Fossilbilene fases ut: – Åpner for overgang til elektriske patruljebiler
Dagens bilavtale går mot slutten, og leverandørenes frist for å levere tilbud nærmer seg.

Politiet kjøper biler i en anbudsprosess, hvor de inngår avtaler med leverandører for de forskjellige biltypene. Dette blir gjerne kalt «bilavtalen».
Det er Politiets Fellestjenester (PFT) som lyser ut og inngår disse avtalene.
Da dagens avtale ble inngått i 2020, falt valget på Mercedes Benz Vito som såkalt «stor patruljebil», mens «liten patruljebil» ble Volvo V90 CC (dieselbil).
Denne bilen fra Volvo har senere gått ut av produksjon, og som erstatning ut avtaleperioden har politiet fått Volvo XC60 T8 (plug-in hybrid).
Volvo er langt ifra den eneste bilprodusenten som er i ferd med å fase ut fossilbilene sine. Politiet vil dermed uansett bli «tvunget» til å velge elbiler som patruljebiler på ett eller annet tidspunkt.

Frist i oktober
Dagens avtale for patruljebiler varer ut 2026, og PFT har derfor startet prosessen med den neste bilavtalen, som gjelder fra 2027.
Konkurransen ble kunngjort 24. juni og frist for å levere tilbud er 31. oktober i år.
– Vi håper en ny bilavtale er på plass i løpet av sommeren 2026, og at bilene kan bestilles fra våren 2027, sier Torbjørn Snellingen, fungerende seksjonsleder for prosjekt- og virksomhetsutvikling i PFT.
PFT har igangsatt et forprosjekt om elektrifisering av bilparken, som nå er i «sluttfasen og skal behandles i sentrale beslutningsforum», ifølge Snellingen.
– Vil politiet åpne for elbiler som patruljebiler i den nye bilavtalen?
– Ja, politiet åpner for overgang til elektriske patruljebiler. Hovedandelen på neste rammeavtale vil være fossile biler, og elektriske biler er aktuelle dersom disse oppfyller alle øvrige krav, sier Snellingen og utdyper:
– Hvis de fossile bilene i avtalen går ut av produksjon, kan politiet vurdere å bytte til elbiler. Dette gjøres fordi utviklingen går tydelig mot elektrisk drivlinje. Den nye avtalen skal både sikre beredskapen og følge den teknologiske utviklingen.
Med flere elbiler kommer også behovet for flere ladestasjoner:
– Her finnes det flere mulige løsninger, og dette skal vurderes for hver enkelt lokasjon med tanke på effekt og behov, slik at en lademodell kan etableres før elektriske patruljebiler innføres i politiet.

Har blitt testet
Politiet har i dag åtte elektriske biler i operativ tjeneste. I tillegg til om lag 200 elektriske administrative biler og et fåtall hybride biler.
Flere politidistrikter har brukt elbilene i operativ drift. Det har gitt «nyttige erfaringer», sier Snellingen:
– Vi har mottatt mange positive tilbakemeldinger, samtidig som vi registrerer at det er noen utfordringer. Mange av disse er ting det arbeides med, og som det vil komme løsninger på gjennom den pågående teknologiske utviklingen.
– Hva er de største forskjellene dere ser mellom bruken av elbiler i administrasjon og i operativ tjeneste?
– Administrative biler brukes til forutsigbare og planlagte reiser, hvor det er mulig å planlegge for nødvendige ladestopp. Det er ikke tilfelle med biler som går i operativ tjeneste.
Tips oss!
Vet du noe mer om denne saken eller er det noe annet du vil at vi skal skrive om?