt i etaten.

Mange skred

Å være lavinetrent hund i politiet, kan være en tøff belastning. For Birk og hundefører Tetlie har nettopp denne vinteren vært ekstra krevende.

Det er meldt om ni snøskred i politidistriktet, hvorav ekvipasjen har rykket ut på fire av dem. Fem døde i ett av skredene – i Kåfjord – og to døde i et av de andre snøskredene.

Ekvipasjen var på vei til Kebnekaise med et av Forsvarets helikoptere da meldingen om snøskredet i Kåfjord kom, og måtte gjøre vendereis.

Det har med andre ord vært en tøff vinter for hundeekvipasjen fra Troms politidistrikt.

Powered by Labrador CMS