Forlenger bilavtalen med to år

PDMT benytter seg av opsjonen i bilavtalen.

  • Endret

Den mye omtalte bilavtalen i politiet blir forlenget med to år og gjelder frem til høsten 2011. Det betyr at Volkswagen og Mercedes fortsetter å være politiets tjenestebiler, men i kulissene lurer Volvo - ikke overraskende. Da Mercedes og Volkswagen vant konkurransen om levering av nye tjenestebiler til politiet, skapte det sterke meninger ute i etaten. Mange trofaste Volvo-fans sa tydelig ifra hva de mente om avgjørelsen. Det er spesielt hundefolket som har vært mest skeptisk til Volkswagen fordi de mener Passaten ikke kan leveres med spesialtilpassede hundebur til to hunder. Politiets data- og materielltjeneste mener det motsatte.

- Det er riktig at bilavtalen blir forlenget med to år. Dermed benytter vi oss av de opsjonene som ligger i avtalen.

Det bekrefter direktør i Politiets data- og materielltjeneste, Lars Henrik Bøhler overfor Politiforum.

Store utfordringer

De to største utfordringene politiet står overfor med tanke på bilparken er nyttelast og utstyr til spesialbiler; i all hovedsak dreier det seg mengden av utstyr som medbringes og vekten av dette. Slik oppfatter også Bøhler situasjonen.

Han innrømmer at PDMT allerede er i gang med å planlegge en ny anbudsrunde for innkjøp av kjøretøy i politiet. I praksis betyr det en ny avtale vil være i boks senhøsten 2011.

- En av utfordringene i dag, er at politiet har med seg mye last inn bilene. Derfor vil vi ta kontakt med Politidirektoratet for å kartlegge om alle bilene må være godkjente for like stor lastekapasitet. Hvis de ikke behøver det, vil det kunne åpne for flere leverandører av biler til politiet. Men som sagt så er dette bare på tankestadiet og ikke avklart, sier Lars Henrik Bøhler.

Og nettopp nyttelasten har vært og er et stort problem for politiet i dag.

HMS

De to tidligere politimennene Tor Halvorsen og Terje Tutturen driver i dag Norsk utrykningsforum og har til sammen nesten 60 års erfaring med bil i politiet. De opplever til daglig problemstillingen med nyttelast, og har tatt sine valg.

- Våre biler går 10.000 kilometer i måneden som uttrykningkjøretøy. Vi ser nytten av å ha en bil som har større nyttelast. Det høyner sikkerhetsnivået til dem som sitter inne i bilen og gir en tryggere arbeidsplass. Da vi skulle velge biler, var ikke merke viktigst. For oss betydde HMS-biten, sikkerhet, funksjonalitet samt miljøperspektivet mer, sier Tor Halvorsen.

- PDMT vil vektlegge totaløkonomi, funksjonalitet og sikkerhet ved utformingen av konkurransegrunnlaget ved ny utlysning, påpeker Bøhler.

Volvo på banen

Det er en dårlig bevart hemmelighet at det er mange Volvo-entusiaster i politiet. Gutta bak Norsk utrykningsforum, endte til slutt på Volvo da de valgte sine kjøretøy, og har ikke angret på det.

- Hvis PDMT ønsker råd fra oss i forbindelse med den nye anbudsrunden, er det bare å spørre. Vi kan bidra med erfaring. Vi kjører 120.000 kilometer med utrykning per bil i året, så vi vet godt hvordan bilen oppfører seg på veien. Det kan være informasjon som bør være interessant for PDMT, sier Terje Tutturen.

Og Lars Bøhler er ikke fremmed for tanken på å hente inn «eksperthjelp» utenfor etaten, noe de også gjør i dag.

- Vi har opprettet et materiellforum hvor PDMT har full mulighet til å få råd fra personer utenfor politiet og etablere brukergrupper fra etaten. Men hvordan vi kommer til å legge opp den kommende anbudsprosessen, er det for tidlig å si noe om ennå. Brukergruppene er alltid med og vil danne et viktig grunnlag for PDMT sin innstilling og anbefaling til Politidirektoratet, sier Lars Henrik Bøhler.

Kai Robert Jacobsen i Volvo sier at de selvsagt er interessert i å komme inn i politiet igjen og at de har brukt tiden godt etter at de tapte anbudet som leverandør av utrykningsbiler.

- Jeg mener vi har et produkt som tilfredsstiller politiets behov i Norge, sier Jacobsen.

Til toppen