TØFFE TAK: Med en rekke sponsorer og det norske flagget i baugen, gjør forberedte Rowegians seg for turen i Oslofjorden tidligere i år.
TØFFE TAK: Med en rekke sponsorer og det norske flagget i baugen, gjør forberedte Rowegians seg for turen i Oslofjorden tidligere i år. (Privat)

Kun seks nordmenn har gjort det samme før dem – og de var alle menn

Politikvinnen Hege Svendsberget skal sammen med tre andre ro over Atlanteren. Du kan følge racet her!

To timer roing og to timer til hvile og andre gjøremål. Av og på, i rundt to måneder.

Det er den vanvittige utfordringen politi Hege Svendsberget har lagt ut på, sammen med lagvenninnene Cornelia Bull, Camilla Bull og Sophie Stabell - som utgjør laget Rowegians.

Sammen skal de fire krysse Atlanterhavet fra La Gomera, en av Kanariøyene, til Antigua i Karibia. Og kanskje blir Rowegians de første norske kvinnene til å ro over Atlanteren.

Kun seks nordmenn har gjort det samme før dem – og de var alle menn.

Turen er på minst 3.000 nautiske mil, som tilsvarer over 5.500 kilometer.

FORBEREDT: Hege Svendsberget har sikret seg permisjon fra politijobben i flere måneder. Hun håper å nå raskt fram, så hun får tilbrakt den siste tiden i varme strøk, der hun og resten av laget skal ro i mål.
FORBEREDT: Hege Svendsberget har sikret seg permisjon fra politijobben i flere måneder. Hun håper å nå raskt fram, så hun får tilbrakt den siste tiden i varme strøk, der hun og resten av laget skal ro i mål. Bilde: Privat

– Vi regner med at det vil ta 40-70 dager, fra vi legger i vei 12. desember. Det er væravhengig. Får vi storm eller sterk vind imot, så må vi kanskje bare vente det ut, sier sier Svendsberget, på avreisedagen i starten av desember. 

En mental prøvelse

– Nå i forberedelsesfasen har vi hatt et ekstremt fokus på sikkerhet. Det er viktig for å kunne håndtere det uforutsette. Det verste som kan skje, er jo at båten tar inn vann eller at vi får en eller annen svikt som gjør at vi ikke kan ro over.

Dersom de skulle få problemer underveis, finnes det en båt ute på havet som kan bistå med essensielt utstyr dersom for eksempel teknikken på båten skulle svikte. 

– Men målet vårt er selvsagt å klare dette uassistert, sier Svendsberget.

Konkurranse

Laget Rowegians deltar i et større race, hvor i overkant 20 båter deltar. 

For de fire dreier det seg mest om å nå målet på andre siden, og gjerne om å slå den norske rekorden på 59 dager.

Svendsberget ble en del av laget i oktober i fjor, og det siste året har de forberedt seg nøye. 

– Det har vært både fysisk og mental trening. En mental trener har fulgt oss opp og gitt oss en time mental trening i uka. Nettopp fordi dette er en større mental utfordring enn fysisk. På det fysiske har vi trent mye konkret og tung styrke for å forebygge skader. Jeg har ikke løpt det siste halve året, forteller Svendsberget. 

Det blir et rotterace. Men det blir tøft og noe å nyte

Ekstrem-turnus

Planen er å legge seg på en sørlig kurs. 

Da er det mest sannsynlig å treffe på godt vær. Men det betyr ikke at reisen blir en trivelig rotur. 

– Vi tenker å holde et jevnt og godt tempo hele veien. Vi skal ro 24 timer i døgnet. Det blir to timer av og to timer på. Den spesialbygde båten har én kabin i hver ende. Én sover i hver kabin om gangen, mens to ror. 

– I tillegg må man bruke de to timene man ikke ror til å vedlikeholde båten og vedlikeholde seg selv. Man må for eksempel spise, stelle sår og fjerne salt fra kroppen. Så to timer er knapt, og
vi må ha effektive rutiner, slår Svendsberget fast.

Noen lag velger tretimers skift på natta for å få mer søvn. Det kan være et alternativ også for de fire norske roerne, ved behov, sier politikvinnen. 

– Vi har vært ute i tre døgn tidligere og forsøkt skiftordningene. Kroppen tåler de
utroligste ting og tilpasser seg. De som har gjort dette før, sier de ti første døgnene er
verst. Deretter blir kroppen mer vant til anstrengelsene og det blir mer naturlig. Det blir et rotterace dette. Men det blir tøft og noe å nyte.

Til toppen